• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
donderdag, september 21, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Evenementen

Groots afscheidsgala Wim Vanlessen met Boléro Ravel en choreografie Béjart

door: Viviane Redant
5 februari 2019
in Evenementen, Recensies
Leestijd:5 minuten
A A
Groots afscheidsgala Wim Vanlessen met Boléro Ravel en choreografie Béjart
Share on FacebookShare on Twitter

In het programma Boléro werden drie hoogtepunten uit voorbije seizoenen samengebracht. Heel eclectisch van stijl met verschillende vibes van verstild tot extatisch. Hoogtepunten ook uit het oeuvre van drie generaties: Martha Graham, Maurice Béjart en van artistiek directeur én huischoreograaf Sidi Larbi Cherkaoui begeleid door Casco Phil, onder leiding van dirigent Benjamin Haemhouts.

ookinteressant

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

Gaudeamus: flirt met flashlight en microtonaliteit

Een zorgvuldige opbouw van de avond met wat Pomp and Circomstance om de ster van de avond, Wim Vanlessen, te laten schitteren.

Sidi Larbi Cherkaoui ‘Fall’

De tripple bill wordt geopend met het eerste ensemblewerk dat artistiek directeur Sidi Larbi Cherkaoui in 2015 voor Ballet Vlaanderen maakte op de prachtige muziek van de Estse componist Arvo Pärt. Cherkaoui koos voor het cultwerk Fratres (1980),  Spiegel im Spiegel (1978) en Orient & Occident (2000). Muziek van een hedendaagse componist die er toch steeds lijkt te zijn geweest, die tijdloos aandoet en een gevoel van eeuwigheid oproept.

Cherkaoui heeft in zijn choreografie de ziel van deze muziek weten te vatten: behoedzaam, strelend , etherisch. Dat is ook weer te vinden in het decor en de crèmekleurige kostumering. De dansers zijn omringd door drie gebroken witte voilen wanden die door een luchtstroom rimpelen als lichte golfjes waar de zon flikkeringen op tovert.

De choreografie is een aaneenschakeling van oogstrelende trio’s, solo’s en een bijzonder teder en uitgepuurd duet. De muziek als fijn filigraan, heeft een structuur, maar dringt zich niet op. Daarop heeft Cherkaoui geanticipeerd met heel organische bewegingen van heel laag, naar heel hoog. Waarbij de dansers de hele ruimte moeten bespelen en toch op een rustige manier. Een choreografie, die heel intens begint, maar dan hoe langer hoe trager gaat.

De dansers hebben echt voeling met die natuurenergieën. De interferentie van sferen en gevoelens weet Cherkaoui magistraal in beweging om te zetten.  Net zoals de muziek is de choreografie beheerst en toch verpletterend in schoonheid en kracht.

Martha Graham ‘Chronicle’

Chronicle van danslegende Martha Graham is een tijdsdocument en gewijd aan de psychologische en fysieke weerbaarheid van vrouwen. Het was Grahams’ artistieke antwoord dat ze in 1936 presenteerde nadat ze de uitnodiging van Hitler om de Olympische Spelen te openen had geweigerd. Dreiging, rouw, verwoesting en verbanning zijn thema’s die in de solo en in groep worden verbeeld, om uiteindelijk met een oproep tot actie en verbondenheid af te sluiten.

Graham geeft kritiek op een samenleving die te veel conformiteit vereiste en behoudt zich het voorrecht om actief te handelen, dan wel passief te ondergaan. Eigenlijk zijn er heel wat paralellen te trekken met wat er nu allemaal gist en borrelt, en zijn  het weer vrouwen, ‘tienermeisjes’ dan nog, die aan de boom schudden.

Als  grondlegger van de moderne dans is ze een niet te missen figuur in de ontwikkeling van Ballet Vlaanderen onder het leiderschap van Sidi Larbi Cherkaoui. Dansen en denken vanuit het centrum van het lichaam. Martha Graham ziet de vloer als het landschap van de danser. Vanuit die filosofie creëerde ze bewegingen die zittend of liggend worden uitgevoerd. Een eenzame figuur zit op een rond platform gehuld in een lange,  gebloemde rok. Ze manipuleert de rok als een soort verdediging.

In de proloog ‘Spectre’ is te zien hoe de lange prachtige rood-zwarte rok een dansant element wordt en ingenieus verwerkt wordt in de choreografie. Als de rok binnenstebuiten open waaiert lijkt het een rode vloedgolf. Martha Graham  is naast choreograaf ook een grootse styliste, wat ook te vinden is in het oeuvre van Sidi Larbi Cherkaoui. Waren de bewegingen in Fall zeer vloeiend, bij Martha Graham is alles zeer rechtlijnig en bijna Spartaans. Geen verfijnde, elegante handbewegingen, maar gebalde vuisten. Vrouwen die het verzet uitmaken in aaneengesloten rijen. De scène wordt in diagonalen in gelid doorkruist. Bij wijlen ijlen ze over de scène als op de vlucht. De elegante zwarte jurken maken het geheel visueel aantrekkelijk.

Marurice Béjart ‘Boléro’

De eindeloos getalenteerde Wim Vanlessen is in het dansmilieu een heer van stand, letterlijk en figuurlijk. Met lijf en leden zette hij zich de voorbije 25 jaar in voor technisch en esthetisch verantwoord werk. Geprezen om zijn présence, beheerste vitaliteit, inlevingsvermogen en gevoel voor samenspel. Een kunstenaar die leeft voor zijn werk. Niks blasé. Altijd zichzelf gebleven.

Ons DNA is allemaal gelijk, het potentieel aan talent evenwel niet. De hedendaagse dans is, in tegenstelling tot het klassieke ballet, een voortdurende vraagstelling naar hoe beweging als kunstvorm kan ingezet worden en dat op een as van stilstand tot extreme virtuositeit.

Vanlessen biedt als dansend lichaam weerwerk aan de dwingende muziek van Ravel, genereuze inspiratiebron voor Maurice Béjart. Slechts een handvol superieure dansers kregen de toelating om zich de choreografie   eigen te maken. Een rol die hij twee jaar geleden al voor het voetlicht bracht. Instant chemistry. Wim Vanlessen is de verpersoonlijking van het vurige, ondefinieerbare, trotse wezen van de dansers, een hommage aan de zinnelijkheid en extase.

De choreografie van Maurice Béjart is een weerspiegeling van de tijdsgeest, de vrije liefde,  maar blijft door de originaliteit exemplarisch.

Afscheid Wim Vanlessen iconisch

Als afscheid aan zijn danscarrière en afsluiter van formaat was zijn wens om nog eens op de iconische tafel te gaan staan. Bewegingsenergie in het vacuüm van een tafel ontpopt zich als een meeslepende trip. Adem die beweging wordt. Een ode aan de viriliteit. Een donkere scène. Een lichtstraal vangt één hand die omhoog gaat, weer daalt en sensueel over de borst en dijen glijdt. Links gebeurt hetzelfde. Stilaan komt heel zijn silhouet in zicht.

De danser staat midden op de rode ronde tafel. Langs de drie zijden van het podium zitten 40 mannen in zwarte broeken en ontbloot bovenlijf verveeld te kijken. Ze raken gebiologeerd door de danser. In kleine groepjes kunnen ze zijn lokroep niet weerstaan. Ze dansen mee met suggestieve bewegingen. Met virtuositeit, muzikaliteit en techniciteit bouwt Vanlessen zijn rol op. De danser temt, bezweert de muziek en heeft het vermogen schoonheid te creëren op de repetitieve, opzwepende muziek van Ravel die je meesleurt als in een draaikolk, altijd intenser en sneller, sensueel, mysterieus, tot het breekpunt, de orgastisch climax.

Bestaat er een mooier alternatief om een carrière af te sluiten!? Het publiek ging voor deze meeslepende trip letterlijk uit zijn dak. Wim Vanlessen kreeg een mega-applaus dat bijna een half uur stand hield als dank en appreciatie voor zijn magistrale performance en schitterende carrière. Uit de nok van het dak dwarrelden gouden sterretjes neer die zich vasthechtten op zijn bezwete lichaam. Letterlijk en figuurlijk een golden boy. Met gratie nam hij het applaus in ontvangst. Het publiek zal deze danser missen. Nieuwe perspectieven openen zich voor de multi-getalenteerde Wim Vanlessen.


  • WAT: Bolero, gala met afscheid Wim Vanlessen
  • WIE: Ballet Vlaanderen, choreografieën van Martha Graham, Maurice Béjart en Sidi Larbi Cherkaoui, live muziek door Casco Phil, dirigent Benjamin Haemhouts
  • WAAR & WANNEER:
  • FOTO’S: © Filip Van Roe

     

    1 of 18
    - +

    1.

    2.

    3.

    4.

    5.

    6.

    7.

    8.

    9.

    10.

    11.

    12.

    13.

    14.

    15.

    16.

    17.

    18.

Tags: 20e-eeuwse muziekBenjamin HaemhoutsCasco PhilDansFilip van RoeMartha GrahamMaurice BéjartMaurice Ravel (1875-1937)Opera Ballet VlaanderenSidi Larbi CherkaouiWim Vanlessen
Vorig artikel

Mozart en Beethoven laten de pannenkoeken wachten

Volgend artikel

Schuberts Onvoltooide symfonie, voltooid zonder voltooid te zijn

Viviane Redant

Viviane Redant

Opleiding: Hoger Instituut voor Dramatische Kunst Studio Herman Teirlinck + cursus dramaturgie UAntwerpen | Werkkring: regisseur-omroeper Radio 1, Radio 3 (nu Klara), Werelduitzendingen, Nachtradio | Theater (KVS, NTG, KNS, TIL, Brialmonttheater, Reizend Volkstheater, Fakkel) | TV-werk in Vlaanderen en Nederland + presenteren | Film | Musical en muziektheater | Momenteel freelance cultureel journaliste

Ook interessant:

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau
Concerten

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

13 september 2023
Infinite Voyage ⎮ Emerson String Quartet
New Releases

Infinite Voyage ⎮ Emerson String Quartet

12 augustus 2023
Hans Gal: Concertinos
New Releases

Hans Gal: Concertinos

8 augustus 2023
La clemenza di Tito: het opera regiedebuut van Milo Rau
Nieuws

La clemenza di Tito:
het opera regiedebuut van Milo Rau

2 augustus 2023
Bauhaus Music Weekend 2023
Nieuws

Bauhaus Music Weekend 2023

2 augustus 2023
Notte – Solo Harp Nocturnal Works of the 20th Century
New Releases

Notte – Solo Harp Nocturnal Works of the 20th Century

23 juli 2023
Volgend artikel
Schuberts Onvoltooide symfonie, voltooid zonder voltooid te zijn

Schuberts Onvoltooide symfonie, voltooid zonder voltooid te zijn

Cardillac, Hindemiths juwelier-moordenaar

Cardillac, Hindemiths juwelier-moordenaar

Festival van Vlaanderen Mechelen LUNALIA 2019

Festival van Vlaanderen Mechelen LUNALIA 2019

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (230)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (891)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (113)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (643)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.052)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.