• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
maandag, juni 5, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
No Result
View All Result
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
No Result
View All Result
Klassiek Centraal
No Result
View All Result

Hommages aan Ockeghem, à la Française…

Redactie by Redactie
8 april 2013
in Cd & DVD, Recensies
Reading Time: 5 mins read
Plorer, Gemir, Crier: Hommage a la Voix d Or de Johannes Ockeghem, Aeon
Share on FacebookShare on Twitter

Bij het label Aeon/Outhere verschenen twee magistrale cd’s met muziek uit het Franse, feodale tijdperk van de 13de en 15de eeuw. Subliem. Om stilzwijgend bij het haardvuur te beluisteren nu het nog zo koud is buiten. Ontdek de ensembles « « Diabolus in Musica en « Alla Francesca » in Chansons van Thibaut de Champagne, in motetten, instrumentale dansen en polyfonie opgedragen aan Ockegem. 

Middeleeuwse muziek

Bij het label Aeon/Outhere verschenen twee magistrale cd’s met muziek uit het Franse, feodale tijdperk van de 13de en 15de eeuw. Subliem. Om stilzwijgend bij het haardvuur te beluisteren nu het nog zo koud is buiten. Ontdek de ensembles « « Diabolus in Musica en « Alla Francesca » in Chansons van Thibaut de Champagne, in motetten, instrumentale dansen en polyfonie opgedragen aan Ockegem. 

Middeleeuwse muziek om de vingers bij af te likken. Hoofs, ridderlijk, monodisch  en polyfoon. Heerlijk. Dat zingen twee maal bidden is en dat je de liefde best zingend verklaart, wordt op een magistrale wijze tot uitdrukking gebracht door de ensembles  “Diabolus in Musica” en “Alla Francesca”. En dit, rond 13de eeuwse en 15de eeuwse muziek. Het ene monodisch, het andere polyfoon. En hoe!

 ***** Plorer, gemir, crier

Als eerste op de cd een compositie van Pierre de la Rue, "Plorer, gemir, crier," zijn klaagzang op de dood van Ockeghem, boven de tenorpartij van het Requiem. Dan volgt Jacob Obrechts missa "Sicut Rosa Spinam" waarvan gezegd wordt dat Ockeghem het uit het geheugen kende hoewel andere wetenschappers suggereren dat de mis tijdens het leven van Ockeghem werd gecomponeerd. Wat zeker is, is  dat Obrecht thema's aan Ockegems Missa en aan zijn motet 'Intemerata Dei Mater” ontleent. Daarop volgt één van de meest bekende composities van de Renaissance, Josquin Desprez' ontroerende uiting van verdriet "Nymphes des Bois", zijn toonzetting van het gedicht van Jean Molinet "Deploration sur la mort de Johannes Ockeghem". Tot slot, Johannes Lupus in zijn "Ergone conticuit" die zich beklaagt  over de vertrekkende Ockeghem met de woorden van Desiderius Erasmus: "Zo is het nu stil geworden” en Antoine Busnois 'motet" In Hydraulis”, dat hulde brengt aan Ockeghem als de “opperste edele, de gouden stem”.

Laat middeleeuwse muziek

Het vocaal ensemble Diabolus In Musica o.l.v. Antoine Guerber is al geruime tijd gespecialiseerd in de uitvoering van  laat middeleeuwse muziek. Meestal hielden ze hun stembereik vrij laag met slechts tenoren, baritons en bassen. Nu doen ze hier beroep op contratenoren en zelfs mezzosopranen. De motetten worden uitgevoerd met één stem per partij. "Plorer", "In Hydraulis" & "Ergone" hebben de bezetting ATTB, "Nymphes"  STTBB  en de mis met dubbele stemmen  (ATTBx2) behalve en eerder ongebruikelijk, het Credo met SATBx2. Zo hebben zij vakkundig de overgang gemaakt van de middeleeuwen naar de renaissance. De titel van de cd “Voix D'Or”  verwijst naar de stem  van Johannes Ockeghem  zelf maar kan hier evenzeer worden toegepast op elk van de tien stemmen van het ensemble, Axelle Bernage (mezzo), Marie Pouchelon (mezzo), Frédéric Bétous (alto), Andrés Rojas-Urrego (alto), Raphaël Boulay (tenor), Olivier Germond (tenor), Hugues Primard (tenor), Branislav Rakic (tenor), Philippe Roche (bas), Emmanuel Vistorky (bas). Ockeghem zelf was bekend om de zachtheid van het timbre van zijn zingende bas en de baslijnen van zijn polyfonie beïnvloedden de expressieve rol van de laagste stemmen in de muziek van zijn vele leerlingen. De mannelijke zangers van Diabolus hebben  rijke, resonerende  stemmen, perfect geschikt voor de onder de tenorpartij gevulde klank  van Vlaamse polyfonie, terwijl de twee mezzo’s met mooie terughoudendheid en delicatesse zingen. Het is deze balans, plus de zin en het gevoel voor frasering, dat  deze cd zo  buitengewoon mooi maakt.

Onderscheiding

Johannes Ockeghem was niet de uitvinder van de toenmalige moderne muziek, maar hij kan waarschijnlijk meer aanspraak maken op deze onderscheiding dan wie dan ook in de geschiedenis behalve misschien Claudio Monteverdi. Ockeghems roem en invloed waren enorm. Omzeggens  elke nog bekende componist van zijn generatie en de volgende, Obrecht, de la Rue, Busnois, Desprez, Mouton, Brumel, Compère,  Agricola, Lupus, Regis, De Monte, Richafort,  Barbireau, Tinctoris, Lourdault (eigenl. Jean Braconnier) en Gombert, brachten hulde aan Ockeghem. Geen van de vijf composities op deze cd worden toegeschreven aan  Ockeghem, maar doorheen de vijf composities hoor je, bij wijze van zingen, wel zijn stem. Jacob Obrechts Missa “Sicut Rosa Spinam” is opgebouwd rond twee citaten van muziek van Ockeghem, de baslijn van het Kyrie van zijn “Missa Mi-mi” en de “Superius” van zijn motet “Intemerata Dei Mater”. De vier motetten van Pierre de la Rue, Josquin Desprez, Antoine Busnoys, en Johannes Lupus  zijn alle expliciet eerbetoon aan of elegieën voor Ockeghem en bevatten zijn naam in hun teksten. Ockeghem wordt ook beschouwd als de eerste die een Requiem componeerde, een genre dat het terrein  van de polyfonie aanzienlijk uitbreidde. In het begeleidend boekje zijn enkele korte toelichtingen te vinden bij Ockeghem, de componisten en dichters en  de stukken zelf alsook de volledige Latijnse-Franse gezongen teksten met vertaling.

**** Thibaut IV van Champagne, geboren in Troyes in 1201 en overleden in  Pamplona in 1253, bijg. Posthumus, de Troubadour of de Grote. Hij was een zoon van graaf Thibaut III van Champagne en van Blanca van Navarra, de dochter van Sancho VI van Navarra. Thibauts vader stierf al vóór zijn geboorte en zo volgde hij, onder voogdijschap van zijn moeder, zijn vader op als graaf van Champagne. Hij verwierf de helft van Bar-sur-Seine (vandaag département de l'Aube – région Champagne-Ardenne) en nam deel aan de Albigenzenoorlog tegen Toulouse. In 1234 verkocht hij Sancerre en Châteaudun aan Frankrijk. In een rebellie tegen de Franse koning delfde Thibaut het onderspit, waarop hij Champagne moest onderwerpen aan het gezag van de Franse kroon. In 1234 volgde hij zijn oom Sancho VI van Navarra op als koning van Navarra als Thibaut I en nam hij meer en meer afstand van Champagne. In 1238 ging hij op kruistocht. Hij landde in 1239 in Akko en hield een verkenningstocht naar Gaza, waar hij echter door de Ajjoebiden verslagen werd. Daarna legde hij zich voornamelijk – en vrij succesvol – toe op diplomatie. Toen echter Richard van Cornwall aankwam in het Heilige Land keerde hij huiswaarts.

Troubadour

Thibaut was  één van de bekendste en meest geprezen troubadours van zijn tijd. Hij werd in de daaropvolgende eeuw geprezen door Dante als zijn  voorloper (“De Vulgari Eloquentia”).Thibaut wordt beschouwd als één van de grootste lyrische dichters van de 13de eeuw. Zijn verzen werden gepubliceerd onder de titel "Poésies du Roi de Navarre" door Lévesque de la Ravallière (Paris, 1742).

Ensembles

“Diabolus in Musica” is een Frans ensemble voor oude muziek opgericht in de jaren ‘80 door Dominique Touron, Sinds 1992 wordt het ensemble geleid door Antoine Guerber.

“Alla Francesca” is een Frans ensemble voor middeleeuwse muziek, opgericht in de late jaren ’80 en gevestigd is in Parijs. Het ensemble staat nu o.l.v. Brigitte Lesne (ook muzikaal leider van het ensemble van vrouwenstemmen Discantus) en Pierre Hamon (hoogleraar fluit aan het Nationaal Conservatorium voor Muziek en Dans in Lyon). Het repertoire van het ensemble omvat de periode vanaf de late elfde eeuw ( troubadours) tot de vijftiende eeuw (Bourgondische meerstemmige zang).

Tags: Johannes Ockeghem (1410/1425-1497)Muziek van eigen bodemRenaissanceVroege muziek
Previous Post

Wagners Parsifal in Vlaamse Opera

Next Post

Peer Hultberg – Preludes

Related Posts

Verwende waanzin: de Kungliga Operan’s Salomé
Concerten

Verwende waanzin: de Kungliga Operan’s Salomé

5 juni 2023
Concerten

Spoiled to madness: the Kungliga Operan’s Salomé

5 juni 2023
Het nieuwe BRUSSELS STRING QUARTET in Plovdiv, Bulgarije
Concerten

Het nieuwe BRUSSELS STRING QUARTET in Plovdiv, Bulgarije

3 juni 2023
Zomeropera Alden Biezen: La storia di Gianni Schicchi
Concerten

Zomeropera Alden Biezen: La storia di Gianni Schicchi

31 mei 2023
Jacques Offenbach, Orphée aux enfers 
Concerten

Jacques Offenbach, Orphée aux enfers 

30 mei 2023
Budapest Festival 2017 – Bartóks toneelmuziek
Concerten

Iván Fischer en zijn Budapest Festival Orchestra met Mahler 9.

30 mei 2023
Next Post
Peer Hultberg, Preludes, Uitgeverij Watervis

Peer Hultberg – Preludes

tekst 3.jpeg

Ossuaires

Kristian BEZUIDENHOUT: "Rubato is tegenwoordig een vies woord. Toch gebruik ik bij Mozart regelmatig rubato, omdat het een van de meest natuurlijke tendensen is bij het uitdrukken van emoties in taal.

Vrij en toch integer

Bijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (228)
  • Cd & DVD (839)
  • Concerten (878)
  • Evenementen (419)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (29)
  • Interviews (109)
  • New Releases (366)
  • Nieuws (594)
  • Onbekend Talent (1)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.014)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

No Result
View All Result
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • persberichten
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.