• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
maandag, juni 5, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
No Result
View All Result
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
No Result
View All Result
Klassiek Centraal
No Result
View All Result

Il Fondamento, Lukas Passion, C.P.E. Bach

Redactie by Redactie
28 maart 2014
in Cd & DVD, Recensies
Reading Time: 3 mins read
Lukas Passion, Gottfried August Homilius/C.P.E. Bach
Share on FacebookShare on Twitter

**** Instrumentalisten en vocale solisten brachten als het ensemble Il Fondamento, o.l.v. Paul Dombrecht, op hun eigen gelijknamig label, de Lukas Passion uit van C.P.E. Bach/Homilius. Een waardige bijdrage aan het C.P.E. Bach jubileumjaar.

**** Instrumentalisten en vocale solisten brachten als het ensemble Il Fondamento, o.l.v. Paul Dombrecht, op hun eigen gelijknamig label, de Lukas Passion uit van C.P.E. Bach/Homilius. Een waardige bijdrage aan het C.P.E. Bach jubileumjaar.

Het is even wennen wanneer de vertrouwde, aanstekelijke stijl van de muziek van C.P.E. Bach grotendeels ontbreekt. De compositie is immers een remake door hem van een bestaande toonzetting van het Lucas evangelie, van de hand van Gottfried August Homilius (1714-1785). Homilius, uit het Saksische Rosenthal, was als organist, Kreuzkantor en Musikdirektor, verbonden aan drie kerken in Dresden. Dat we beide componisten dit jaar vieren (beiden zijn in hetzelfde jaar geboren), is uiteraard meegenomen.

De compositie is een ‘oratorische Passion’,  een  toonzetting van de ‘Leidengeschichte’ met secco-Recitatieven voor de evangelist (Reinoud van Mechelen) en voor de solisten/Soliloquenten en koralen. De tekst is in oude stijl getoonzet met in de aria’s enkele virtuoze, gefühlsbetonte  Melodiephrasen van de empfindsamer Stil, op de grens met de gedreven expressiviteit van de Sturm und Drang stijl.

Solisten

Ik wil de solisten niet bij naam met de vinger wijzen maar bepaalde aria’s missen soms wat juiste intonatie en expressie. Elkeen weet dat een ‘one to one’ bezetting (één stem per partij) of een bijna ‘one to one’ bezetting (twee stemmen per partij) uitermate riskant is. Dit blijkt ook weer eens op deze cd. Samenzang en balans van acht solisten die een koor vormen, missen soms wat precisie, wat de vocale, harmonische samenklank niet ten goede komt. In de uitvoering van de gewijde koralen gaat de ingetogen gebedsstemming soms een beetje verloren omdat bepaalde partijen meer geprofileerd klinken dan andere. Een zachte, homogene klank ware misschien wat meer luthers geweest.

Il Fondamento

‘Il Fondamento’ als instrumentaal ensemble speelt dan weer zoals we ze gewoon zijn. Hun klank is af, het samenspel is gaaf. Alhoewel ook zij bij wijlen wat diepgang en ‘heitere und muntere Schwung’ missen. Iets wat trouwens eerder een algemeen kenmerk is van deze uitvoering. Tempi zijn soms een beetje te snel of een beetje te traag. Beetje jammer. In vijf aria’s en één engelachtig terzet voor twee sopranen en tenor, krijgt u de gelegenheid te luisteren naar de fijne stemmen van de sopranen Caroline Weynants (rol van de ‘Magd’) en Amélie Renglet, de alten Clint van der Linde en Rob Cuppens, de tenoren Reinoud van Mechelen (zingt de twaalf recitatieven als evangelist) en de ‘Übeltäter’ Thibaut Lenaerts,  en de bassen Huub Claesens (rol van Jezus in de bas aria ‘Nun jünger, geh ich hin’) en Lieven Termont, die tevens de rollen van Petrus en Pilatus voor zijn rekening neemt.

Mooie compositie

De compositie bevat mooie, intieme momenten (bvb. de aria voor de altus ‘Ich, erhebe meine Blicke’) en innemende, licht dansante momenten zoals in de bijna walsende bas aria ‘Du sollst Trost und Gnade finden’. Galante gereserveerdheid treffen we dan weer aan in de pre-Mozartiaanse aria voor sopraan ‘Umgeben von der frevler Rotte’, mooi gezongen door Amélie Renglet en de unieke sonoriteit van een lutherse koraalmelodie, die de lyrische ontboezemingen van ingetogen, devote hartstocht aan elkaar rijgen, is zoals altijd een unieke, verheven belevenis. Een mooie compositie, een mooie cd.

Tags: Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788)Klassieke periodeoratoriumPassiemuziekVocaal
Previous Post

Hindemith: Violin Sonatas

Next Post

Vlaamse Cultuurprijs Muziek voor René Jacobs

Related Posts

Het nieuwe BRUSSELS STRING QUARTET in Plovdiv, Bulgarije
Concerten

Het nieuwe BRUSSELS STRING QUARTET in Plovdiv, Bulgarije

3 juni 2023
Zomeropera Alden Biezen: La storia di Gianni Schicchi
Concerten

Zomeropera Alden Biezen: La storia di Gianni Schicchi

31 mei 2023
Jacques Offenbach, Orphée aux enfers 
Concerten

Jacques Offenbach, Orphée aux enfers 

30 mei 2023
Budapest Festival 2017 – Bartóks toneelmuziek
Concerten

Iván Fischer en zijn Budapest Festival Orchestra met Mahler 9.

30 mei 2023
Tragiek met een boodschap van vrede
Concerten

Tragiek met een boodschap van vrede

27 mei 2023
Concerten

Freunde & Freundjes

16 mei 2023
Next Post
Dirigent Rene Jacobs

Vlaamse Cultuurprijs Muziek voor René Jacobs

Vladimir Jurowski: doseerde zijn gestiek op de juiste manier om het Mahler Chamber Orchestra tot een transparante interpretatie van Mahlers vierde symfonie aan te sporen.

The Birthday Edition

Music for a king – The Winchester Troper, 11th century

Music for a king, the Winchester Troper

Bijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (228)
  • Cd & DVD (839)
  • Concerten (876)
  • Evenementen (419)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (29)
  • Interviews (109)
  • New Releases (366)
  • Nieuws (593)
  • Onbekend Talent (1)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.012)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

No Result
View All Result
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • persberichten
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.