• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
donderdag, september 28, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Cd & DVD

Hippolyte et Aricie

door: Tim De Backer
5 januari 2015
in Cd & DVD, Recensies
Leestijd:4 minuten
A A
Hippolyte et Aricie: een statische voorstelling die je met nieuwsgierigheid bekijkt, maar ondanks de uitzonderlijke weelde onvoldoende boeit.
Share on FacebookShare on Twitter

*** Hebt u zin om eens echt barok theater te zien op dvd? Met alles erop en eraan? Dan is deze Hippolyte et Aricie in de regie van Ivan Alexandre een must. De voorstelling is bijzonder luxueus en verzorgd, maar doet ook artificieel aan. Zo komt de weelde van Rameau’s muziek enigszins bekoeld tot zijn recht.

ookinteressant

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

*** Hebt u zin om eens echt barok theater te zien op dvd? Met alles erop en eraan? Dan is deze Hippolyte et Aricie in de regie van Ivan Alexandre een must. De voorstelling is bijzonder luxueus en verzorgd, maar doet ook artificieel aan. Zo komt de weelde van Rameau’s muziek enigszins bekoeld tot zijn recht.

Hoewel een perfecte tijdgenoot van Georg Friedrich Händel, lijkt Jean-Philippe Rameau als vertegenwoordiger van de Franse barok vanzelfsprekender tot een voorstelling te inspireren die aan de achttiende-eeuwse hofcultuur van de Académie Royale de la Musique vasthoudt. Händels opera’s hebben zich ondertussen als vaste waarde in het gangbare repertoire van de operahuizen genesteld en meestal worden ze dan naar een actuele(re) situatie getransponeerd. Van de opera’s van Rameau blijven de uitvoeringen daarentegen zeldzamer en bovendien voer voor een beperkte “niche” van “specialisten”, zoals William Christie of Marc Minkowski. Een dirigent als Christie geldt daarbij, met zijn (prachtige) uitvoeringen van onder meer Les Indes Galantes of Les Boréades, als normzetter.

Trucs

Het mythologische gegeven van deze tragédie lyrique is kort samen te vatten. De incestueuze verliefdheid van Phèdre op haar zoon Hippolyte dwarsboomt de liefde tussen Hippolyte en Aricie en leidt uiteraard tot enerzijds jaloezie tussen de vrouwen, anderzijds waanzinnige woede van echtgenoot/vader Thésée. De opera voert allerlei nevengoden en –figuren op zoals Amour, Neptune, Diane enzovoort.

Het aparte van deze voorstelling is de barokke enscenering, met toepassing van machinerie in een prachtig decor in zacht-bruine tinten dat nu eens een bomenlandschap uit de coulissen laat verschijnen, dan weer wilde golven toont of woeste wolken. De belichting van Hervé Gary is magisch. Alle trucs van het barok decor worden toegepast: Diana verschijnt in een wolk met pijl en boog, Jupiter als krijgsheer op een arend. Er zijn stralenkransen, pruiken en pluimbossen, pijlenkokers en bizarre maskers. Ook de kostuums (Jean-Daniel Vuillermoz) zijn van achttiende-eeuwse makelijk, met gekke rokjes en corsages, uitgevoerd in prachtige stoffen. De zangers zijn overdreven gegrimeerd en krijgen daardoor iets gekunstelds.

Gekunsteld

Dat is trouwens de hele indruk van de opvoering: alles is wel bijzonder luxueus en verzorgd, maar doet tegelijk heel artificieel aan. Een hedendaagse transpositie mag dan niet altijd geslaagd zijn, maar dit komt echt als museumopera over en kan enkel als zodanig geapprecieerd worden. Je zit er met verwondering naar te kijken, zonder dat je betrokken of geraakt wordt. Hetzelfde geldt voor de danspassages: ze zijn prachtig gechoreografeerd (Natalie Van Parys), worden ook heel mooi gedanst, maar het blijven vrijblijvende intermezzi.  

De personages komen niet tot leven, hoe goed ze in de meeste gevallen ook hun partij vertolken. Zelfs met (of ondanks) de vele close ups van de dvd-verfilming blijven ze toneelmatige figuren waar je niet mee meeleeft, hoe schrijnend hun conflicten ook zijn. Misschien is Amour – een mooie Jaël Azzaretti – in haar speelsheid nog de meest levendige figuur. Stéphane Degout is vocaal een prachtstem om nu eens het tragische verdriet, dan weer de boze verontwaardiging van Thésée uit te drukken. Zijn bariton is gaaf, warm en nobel, zijn dictie prachtig, maar zijn overdreven make up vernielt alle geloofwaardigheid. Sarah Connolly zingt een kelige Phèdre en ook zij is een poesjenel op het toneel. Anne-Catherine Gillet is een vocaal charmante Aricie, haar geliefde Topi Lehtipuu kan met zijn neutrale stem niet bekoren.

Tekort aan bekoring geldt zeker ook voor Emmanuelle Haïm. Ze bevestigt de indruk die ze eerder al op me maakte. Met geforceerde gebaren probeert ze leven in de partituur te brengen. Tevergeefs. Het orkest speelt fel en snel, maar hoekig en strak en mist bijvoorbeeld de spontaneïteit waarmee Minkowski dit soort muziek als vanzelf laat sprankelen. Een statische voorstelling die je met nieuwsgierigheid bekijkt, maar ondanks de uitzonderlijke weelde onvoldoende boeit.

Tags: BarokEratoFrans repertoireFranse barokmuziekJean-Philippe Rameau (1683-1764)
Vorig artikel

Animatiefilm Peter en de Wolf

Volgend artikel

Meditation

Tim De Backer

Tim De Backer

Tim De Backer (°1982) is historicus van opleiding. Muziek uit het verleden draagt dus hoe dan ook zijn voorkeur en interesse weg. Maar door wie of wat de fascinatie voor klassieke muziek precies werd aangewakkerd, is moeilijk te zeggen ... De film Amadeus zat er zeker voor iets tussen. Die werd als tiener immers grijsgedraaid. En tijdens de universiteitsjaren groeide de interesse voor kamermuziek gestaag. Tim volgde in avondschool ook nog een opleiding in de journalistiek (2010-2012). Dankzij de pianist die hij in dat kader interviewde, ondertussen een goede vriend, kwam hij in 2011 Klassiek Centraal op het spoor. Sindsdien schrijft hij regelmatig over concerten, bespreekt sporadisch een cd, enzovoort ... Kamermuziek is nog steeds zijn eerste en grootste liefde.

Ook interessant:

Luisteren kan veel zeggen
Evenementen

Luisteren kan veel zeggen

23 augustus 2023
Caldara: Arias for Bass
New Releases

Caldara: Arias for Bass

16 augustus 2023
Grenerin: Gitarrenwerke “L’Ame-Son”
New Releases

Grenerin: Gitarrenwerke “L’Ame-Son”

15 augustus 2023
London – Circa 1740 ⎮ La Rêveuse
New Releases

London – Circa 1740 ⎮ La Rêveuse

10 augustus 2023
Locatelli: Violinkonzerte op.3 Nr.2 & 11
New Releases

Locatelli: Violinkonzerte op.3 Nr.2 & 11

31 juli 2023
Castrucci: Sonaten for Violin & Bc
New Releases

Castrucci: Sonaten for Violin & Bc

14 juli 2023
Volgend artikel
Elina Garanča: haar warme en stralende stem brengt de sacrale toon van de uitgekozen werken uitstekend tot uiting.

Meditation

De pianotrio’s van Johannes Brahms: de Duitse maestro liet toe dat beide versies van zijn eerste worp in het genre naast elkaar zouden blijven bestaan, een dubbel geschenk dat het Oliver Schnyder Trio met veel energie aanpakt.

Verdubbeld geluk

De dood in cantates van J.S.Bach, Ignace Bossuyt

Komm, süßer Tod

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (893)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (647)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.054)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.