De Russische TV zender Kultura, het Chinese persagentschap The Epoch Times, de algemene Nederlandse dagbladpers en binnenlandse pers (jammer genoeg beperker) schonken ruime aandacht aan de Uitreiknig Gouden Labels die plaatsvond op zaterdag 23 juni in het Provinciehuis Antwerpen.

De Russische TV zender Kultura, het Chinese persagentschap The Epoch Times, de algemene Nederlandse dagbladpers en binnenlandse pers (jammer genoeg beperkter) schonken ruime aandacht aan de Uitreiknig Gouden Labels die plaatsvond op zaterdag 23 juni in het Provinciehuis Antwerpen.

Het jaarlijkse evenement van ons internetmagazine, waar de Gouden Labels – in de loop van het werkjaar toegewezen – overhandigd worden aan de aanwezige laureaten, is op vier jaar tijd een kernactiviteit geworden waar in binnen- en buitenland wordt naar uitgekeken.

Vorst Anton II Esterhazy eregast

Vooraanstaande personen uit de politieke en artistieke wereld waren te gast. Ere-genodigde was niemand minder dan Vorst Anton II Esterhazy, opvolger in rechtstreekse lijn van de broodheer van Joseph Haydn. De Russische Consul-Generaal Alexander Petrachkov en politici van de verschillende overheden (Vlaamse Gemeenschap, provincie, steden en gemeenten) mengden zich in het publiek, broederlijk naast musicologen en historici zoals onder meer Bart Demuyt en Frank Teirlinck; musici als o.m. Jozef De Beenhouwer, Jo Haazen, Vitaly Samoshko, Michaël Scheck, Liebrecht Vanbeckevoort; afgevaardigden van orkesten, ensembles, cd-uitgevers en opera waaronder bvb. Jos Boerland, Dirk Coutigny, Serge Daelemans, Raymond Honing, Wilfried Eetdezonne en Hans Waeghe.

Toespraken

Herman Baeten, directeur Musica (impulscentrum voor muziek) hield een gelegenheidsrede waar hij pijnpunten aanraakte die tot nadenken stemmen. Soms kwam een vorm van ontgoocheling naar voor en klonk er scherpe kritiek, dan weer kregen we een noodzakelijk inzicht in de snel veranderende maatschappij waar de klassieke muziekwereld zijn plaats moet herpositioneren. Baeten verwees naar het begrip dat geen begrip is: hedendaagse klassiek. Zijn betoog maakte duidelijk dat, algemeen genomen, er nog geen echte plaats gegeven kan worden aan deze ernstige muziek.

Gedeputeerde Bart De Nijn verwelkomde de mensen en we vernamen dat op zijn bureel Klara de radiozender is die opstaat tijdens de werkuren. Fijn zo en het zal onder meer een riem onder het hart betekend hebben voor presentatrice Katelijne Boon die heel het evenement aan elkaar bond en uit elke recensie en/of juryrapport de kernzinnen haalde om het hoe en het waarom van elk Gouden Label precies te duiden.

Erik Vercauteren, voorzitter van de vzw Klassiek Centraal, schetste de duidelijke groei van onze vereniging. Een groei die er ontegenspreklijk is en, ook al krijgen we de eerste vier jaar geen structurele subsidies, doorgaat. Klassiek Centraal is op weg, de goede weg en wie aanwezig was op deze vierde Uitreiking Gouden Labels kan het alleen maar beamen.

De nieuwe medewerkers, welgeteld 10, werden aan het publiek kort voorgesteld door hoofdredacteur Ludwig Van Mechelen. Hij verwees in woord en beeld nadrukkelijk naar onze belangrijkste partner, Staalkaart – het tweemaandelijkse magazine voor de culturele omnivoor – en de twee websites waarmee Klassiek Centraal sinds korte tijd informaties mee uitwisselt: Oorgetuige (muziek na 1950) en Opus Klassiek (Nederland).

Muzikale intermezzi

Opnieuw kon Klassiek Centraal beroep doen op de inzet van uitmuntende musici.

Andrei Kavalinski speelde feestelijke Händel op de trompet, begeleid door Xavier Deprez op het orgelpositief van Guy Van Waes die zijn instrument ter beschikking stelde.

Het Euterpe Baroque Consort bracht Monteverdi en Bach tot leven met Bart Rodyns (algemene leiding), Sarah Van Mol (sopraan), Tine Van Parys (cello) en Tijmen Wehlburg (viool).

De in ons land amper bekende Russische gitarist Dimitri Illarionov wist het publiek helemaal op zijn hand te krijgen met twee adembenemend mooi gespeelde werken. Meteen begrepen de aanwezigen waarom hij een Gouden Label kreeg toegekend. De man kreeg een spontane staande ovatie.

Deze topmusici gaven mee uitstraling aan de academische zitting die in een regie van filmmaker regisseur Cor Blancke een vlot verloop kende met een oogstrelende podiumbezetting. De hostess en host van het Haydngenootschap Vlaanderen gaven het geheel extra élan. Opnieuw kon Klassiek Centraal doen op leden van de familie Alitovski en andere goede zielen voor het vrijwillig verzorgen van de receptie. De lof die we opnieuw kregen voor de professionele aanpak valt hen terecht te beurt.

Ja, we vergeten natuurlijk namen en er zijn ook medewerkers achter de schermen die hun namen niet graag vermeld hebben. In naam van iedereen die de dag zelf aanwezig was en van de noodgedwongen afwezigen (door de ‘zomer’ die we ondergaan zijn er veel zieken), drukt heel de ploeg medewerkers van Klassiek Centraal vzw grote dankbaarheid uit en hoopt de volgende jaren opnieuw op  hen beroep te mogen doen om de festiviteit jaarlijks nog mooier te maken zodat het Gouden Label verdiend en wel de vergelijking mag blijven genieten met de Edison Prijzen in Nederland (lees de Nederlandse kranten), de Diapason D’or en andere voornamen kwaliteitslabels in de internationale klassieke muziekscène.