• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
donderdag, september 28, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Cd & DVD

Indrukwekkende uitvoering van Verdi’s Attila

door: Lucrèce Maeckelbergh
15 juli 2020
in Cd & DVD, Recensies
Leestijd:4 minuten
A A
Indrukwekkende uitvoering van Verdi’s Attila
Share on FacebookShare on Twitter

**** Attila is een van de vroege opera’s van Giuseppe Verdi die slechts zelden op een scène te zien is. Een goede cd-opname is dus een ideale kans om de opera te beluisteren, zeker als het hoofdpersonage vertolkt wordt door een super-basstem als die van Ildebrando d’Arcangelo en het koor, dat een essentiële rol speelt in de opera, ten volle overtuigt.

ookinteressant

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

Het verhaal speelt zich af in 452, tijdens de verovering van Italië door Attila. In een droom kreeg deze de voorspelling dat een oude man hem zal weerhouden Rome binnen te trekken. De profetie gaat in vervulling en Attila sluit een vredesverdrag met de keizer van Rome. Odabella en haar verloofde Foresto hebben echter wraak gezworen. Ze worden hierbij geholpen door Ezio, een Romeins veldheer die zich niet kan verzoenen met het vredesverdrag. Om hun plan te laten lukken, heeft Odabella de schijn gewekt dat ze niet onverschillig staat tegenover Attila. Als ze een moordplan van Uldino, een slaaf van Attila, verraadt, komt ze helemaal in zijn gunst. Attila vraagt haar zelfs ten huwelijk. Aanvankelijk doorziet Foresto de list van Odabella niet en keert hij zich van haar af, verontwaardigd over haar ontrouw. Attila betrapt Odabella, Foresto en Ezio bij hun samenzwering maar ze doodt hem met zijn eigen zwaard op het moment dat de Romeinse soldaten het kamp van de Hunnen binnenvallen.

De patriottische elementen vormden een belangrijk onderdeel van het verhaal. Librettist Temistocle Solera had immers de bedoeling vaderlandslievende gevoelens aan te spreken. Na het vertrek van Solera naar Madrid, maakt Piave het libretto af – met veel inmenging van Verdi. De frase Avrai tu l’universo, resti l’Italia a me lokte in de context van de eerste helft van de negentiende eeuw in Italië enthousiaste reacties uit bij het publiek.

Expressieve kracht

Deze opname geeft uitstekend de expressieve kracht van Verdi’s vroege opera weer. De ensembles zijn een mengeling van trots, angst, verwaandheid en moed. Het koor is de uitdrukking van de militante Risorgimento-sfeer. Ildebando d’Arcangelo maakt in de proloog al meteen indruk als een perfecte Attila met zijn diepe en donderende stem. Bewonderenswaardig zuiver houdt hij de diepe toon aan in zijn aria in het eerste bedrijf, waarbij de cabaletta zijn strijdlust nog verhevigt. Zijn grote aria in het tweede bedrijf Oh, miei prodi is een toonbeeld van heldhaftigheid en strijdlust. In het derde bedrijf schittert hij in zijn woede bij het vermoeden van verraad. Een idealer vertolker voor deze rol is nauwelijks denkbaar. Liudmyla Monastyrska heeft een heldere en heldhaftig klinkende stem, met rotsvaste hoogte. In haar duet met Attila zitten we in de sfeer van de typische vroege Verdi-opera, met heftige gevoelens. Als figuur wijst ze vooruit op Lady Macbeth, maar ze verschilt sterk van de gevoeliger type vrouwen als Violetta of Desdemona. Haar aria in het eerste bedrijf Oh!, nel fuggente nuvolo, krijgt een prachtige begeleiding met solo-instrumenten fluit, Engelse hoorn, harp. De aria vereist niet te veel coloratuur en Liudmyla Monastyrska zingt ze gevoelig. Ook in haar aria in het derde bedrijf horen we oprechte genegenheid als ze haar liefde voor Foresto bekent. Foresto heeft een tenorstem die wat sleept, en in zijn loflied op het vaderland (Cara patria) in de proloog niet helemaal toonvast klinkt. De partij van de Romeinse veldheer Ezio is uitstekend vertolkt door bariton George Petean. In zijn cabaletta, E gettata la mia sorte, klinkt primitieve brutaliteit, kenmerkend voor Verdi in zijn Risorgimento-werken.

De opera moet het veel meer hebben van het meeslepende verhaal dan van genuanceerde of meer verfijnde karaktertekening van de personages, waar Verdi nadien naar evolueert. Deze  partituur is gebald met weinig ruimte voor tedere emoties of karakterisering. In de reminiscenties aan Norma (oproep tot oorlog, verwijzing naar de Druïden) is Verdi nog schatplichtig aan Bellini. De cabaletta’s van de aria’s worden getypeerd door ongedifferentieerde energie. De koorpassages zijn ronduit indrukwekkend, het slotkoor van het tweede bedrijf bijvoorbeeld. De beluistering houdt je in de greep met een groeiend crescendo van lyrische en dramatische intensiteit.

BR Klassik levert een interessante opname af van deze weinig bekende vroege opera van Verdi die beheerst wordt door wraak en samenzwering. De vier hoofdpersonages zijn knap bezet, met Ildebrando d’Arcangelo op kop en met enig voorbehoud voor Stefano La Colla als Foresto. Het Chor des Bayerischen Rundfunks en Münchner Rundfunkorchester onder leiding van Ivan Repušić zorgen ervoor dat deze live-opname gemaakt in 2019 in het Prinzregententheater in München een kennismaking zeker waard is. Jammer dat het cd-boekje geen librettotekst meelevert, maar dat is via de website op te lossen. Vermelden we tot slot nog dat de Opéra Royal de Wallonie een voorstelling gaf met Michele Pertusi in de titelrol in september 2013.


  • WAT: Giuseppe Verdi (1813-1901) – Attila
  • WIE: Ildebrando d’Arcangelo, Liudmyla Monastyrska, Stefano La Colla, George Petean, Chor des Bayerischen Rundfunks en Münchner Rundfunkorchester o.l.v. Ivan Repušić
  • UITGAVE: BR Klassik 900330 (2cd)
  • BESTEL HIER: JPC

 

1 of 1
- +

1.

Tags: BR KlassikChor des Bayerischen RundfunksGeorge PeteanGiuseppe Verdi (1813-1901)Ildebrando D’ArcangeloItaliaans repertoireIvan RepušićLiudmyla MonastyrskaMünchner RundfunkorchesterOperaRomantiekStefano La Colla
Vorig artikel

Lukas Pairon: Music Saved Them, They Say

Volgend artikel

Hobo en fagot door broers Dendievel

Lucrèce Maeckelbergh

Lucrèce Maeckelbergh

Werkte 32 jaar als programmamedewerkster klassieke muziek bij VRT-radio. Ze heeft een uitgesproken voorliefde voor lied en opera en blijft in dat genre nog actief op de website van Klassiek Centraal. Werkte als muziekrecensente voor Staalkaart. Auteur van "Con Passione", een portret van dirigent Antonio Pappano (2006, uitgegeven bij Snoeck).

Ook interessant:

Elettra kaapt Idomeneo

Elettra kaapt Idomeneo

26 september 2023
Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11
Nieuws

Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11

15 september 2023
Boesmans: On purge bébé !
New Releases

Boesmans: On purge bébé !

15 september 2023
Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau
Concerten

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

13 september 2023
Bruckner: Symphony No.8
New Releases

Bruckner: Symphony No.8

2 september 2023
Cassandra Festival – Raising Voices
Nieuws

Cassandra Festival – Raising Voices

26 augustus 2023
Volgend artikel
Hobo en fagot door broers Dendievel

Hobo en fagot door broers Dendievel

Kunst der Interpretatie

Kunst der Interpretatie

Een ander boek over De Toverfluit door Sigiswald Kuijken

Een ander boek over De Toverfluit door Sigiswald Kuijken

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (892)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (646)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.053)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.