Himlische Weynacht

“Himlische Weynacht. Festliche Gesänge von Luther bis Bach”: als verruiming van het repertoire van religieuze barokmuziek is de cd op zich al interessant.

*** De cd Himlische Weynacht verenigt koralen en psalmen die samen een origineel geheel vormen in de sfeer van Kerstmis. De toon is religieus en feestelijk. De ondertitel Festliche Gesänge von Luther bis Bach geeft aan dat de oudste opgenomen werken dateren uit Luthers tijd, de jongste zijn van Bach en zijn tijdgenoot Jan Dismas Zelenka.

*** De cd Himlische Weynacht verenigt koralen en psalmen die samen een origineel geheel vormen in de sfeer van Kerstmis. De toon is religieus en feestelijk. De ondertitel Festliche Gesänge von Luther bis Bach geeft aan dat de oudste opgenomen werken dateren uit Luthers tijd, de jongste zijn van Bach en zijn tijdgenoot Jan Dismas Zelenka.

Tussen deze twee polen ontmoeten we vooral weinig (of on-)bekende componisten als Johann Valentin Meder, Nicolaus Bruhns of Christoph Bernhard, een leerling van Heinrich Schütz die zelf met een Magnificat vertegenwoordigd is. Als verruiming van het repertoire van religieuze barokmuziek is de cd op zich al interessant.

Virtuositeit wisselt af met serene rust. De rode draad is Luthers koraal Vom Himmel hoch, da komm ich her, dat in verschillende versies terugkeert. Daartussen zijn er psalmen (in het Latijn) en andere koralen (uiteraard in het Duits). Het mooiste (en meteen ook langste) fragment vind ik de anonieme Sonata über den Choral Wie schön leuchtet der Morgenstern. De wondermooie vioolsonate wisselt af met vocale strofen uit het koraal, waarin de “Morgenstern” niets te maken heeft met de ster van Bethlehem, maar verwijst naar de profetie van Jesaja over de Messias die als het opkomende licht zou verschijnen: een beeld dat reeds de evangelisten in verband brachten met de geboorte van Jesus. Zo werd het koraal met de vrolijke, bijna dansende melodie een kerstlied. De stem van de sopraan klinkt er ideaal in, ze heeft iets onwerelds. Ook in de andere fragmenten voor sopraan heeft de zeer zuivere stem van Marie Luise Werneburg iets jeugdigs en aandoenlijks. (Dochter van een dominee, dus misschien het religieuze van huis uit meegekregen?) In de instrumentale delen soleert de viool prachtig.

In de psalm Jubilate Deo klinkt de viool mooi in duet met de stralende trompet (Patrick Henrichs) als begeleiding van de fluweelzachte en diepe basstem van Klaus Mertens, die zijn verhalende oratoriumstijl hier opnieuw alle eer aandoet. De vioolsoliste Annegret Siedel is tegelijk dirigente van het ensemble Bell’Arte Salzburg, dat op barokinstrumenten speelt. Een ensemble dat tot in de details verfijnde muziek aflevert.

Een mooie cd voor wie eens van andere kerstmuziek wil genieten.

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in:

Meer lezen ?

Sterrenparade

Voor wat staan de sterren die toegekend worden? Het is belangrijk om daarin openheid te brengen, dit m.a.w. op de (ver)nieuw(d)e website te expliciteren. KC is voorstander van een positieve benadering, genre de restaurantrubriek in dSMagazine: uitstekend– goed – redelijk – nipt.

5 ⭐️ = uitstekend

4 ⭐️ = zeer goed

3 ⭐️ = goed

2 ⭐️ = redelijk

1 ⭐️ = nipt

Introductiegidsen

Steun Klassiek Centraal via JPC