• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
zondag, oktober 1, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Ian Bostridge

door: Redactie
29 januari 2013
in Concerten, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
Ian Bostridge
Share on FacebookShare on Twitter

Gouden Label Een recital met Ian Bostridge is nooit een vrijblijvende gebeurtenis, zelfs niet als hij een “traditioneel” programma kiest met bij voorbeeld liederen van de grote romantici. In Brussel was dat deze week niet het geval, wat de belevenis nog boeiender beloofde te maken en die belofte werd meer dan waar gemaakt. 

ookinteressant

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Gouden Label Een recital met Ian Bostridge is nooit een vrijblijvende gebeurtenis, zelfs niet als hij een “traditioneel” programma kiest met bij voorbeeld liederen van de grote romantici. In Brussel was dat deze week niet het geval, wat de belevenis nog boeiender beloofde te maken en die belofte werd meer dan waar gemaakt.

Een zanger als Bostridge zoekt en spit het repertoire uit om een programma een samenhangende inhoud te geven en vooral een betekenis waar hij zelf diep in gelooft en waarvoor hij een beroep doet op de intelligente activiteit van de toehoorder. Een recital is bij hem niet zo maar een avondje gezellig musiceren, maar is de luisteraar bij het nekvel grijpen. Dat Bostridge een speciale belangstelling voor Benjamin Britten koestert, heeft hij al eerder met enkele knappe opnamen bewezen, (op EMI en Hyperion en er is er nog een op komst in dit Brittenjaar waarop Bostridge door Antonio Pappano zal worden begeleid).

Op het recital stond Britten centraal met zijn versie van Bachs “Geistliche Lieder”, Purcell’s The Queen Epicedium en een keuze uit de beklijvende tragische cyclus “Who are these children” op tekst van William Soutar. Purcell’s lamento voor de dood van Queen Mary II zong Bostridge op de Latijnse tekst, wat het bijtende karakter van de sacrale treurzang nog versterkte. Brittens wrange oorlogsliederen over pijn en dood kan waarschijnlijk niemand idealer vertolken dan Bostridge. De snijdend bittere klank die je ervoor nodig hebt, is een aspect van het karakter van de stem van Ian Bostridge. Ik durf haast zeggen dat het deel is van zijn persoonlijkheid als zanger, van zijn aantrekkingskracht en fascinatie. De al even wrange Whitman Songs die Weill op muziek zette, sloten er perfect bij aan en Bostridge zette zijn stem extreem wendbaar in bij de nabootsing van de “blow! bugles! blow!”

Zijn stemtechniek is fenomenaal zodat bij het diepe engagement dat hij inhoudelijk aangaat toch alle registers gaaf blijven, al speelde de felle emotionaliteit hem een paar keer even parten. Bijna een pluspunt in een recital als dit. De lichaamstaal van Bostridge gaf mee uiting aan de spanning en zijn grimassen in het gezicht beklemtoonden de tekstexpressie. Het openingslied, Purcells “Music for a while” in Tippetts pianoklank zette ons meteen ironisch op een spoor waarbij het maar de vraag was of de muziek onze zorgen even kon verschalken. Bostridge liet ons geen illusie koesteren, de “drop, drop, drop”, was eerder een hypnotische bezwering dan een vrijblijvende belofte van troost en vergetelheid. Het lied zette meteen de toon voor een recital waarin enkel Haydn even de teugels van de spanning vierde in zijn canzonetta’s maar waarin we bij al de rest de adem inhielden van ernst en doodsangst. Pianist Julius Drake (die we vorige week nog hoorden in de Singel bij Finley) zat hier helemaal op gelijke golflengte en ondersteunde de intense interpretatie en de ritmisch harde keuzen van Bostridge.

Een recital waar eigenlijk geen bisnummer zou bij horen, maar Bostridge liet het luide applaus niet onbeantwoord en vermits we toch al bij Weill beland waren, bleef hij in de toon met zijn ironische vertolking van de Moritat van “Bad Boy” Mackie Messer. Een geslaagde pointe voor zijn vocale veelzijdigheid en intelligentie. Ik stel me zeer de vraag of deze recitalervaring dit jaar nog overtroffen kan worden…Dus zeker GOUD. 

Tags: Ian BostridgeLiedRecitalRomantiekVocaal
Vorig artikel

La Belle et la Bête van Philip Glass

Volgend artikel

Bach Academie Brugge 2013

Redactie

Redactie

Ook interessant:

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas
Concerten

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

27 september 2023
Nederlands Kamerkoor presenteert videoserie The Personal Archive Sessions
Nieuws

Nederlands Kamerkoor presenteert videoserie The Personal Archive Sessions

12 september 2023
Il concerto segreto
New Releases

Il concerto segreto

12 september 2023
Equinox: Twee dagen gewijd aan spirituele muziek
Cd & DVD

Komorebi met Trio Peltomaa Fraanje Perkola

Sinfonia Heist viert 10 jaar!
Nieuws

Sinfonia Heist viert 10 jaar!

5 september 2023
Bruckner: Symphony No.8
New Releases

Bruckner: Symphony No.8

2 september 2023
Volgend artikel
Philippe Herreweeghe

Bach Academie Brugge 2013

La Petite Renarde Rusee, Het Sluwe Vosje

Het Sluwe Vosje (Janacek)

Manon Lescaut,  Eva-Maria Westbroek, Brandon Jovanovich

Manon Lescaut in Koninklijke Muntschouwburg

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (893)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (649)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.054)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.