**** Tenor Werner Güra hebben we op deze site eerder al bejubeld als een uitstekend liedzanger. Dit keer brengt hij geen Schubert, maar heel ander repertoire. Hij pakt het echter met evenveel zorg aan en de genegenheid die hij hoorbaar tegenover dit – laten we eerlijk zijn – wat simpele genre aan de dag legt, tilt het meteen op een hoger niveau.
**** Tenor Werner Güra hebben we op deze site eerder al bejubeld als uitstekend liedzanger (Schubert, Willkommen und Abschied, uitgegeven door Harmonia Mundi kreeg in 2012 een Gouden Label). Dit keer brengt hij heel ander repertoire, maar hij pakt het met evenveel zorg aan en de genegenheid die hij hoorbaar tegenover dit – laten we eerlijk zijn – wat simpele genre aan de dag legt, tilt het meteen op een hoger niveau.
Misschien zit er in deze Haydn-liederen meer kunstzinnigheid dan we er tot nu in hoorden. Dank daarvoor aan Werner Güra en de drie muzikanten die zijn evenwaardige partners zijn. Of Haydn deze liederen om den brode geschreven heeft? Het kan ons niet schelen als ze met zoveel charme gepresenteerd worden.
Haydn schreef de liederen tijdens zijn Londense verblijven in opdracht van een muziekuitgever. De rijke stem van Güra kleurt en leeft alsof hij zijn “lassie” ter plaatse nog aan het verleiden is. Heerlijk. Zijn stem is warm en zuiver en vooral natuurlijk, een karakteristiek die bij “volksliederen” niet uit het oog mag verloren worden. De instrumenten beklemtonen volgzaam het verlangen en de emotie en ze zijn elkaar daarin absoluut waard, zij het violiste Julia Schröder, “onze” cellist Roel Dieltiens of de heerlijke vaste pianist van Güra op zijn zachte pianoforte, Christoph Berner.
Geen verveling
De subtiliteit waarmee de muzikanten de gevoelens en natuurevocatie van het Schotse landschap tot klank brengen, maakt van de liederen een aaneenschakeling van leuke melodieën en pure muzikale elegantie. Ze ontsnappen zo aan het risico van verveling – want deze volksliedbewerkingen durven wel eens langdradig worden. Slim ook om de liederen op gepaste afstand af te wisselen met telkens een deel van Haydns Trio in C, een genre waarin de componist een meester van fijnzinnigheid en spitsvondigheid was. De drie instrumentisten kunnen er zich heerlijk in laten gaan, maar verliezen nergens een perfect gedoseerd evenwicht. Zo wordt Scottish Airs van Haydn dankzij deze opname een ontdekking van mooie muziek.