• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
donderdag, september 28, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Hommage aan Alberto Zedda

door: Lucrèce Maeckelbergh
8 januari 2018
in Concerten, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
Hommage aan Alberto Zedda
Share on FacebookShare on Twitter

Herhaaldelijk was hij te gast bij Opera Vlaanderen: de sympathieke Rossini-expert Alberto Zedda. Hij dirigeerde er La Cenerentola, Otello, Armida, Semiramide en Viaggio a Reims steeds met groot succes en tot vreugde van de muzikanten. Ze hielden immers van de intense en minzame manier waarmee hij hen stuurde.  

ookinteressant

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

Op 2 januari 2018 zou Alberto Zedda 90 jaar geworden zijn. Hij overleed op 6 maart vorig jaar en zo besliste Opera Vlaanderen om het verjaardagsconcert dat met hem gepland was, om te buigen naar een concert als hommage aan de gewaardeerde maestro. Aviel Cahn schrijft in het programmaboekje: “ik ben er zeker van dat de maestro zou gewild hebben dat het een feestconcert wordt. Een feest van het belcanto, een feest voor de zwaan van Pesaro en een feest voor onze unieke en onvergetelijke maestro. Viva Zedda!”

De uitgenodigde Rossini-sterren, allemaal zangers die tot de vertrouwde kring van Zedda behoren, stonden garant voor een stijlvol en prachtig concert. Voor drie zangers die wegens ziekte hadden afgezegd, werden uitstekende vervangers ingezet, ook geregelde gasten op het Rossini-festival in Pesaro. Sopraan Salome Jicia nam met heldere en kleurrijke sopraan – zij het met een kleine decalage – de rol van Amenaide (Tancredi) over van Mariella Devia. Teresa Iervolino vertolkte de titelrol van Tancredi als vervanging voor Marianna Pizzolato. Haar volle mezzo harmonieerde mooi met de sopraan en in het afsluitende Agnus Dei was ze samen met het koor aangrijpend ingetogen. Ook Enea Scala, die insprong voor Gregory Kunde, was met zijn heldere, lichte tenor een voltreffer. Hij was in de Armida productie van Opera Vlaanderen de partner van Carmen Romeu, die hier Mathilde in Guillaume Tell haar kleurrijke en intense stem leende. Tenor Maxim Mironov klonk – niettegenstaande een mooi timbre – zwakker en met weinig volume in de stem. Mijn favoriet van de avond was ongetwijfeld Nicola Alaimo, de viriele bariton die met veel verve de concertante aria’s van Figaro (Il Barbiere) en Guillaume Tell tot leven bracht. Zijn Sois imobile was met zo veel inleving gebracht dat het me kippenvel bezorgde. Hij nam in het kwintet uit Il Barbiere di Siviglia ook moeiteloos de andere zangers op sleeptouw. Het resulteerde in een levendig tafereel waarbij ook de bas Carlo Lepore veel toneelprésence vertoonde. Bij de vertrouwde zangers kreeg uiteraard Michele Pertusi veel bijval, misschien beïnvloed door zijn reputatie eerder dan door de prestatie hier. Maar de zanger stond er wel als overtuigde Rossiniaan.

Het orkest speelde met veel engagement en duidelijk bezield om hun geliefde dirigent met respect postume eer te betuigen. Donato Renzetti heeft niet de met emotie beladen vinnigheid van Alberto Zedda zaliger, maar hij was een uitstekend pleitbezorger voor deze lange feestelijke concertavond. Het concert met een selectie uit opera-aria’s en scènes werd afgesloten met het Agnus Dei uit Rossini’s Petite Messe solennelle, als een moment van bezinning.


  • WAT: Rossini Gala. Hommage aan Alberto Zedda
  • STEMMEN: Salome Jicia, Carmen Romeu, Cecilia Molinari, Teresa Iervolino, Enea Scala, Maxim Mironov, Nicola Alaimo, Carlo Lepore, Michele Pertusi
  • ORKEST: Symfonisch Orkest Vlaanderen, Koor Opera Vlaanderen o.l.v. Donato Renzetti
  • WAAR: Opera Vlaanderen, Koningin Elisabethzaal, Antwerpen
  • WANNEER: zaterdag 6 januari 2018
Tags: Alberto ZeddaCarlo LeporeCarmen RomeuCecilia MolinariEnea ScalaMaxim MironovMichele PertusiNicola AlaimoOpera Ballet VlaanderenSalome JiciaTeresa Iervolino
Vorig artikel

Andrea Chenier – Teatro alla Scala

Volgend artikel

Songs for the Crossing

Lucrèce Maeckelbergh

Lucrèce Maeckelbergh

Werkte 32 jaar als programmamedewerkster klassieke muziek bij VRT-radio. Ze heeft een uitgesproken voorliefde voor lied en opera en blijft in dat genre nog actief op de website van Klassiek Centraal. Werkte als muziekrecensente voor Staalkaart. Auteur van "Con Passione", een portret van dirigent Antonio Pappano (2006, uitgegeven bij Snoeck).

Ook interessant:

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau
Concerten

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

13 september 2023
La clemenza di Tito: het opera regiedebuut van Milo Rau
Nieuws

La clemenza di Tito:
het opera regiedebuut van Milo Rau

2 augustus 2023
Mozarts Le Nozze di Figaro als “La folle journée” bij uitstek.
Concerten

Mozarts Le Nozze di Figaro als “La folle journée” bij uitstek.

1 juli 2023
‘Le Nozze di Figaro’ W.A. Mozart – feelgoodopera
Concerten

‘Le Nozze di Figaro’ W.A. Mozart – feelgoodopera

27 juni 2023
Tragiek met een boodschap van vrede
Concerten

Tragiek met een boodschap van vrede

27 mei 2023
OBV: Wereldcreatie Jermaine Maurice Spivey, William Forsythe en Crystal Pite sluiten seizoen af
Nieuws

OBV: Wereldcreatie Jermaine Maurice Spivey, William Forsythe en Crystal Pite sluiten seizoen af

19 mei 2023
Volgend artikel
Songs for the Crossing

Songs for the Crossing

De romantische Prokofiev

De romantische Prokofiev

Amor fatale

Amor fatale

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (892)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (646)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.053)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.