• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
zondag, september 24, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Boeken

Hét boek over De Boeck

door: Guido Defever
28 juni 2012
in Boeken, Recensies
Leestijd:5 minuten
A A
August De Boeck, Componist
Share on FacebookShare on Twitter

Gouden Label – Op 9 oktober 2012 zal het 75 jaar geleden zijn dat August De Boerck in Merchtem overleed. De Boeck was geen man die onder zijn kerktoren bleef, maar er wel steeds graag naar terugkwam. De Boeck was een man van de wereld, maar zijn geboorteplaats Mechtem was zijn échte thuis. De gemeente Merchtem heeft voor dit “De Boeckjaar” een schitterende publicatie uitgegeven: “August De Boeck (1865 – 1937). Componist”. Een strakke titel voor een rijkdom aan inhoud.

ookinteressant

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

Gaudeamus: flirt met flashlight en microtonaliteit

Er zijn inkijkboeken en er zijn biografieën; er bestaan wetenschappelijke naslagwerken en ook handige systematische werkbesprekingen; tenslotte zijn er ook onderhoudende boeken die compilaties zijn van allerlei anekdotes. Wanneer men al deze elementen weet samen te brengen in één naslagwerk dan is dat een verbluffende prestatie, temeer omdat men op slechts weinig voorafgaande studies kon steunen, en omdat men quasi vanaf de grond alles heeft moeten opbouwen en verifiëren.

De biografie wordt als een kroniek voorgesteld, jaar per jaar, gelardeerd met anekdotes en citaten. Het leest als een trein, met een schat aan iconografisch materiaal en korte uitweidingen die de kroniek haar reliëf bezorgen (bvb. “August De Boeck en Edgard Tinel”, “De concerten in het Kursaal van Oostende”). Het is het werk van Frank Teirlinck die alles nog eens heeft nageplozen en geverifieerd. Frank Teirlinck is, samen met Jozef De Beenhouwer en Jan Melsen, de drijvende kracht achter deze publicatie geweest. Dit trojka heeft een groep medewerkers achter zich kunnen scharen die stuk voor stuk uitmuntende bijdragen hebben geleverd ofwel vanuit persoonlijke betrokkenheid, zoals Frits Celis over de opera’s van De Boeck, ofwel vanuit rake analyse, zoals Vic Nees over de religieuze en profane koormuziek, of vanuit een grondige situering van een deelaspect, zoals Kristin Van den Buys in haar studie over De Boeck en het NIR.

Met de kroniek gaat het doek open. De volgende scènes belichten een aantal aspecten van de persoonlijkheid van August De Boeck en van het milieu waarin hij vertoefde o.m. een verhelderend hoofdstuk over “De Boeck als Vlaming en Belg” met het getouwtrek om hem zowel voor de ene als voor de andere kar te spannen. Gust De Boeck frequenteerde in Brussel even graag de Franstalige artistieke kringen als de Vlaamse vereniging “Eéndracht is Macht” van August Vermeylen, Lodewijk De Raedt en Herman Teirlinck. De Boeck was geen franskiljon en ook geen flamingant, al componeerde hij wel een “Vliegt de Blauwvoet” in 1908, en al stemde hij in 1922 tegen… de vernederlandsing van de Gentse universiteit! Het is een verhelderend hoofdstuk dat de bitse kanten en het politiek gekrakeel achter de schermen laat zien. Ook alweer een bijdrage van Frank Teirlinck.

Het “mooiste” hoofdstuk is van Jan Melsen over De Boeck en de kunstmilieus. De Boeck bezat zelf een redelijke collectie schilderijen en tekeningen en etsen van eigentijdse kunstenaars. Jan Melsen schetst een levendig beeld van de bindingen tussen de kunstkringen en musici en gaat uitgebreid in op de vriendschap van De Boeck met Ensor en van De Boeck met Marten Melsen (grootvader van de auteur). Eén heel mooi citaat van Ensor: “Cher et Auguste (=doorluchtige) De Boeck, vous seriez beau peintre si vous n’étiez parfait musicien”.

Kroniek en facetten van August De Boeck vormt het eerste deel van de publicatie. Het tweede deel gaat uitgebreid in op het oeuvre van De Boeck. Het leeuwenaandeel hierin werd verzorgd door Jozef De Beenhouwer. Omvattend, helder en to the point overloopt hij de pianomuziek, liederen, kamermuziek en het symfonische werk. Zijn grondig onderzoek van de bronnen en zijn omgang als musicus met het oeuvre van De Boeck maken het tot een onschatbare bijdrage. Frits Celis bekleedt de ereplaats met het hoofdstuk over de opera’s van De Boeck. Frits Celis (°1929) kent deze werken door en door, zowel vanuit zijn praktijk als musicus in het orkest van de Vlaamse opera in de jaren1940 en 1950, als nadien vanuit zijn ervaring als dirigent in drie van de vijf opera’s van De Boeck. Celis schetst telkens de achtergrond, de historiek van de uitvoeringen en het inhoudelijke aspect en geeft dan een muzikale analyse. Ontegenzeggelijk blijft “La Route d’Émeraude” (of  “Francesca” in de Nederlandstalige versie) voor hem het meesterwerk en hij noemt het liefdesduet uit het 2de bedrijf een absoluut unicum in ons nationale muziekpatrimonium. Het hoofdstuk over de opera’s is bovendien bijzonder rijkelijk geïllustreerd met originele documenten. Vic Nees, hebben we al verteld, analyseert bijzonder raak en puntig de religieuze en profane koormuziek; Michael Scheck schreef een bijdrage over de cantates, Walter Callaert over De Boeck als organist en Sus Herbosch situeerde de komposities voor harmonie en fanfare in het netwerk van de Merchtemse muziekverenigingen.

Kritiek op de mogelijke onvolledigheid van de publicatie? Ja en nee. Er ontbreekt een systematische werkcatalagus, één van de onmisbare vereisten om verder aan de slag te kunnen gaan. Maar musicoloog Pieter Mannaerts schetst in een hoofdstuk “ Wilde wanhoop, smart en wierook” de deplorabele toestand van de inventarisatie van het oeuvre van De Boeck, verdeeld over verschillende collecties, al dan niet toegankelijk: het AMVC-Letterenhuis van Antwerpen, de bibliotheek van het Vlaams Radio Orkest (Brussels Philharmonic), het Koninklijk Conservatorium van Brussel enz. Het feit dat De Boeck zelf niet al te zorgvuldig omsprong met zijn partituren is natuurlijk een eerste bron van ellende bvb. “Waarde Meulemans, Ik en kan mijne simfonie niet vinden. Ik denk dat dit werk in den Radio gebleven is…. Aug.De Boeck” (1931). Maar het kwaad geschiedde ook nog jaren later: zo bezat de Muntschouwburg de autograaf van het ballet “Nymphe des Bois” dat daar rond de jaren 1930 meer dan 70 keer is uitgevoerd. Sinds de “Grote Reorganisatie en Vernieuwing” van de jaren 70 is deze partituur verdwenen… Of is “erfgoed” iets dat alleen maar past binnen een bepaalde visie? Het zal nog tijd en moeite vergen om alle nog niet verloren puzzelstukjes bij elkaar te brengen. Maar het was wel hoog tijd om alle bewaarde getuigenissen, anekdotisch of niet, te toetsen aan de werkelijkheid en het oeuvre van De Boeck te etaleren voor elke geïnteresseerde muziekliefhebber. Daarin is deze publicatie meer dan 100 % geslaagd, en verdient het meer dan dubbel het Gouden Label van Klassiek Centraal. Bij het boek hoort een cd met oudere en nieuwere opnamen, gaande van 1939 tot 2006 uit de archieven van de radio en uit de cd-opnamen van het label Phaedra. Bij Phaedra verscheen trouwens tegelijkertijd ook een cd met operafragmenten en met het pianoconcerto van De Boeck. Daarover in een andere bijdrage.

Tags: August De Boeck (1865-1937)Muziek van eigen bodemRomantiek
Vorig artikel

Van noten en tonen

Volgend artikel

Orgelrecital Els Biesemans

Guido Defever

Guido Defever

Guido Defever (°22/01/1948): gepensioneerd muziekproducer van achtereenvolgens BRT 3 (1971-1990), Radio 3 (1990-2000) en Klara (2000-2009). Verzorgde dezelfde inhoud in de verschillende verpakkingen. Richt zich voornamelijk op muziek van eigen bodem.

Ook interessant:

Boesmans: On purge bébé !
New Releases

Boesmans: On purge bébé !

15 september 2023
Bruckner: Symphony No.8
New Releases

Bruckner: Symphony No.8

2 september 2023
Brahms: Violin Sonatas
New Releases

Brahms: Violin Sonatas

26 augustus 2023
217 | Auner & Flieder
New Releases

217 | Auner & Flieder

17 augustus 2023
Kurpinski / Moniuszko / Noskowski
New Releases

Kurpinski / Moniuszko / Noskowski

11 juli 2023
Robert Groslot: Symphonie Nr.1 “Now, Voyager, sail…”
New Releases

Robert Groslot: Symphonie Nr.1 “Now, Voyager, sail…”

7 juli 2023
Volgend artikel
Els Biesemans

Orgelrecital Els Biesemans

Sint-Margarethakerk, begijnhof Lier

Euterpe Baroque Consort

Montis Regalis, MAfestival 2011

Brugge MAfestival

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (230)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (891)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (113)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (644)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.052)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.