• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
Radio
zondag, december 10, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Illusie gepaard aan ontroering

door: Lucrèce Maeckelbergh
14 februari 2018
in Concerten, Recensies
Leestijd:5 minuten
A A
Illusie gepaard aan ontroering
Share on FacebookShare on Twitter

The Rake’s Progress in De Nationale Opera in Amsterdam trekt duidelijk de kaart van het gevoel. Ze begint met Anne Trulove die voor het gesloten doek zachtjes en triest de scène opkomt met een ruikertje bloemen, en het liefdevol neerlegt. De scène wordt herhaald op het einde van de voorstelling en heeft ondertussen aan betekenis en kracht gewonnen. De cirkel is rond en tussen beide momenten ervaren we de fratsen van de “losbol” Tom Rakewell. 

ookinteressant

Het sprookje van Tsaar Saltan van Nikolay Rimsky-Korsakov in de Munt

Opera Ballet Vlaanderen – VONK ‘Schemer’

Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann

Igor Stravinsky werd voor zijn opera geïnspireerd door de schilderijen van William Hogarth, en dit tijdens een bezoek aan het Chicago Art Institute op 2 mei 1947. Ze kwamen op hem over als een aantal scènes uit een toneelstuk. Hij wilde ze als onderwerp gebruiken voor een Engelstalige opera, waarvoor hij al plannen had sinds zijn aankomst in Amerika acht jaar daarvoor. De dichter Wystan Hugh Auden en auteur Chester Kallman schreven het libretto. De eerste opvoering had plaats op 11 september 1951 in het Teatro la Fenice in Venetië. Stravinsky dirigeerde zelf de “prima assoluta” met het orkest van de Scala en de rol van Anne werd gezongen door niemand minder dan Elisabeth Schwarzkopf. De opvoeringen waren meer een “social event” dan een artistiek succes en de rijken kwamen het theater binnen via de kanaaltoegang in gondola’s.

The Rake’s Progress van Igor Stravinsky is het bizarre verhaal van Tom Rakewell, een jonge man die verloofd is met een lief en eenvoudig meisje van het platteland. Haar vader wil eerst de garantie dat hij zijn dochter Anne niet aan een nietsnut geeft. Tom neemt het leven langs de gemakkelijke kant, maar wil toch de wereld aan zijn voeten hebben. Hij laat zich inpalmen door Nick Shadow, een bedrieglijk figuur en een soort Mefisto, die hem op een jaar tijd vernietigt. Na de verleidingen van het perverse stadsleven en een gearrangeerd en mislukt huwelijk met een dame met een baard, Baba the Turk, eist Nick Shadow rekenschap. Tom geeft zich nog niet gewonnen en wint het kaartspel dat over zijn leven beschikt. Nick Shadow maakt zich dan meester van zijn verstand. Tom wordt waanzinnig en brengt zijn dagen door in een gekkenhuis, waar Anne hem een laatste keer komt bezoeken.

Grote witte vondst

De broers Simon McBurney en Gerard McBurney, regisseur en dramaturg, slagen erin de hele opera als een illusie voor te stellen, een droom die nu eens idyllisch, maar ook vals en pervers is. Ze vertrekken letterlijk van een “wit blad”. Als het doek opgaat, zien we de scène als een grote witte doos. Een prachtige projectie beschijnt de wanden ervan met een natuurtafereel als op een schilderij van Constable. Het is het decor van de landelijke plek waar vader Trulove, zijn dochter Anne en Tom een mogelijk huwelijk van de geliefden bespreken. Doorheen de hele opera is die doos, die van papier blijkt te zijn, het decor dat via belichting en projectie de locatie van de diverse taferelen uitbeeldt. Een schitterende vondst. Nick Shadow maakt zijn intrede op de scène door zich door het papier te “scheuren” en zo gaat het met alle andere personages. De materiële verlokkingen van de stad worden met projecties van de Londense skyscrapers en beurstabellen weergegeven. Voor de verleidingen van het perverse zakenleven met drank en seks staat een groot wit bed in de kamer. Zogenaamde zakenlui en hoertjes (v/m) springen in het rond. Een levendig gebeuren dat Tom verwart en in de ban houdt. Baba komt aan in een witte luxe-limousine en haar kamer is als een achttiende-eeuwse paleiskamer waarin al haar extravagante souvenirs niet alleen door de muren maar ook vanuit het plafond hangen. Men komt ogen te kort om alles te zien en te volgen. Het spel met de kaarten waar Nick Shadow Toms leven laat van afhangen, krijgt een ijzingwekkende spanning door de vier kaarten met een hand door de bodem te laten steken. Tom kiest telkens juist en spaart zo zijn leven, maar Shadow ontneemt hem het verstand. Als een waanzinnige brengt hij zijn dagen door in de cleane, lege witte kamer.

Pure liefde versus sluwe verleiding

Elk optreden van Julia Bullock, die standhoudt in haar liefde voor Tom, is een moment van tederheid en hoop. Ondanks zijn verraad blijft ze hem trouw. Bullock zet een ontroerende Anne Trulove neer, die – steeds vanuit de zaal komend – als het ware op afstand blijft van het circus waar Tom zich in heeft laten vangen. Haar gave sopraan klinkt warm en van diep uit het hart: een innemende vrouw en zangeres, de verpersoonlijking van de pure liefde. Paul Appleby is ontwapenend in zijn naïviteit en heroïsme. Je kan hem niet zien als een negatief persoon, maar eerder als een slachtoffer dat onwetend met zich laat sollen. Zijn drang naar vrijheid en rijkdom zet hem op het foute pad. Zijn stemtimbre is mooi, beheerst en vol kracht. Zijn energie is recht evenredig met de pas waarmee hij zijn destructie tegemoet gaat. David Pittsinger zet een oprecht geloofwaardige vader op de scène, een rechttoe-rechtaan man met het hart op de juiste plaats. Baba the Turk wordt knap gezongen door contratenor Andrew Watts. Hij biedt eerder een waardige en elegante vertolking dan een monster of een belachelijk wezen. En dan is er natuurlijk nog de cruciale partij van Nick Shadow: een yuppie die de wereld aan zijn voeten heeft en de mensen rond zijn vingers draait. De stralende bariton van Kyle Ketelsen is even beweeglijk als zijn trucs. Zijn mimiek is grijnzend en verleidend. Hij slaagt er uitstekend in het echte negatieve personage te vertolken.

Ivor Bolton ondersteunt vanuit de (verhoogde?) orkestbak zeer genuanceerd de zangers in hun vaak ritmisch moeilijke zangpartijen die geregeld aanschuren tegen dissonantie en spreekgezang. Een uiterst zorgvuldig dirigent die ook het Nederlands Kamerorkest doorheen de nu eens speelse dan weer gespannen partituur gidst. Er zijn knappe details te horen van bijvoorbeeld de blazers (fagot, trompet) en klavecimbel. Alles zeer precies getimed en het scenische juweel muzikaal afwerkend. Alle lof ook voor het koor en de figuranten en natuurlijk ook voor Keira, het schattige hondje van Baba! Een voorstelling waarin illusionaire verbeelding gepaard gaat met hartverwarmende tederheid op een bodem van tragiek.


  • WAT: Igor Stravinsky (1882-1971) | The Rake’s Progress
  • REGIE: Simon McBurney
  • STEMMEN: David Pittsinger, Julia Bullock, Paul Appleby, Kyle Ketelsen, Andrew Watts, Hilary Summers, Alan Oke, Evan Hughes
  • ORKEST: Nederlands Kamerorkest, Koor van de Nationale Opera o.l.v. Ivor Bolton
  • WAAR: De Nationale Opera, Amsterdam
  • WANNEER: zondag 11 februari 2018 – voorstellingen nog tot 21 februari
  • CREDIT FOTO’S: © Monika Rittershaus
Tags: 20e-eeuwse muziekAndrew WattsDavid PittsingerDe Nationale Opera AmsterdamIgor Stravinsky (1882-1971)Ivor BoltonJulia BullockKyle KetelsenOperaPaul Appleby
Vorig artikel

Beethoven ten dans genodigd door Ballet de l’Opéra de Lyon …

Volgend artikel

Ilse Eerens schittert in de opera van Lyon

Lucrèce Maeckelbergh

Lucrèce Maeckelbergh

Werkte 32 jaar als programmamedewerkster klassieke muziek bij VRT-radio. Ze heeft een uitgesproken voorliefde voor lied en opera en blijft in dat genre nog actief op de website van Klassiek Centraal. Werkte als muziekrecensente voor Staalkaart. Auteur van "Con Passione", een portret van dirigent Antonio Pappano (2006, uitgegeven bij Snoeck).

Ook interessant:

Het sprookje van Tsaar Saltan van Nikolay Rimsky-Korsakov in de Munt
Concerten

Het sprookje van Tsaar Saltan van Nikolay Rimsky-Korsakov in de Munt

7 december 2023
Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann
Concerten

Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann

1 december 2023
Distler: Die Weihnachtsgeschichte
New Releases

Distler: Die Weihnachtsgeschichte

23 november 2023
De Nationale Opera neemt opmerkelijke start
Nieuws

De Nationale Opera wint twee International Opera Awards

13 november 2023
Mascagni: Cavalleria rusticana
New Releases

Mascagni: Cavalleria rusticana

3 november 2023
Exposé: Wagner’s Das Rheingold
Concerten

Exposé: Wagner’s Das Rheingold

26 oktober 2023
Volgend artikel
Ilse Eerens schittert in de opera van Lyon

Ilse Eerens schittert in de opera van Lyon

Bach: Motetten in zijn eigen wereld

Bach: Motetten in zijn eigen wereld

Eigenzinnig en intens tragisch

Eigenzinnig en intens tragisch

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (854)
  • Concerten (917)
  • Evenementen (437)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (31)
  • Interviews (117)
  • New Releases (413)
  • Nieuws (682)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.087)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • radio stream
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.