Gouden Label Wat een natuurlijke vertelkracht heeft deze zangeres. Als Armida haar verhaal begint hoe ze achter de vluchtende Rinaldo aanging, lijkt het alsof een opgewonden vriendin je huiskamer binnenkomt en je haar verhaal doet. Ik voelde me direct aangesproken, zo gauw de cd begint.
Gouden Label Wat een natuurlijke vertelkracht heeft deze zangeres. Als Armida haar verhaal begint hoe ze achter de vluchtende Rinaldo aanging, lijkt het alsof een opgewonden vriendin je huiskamer binnenkomt en je haar verhaal doet. Ik voelde me direct aangesproken, zo gauw de cd begint.
Lucy Crowe heeft ook niets gekunstelds of hautain-artistieks. Dat geldt zowel voor de dramatische (Armida), de melancholische (de meesterlijke cantate Alpestre monte), als de religieuze stukken (Salve Regina). De stem is helder met zuivere hoogte en de coloraturen borrelen feilloos en spontaan. Hoe hoopvol kan het zijn een roos te plukken: zelden hoorde ik Lascia la spina zo puur, geïdealiseerd en toch geloofwaardig zingen. De zuivere ingetogenheid van Salve Regina wisselt af met grandioos spektakel in het bravourestuk uit La Resurrezione. Lucy Corwe is zeer tekstbewust en legt steeds de juiste accenten.
Il caro Sassone: de geliefde Duitser. Dat Händel deze bijnaam kreeg in Italië, daar kan je zeker inkomen na het beluisteren van deze cd. Händel in Italy is niet de zoveelste compilatie van Händel-aria’s, de cd biedt een homogene verzameling van aria’s en cantates die Händel schreef tijdens zijn verblijf van zowat drie jaar in Italië tussen 1706 en 1710.
Schitterend aan deze cd is dat uit de fijne keuze van aria’s blijkt hoe meesterlijk de goed twintigjarige Händel emoties in vocale buigingen verpakt. The English Concert sprenkelt gracieus enkele puur instrumentale sonatedelen tussen de aria’s en ondersteunt de zang uiterst gedetailleerd, waar gepast verstild wat het kippenvel bij de luisteraar nog stimuleert.