Gradus ad Parnassum | Jean Rondeau

Het nieuwe album van de Franse klavecinist Jean Rondeau neemt ons mee naar de top van de Muzen, de mythologische berg Parnassus.

Onder de titel “Gradus ad Parnassum” presenteert de even gepassioneerde als flamboyante ster van de oude muziek originele en met de hand gearrangeerde werken voor zijn instrument, van de renaissancemeester Giovanni Pierluigi da Palestrina over de klassiekers Haydn, Mozart en Beethoven tot het begin van het modernisme in het begin van de 20e eeuw – trouw aan zijn instelling: “Ik wil me niet beperken tot één repertoire of één tijdperk uit de muziekgeschiedenis”. Het werk van Johann Joseph Fux, die in 1725 muziekgeschiedenis schreef met zijn gelijknamige muziekleerboek, heeft een bijzondere link met de titel van het nieuwe album van Jean Rondeau. Zelfs de jonge Mozart leerde er zijn vak.

De titel “Gradus ad Parnassum” is ook gegeven aan de nog steeds populaire verzameling etudes van Mozarts tijdgenoot Muzio Clementi – die Claude Debussy zo’n honderd jaar later respectvol en ironisch “Doctor Gradus ad Parnassum” noemde in het openingsstuk van zijn pianosuite “Children’s Corner”. Voor Jean Rondeau, die voor zijn debuutalbum met werken van Johann Sebastian Bach al door het vaktijdschrift Rondo werd geprezen om zijn “evenwichtige elegantie” en “swingende vitaliteit”, was het een erezaak dat deze twee componisten ook op het nieuwe album tot hun recht komen: een spannende uitbreiding van zijn repertoire die laat horen welke facetten er nog te ontdekken zijn op zijn fascinerende instrument.

*Als u een aankoop doet via bovenstaande link krijgen wij een kleine vergoeding. Zo kunnen we u blijven voorzien van recensies en artikelen. Door iets via onze link te kopen, steun je ons in het schrijven van nieuwe artikelen. Producten worden voor jou nooit duurder als je gebruikmaakt van onze links.

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: