• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
Radio
zaterdag, december 2, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Igor Stravinsky en zijn Sacre

door: Redactie
18 mei 2013
in Concerten, Recensies
Leestijd:4 minuten
A A
Le_Sacre_du_Printemps_manuscript.jpg
Share on FacebookShare on Twitter

De Henry Le Boeufzaal  omgetoverd tot een ruimte waarin de magie van de verbeelding het bevattingsvermogen overstijgt. Geef toe, zoiets maakt u niet elke dag mee. Woensdagavond wel. Het Rotterdams Philharmonisch Orkest speelde en Yannick Nézet-Séguin dirigeerde. En hoe!

ookinteressant

Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann

Een Beethovenles met pianist Alexander Melnikov

Jubileumconcert met Minuut Stilte voor Vrede

De Henry Le Boeufzaal  omgetoverd tot een ruimte waarin de magie van de verbeelding het bevattingsvermogen overstijgt. Geef toe, zoiets maakt u niet elke dag mee. Woensdagavond wel. Het Rotterdams Philharmonisch Orkest speelde en Yannick Nézet-Séguin dirigeerde. En hoe!

Een  programma om ‘u’ tegen te zeggen, een heus toporkest en een dirigent met een gedrevenheid, grenzend aan bezetenheid. Dit is in een notendop wat we woensdagavond mochten meemaken. Elkeen weet wat er aan analytisch inzicht en technische vaardigheid vereist wordt om op eenzelfde concert, La Valse (Maurice Ravel), La Mer (Claude Debussy) en Le Sacre du Printemps (Igor Stravinsky) te spelen, zowel voor het orkest als voor de dirigent. Na het wachten op complete stilte was het zo ver. Spanning verzekerd. Vanuit de diepste bassen begon het poème chorégraphique op te borrelen, te groeien. De bedwelming van de wals werd niet uitgesteld. De dirigent had er zin in. Opgesplitst in duidelijk van elkaar onderscheiden zinsneden en met alle aandacht voor het fragmentarisch detail, toverden orkest en dirigent ons de magisch bedwelmende roes van de wals. De al bij al eerder eenvoudige walsmelodieën en de ontelbare, hoogst geraffineerde  omspelingen en motieven, werden glashelder tot klinken gebracht. En dit in de tempel van de art nouveau! Krachtig  gespierd voerde de dirigent het orkest naar een overweldigende apotheose. Niet à la façon de Paul Paray, maar toch. Het publiek was al meteen onder de indruk. Begrijpelijk en terecht.

Raffinement

Een bijna gelijkaardige ervaring volgde bij de uitvoering van La Mer. Séguin wist  het raffinement van de orkestratiekunst te verklanken. La Mer dirigeren vergt immers nog meer concentratie dan La Valse dirigeren. Gezien mijn persoonlijke achtergrond mocht er iets meer ozon bij, maar dat is een te verwaarlozen detail. Beide werken op zo’n manier live mogen meemaken, compenseerde  ruimschoots de aanwezigheid van de natuurlijke biotoop die we zee noemen.

Virtuositeit, plastisch, heidens en barbaars

Hoewel ik Stravinsky’s Sacre al een paar keer live heb mogen meemaken, was ik perplex na de uitvoering van woensdagavond. Met een virtuositeit die u niet voor mogelijk houdt, een tempo die de lentevoorspellingen zelf nauwelijks  konden bijhouden en extra geaccentueerde effecten klonk de ogenschijnlijk lawaaierige chaos van de Tableaux de la Russie païenne  alsof de aarde onder onze fauteuils ging openbreken. Niet echt dansant maar des te meer als brutale, programmatische, beeldende orkestmuziek. Heel plastisch, heidens en barbaars. Na een iets minder geslaagde inzet van de introductie tot het tweede deel, Le Sacrifice, vervolgde de dirigent zijn weg naar de tweede apotheose. Niet echt Slavisch, maar toch zeer expressief en vooral uiterst accuraat, leidde Yannick het orkest doorheen het labyrint van onregelmatige accenten, maatwisselingen, opvallend persoonlijke legato fraseringen en een diversiteit aan timbrewisselingen, als een echte Scyth. Met bronstige hoorns pavillons en l’air, gesourdineerde trombones, gediviseerde celli, zwavel uitbrakende gongs en pauken als heksenketels, zocht de dirigent zich een weg om de juiste dynamiek te bereiken en de motieven akelig scherp van elkaar te profileren.

Minutenlange staande ovatie

De verbeten hardnekkigheid waarmee hij dirigeerde ging misschien een beetje ten koste van enige vlotte spontaneïteit maar de sonore coherentie die hij bereikte, belandde dan toch maar in die ene vreselijke eindnoot die orkest en dirigent neerploften als was het een monoliet uit het Stenen Tijdperk. Na de Danse Sacrale de l’Elue en een minuten lange staande ovatie, verlieten om en bij de tweeduizend mensen meer dan voldaan Bozar die alweer was omgetoverd tot een sprookjeskasteel. Met dank aan de directie, het orkest en de dirigent, merci aan Maurice en Claude en спасибо Igor. Om nooit nog te vergeten.

 

Tags: 20e-eeuwse muziekBozarIgor Stravinsky (1882-1971)Rotterdams Philharmonisch OrkestYannick Nézet-Séguin
Vorig artikel

Michal Korman / Tibi Cziger / Ishay Shaer

Volgend artikel

Goeyvaerts Trio & Vox Luminis in essentiële schoonheid

Redactie

Redactie

Ook interessant:

Oud en nieuw bij Le Concert Olympique: Beethoven en D’hoe
Concerten

Een Beethovenles met pianist Alexander Melnikov

29 november 2023
Sokolov speelt voor Amnesty International
Nieuws

Sokolov speelt voor Amnesty International

28 november 2023
Der Ring des Nibelungen met Alain Altinoglu en Romeo Castellucci
Concerten

Alain Altinoglu en zijn Rijn, dit keer in BOZAR

23 november 2023
Distler: Die Weihnachtsgeschichte
New Releases

Distler: Die Weihnachtsgeschichte

23 november 2023
Mascagni: Cavalleria rusticana
New Releases

Mascagni: Cavalleria rusticana

3 november 2023
Forgotten Voices Rediscovered ⏐ Brundibár Ensemble
New Releases

Forgotten Voices Rediscovered ⏐ Brundibár Ensemble

20 oktober 2023
Volgend artikel
Goeyvaerts Trio

Goeyvaerts Trio & Vox Luminis in essentiële schoonheid

Initiatiefnemers Josse De Pauw en Dirk Roofthooft: soberheid in gebaar en tekstprojectie maken dat de tekst des te dieper doordringt.

Escorial

Montserrat Caballé: de emotie ligt puur in de klank van de stem.

Montserrat Caballé

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (854)
  • Concerten (914)
  • Evenementen (437)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (31)
  • Interviews (117)
  • New Releases (413)
  • Nieuws (677)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.084)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • radio stream
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.