Het grote feest 10 Jaar Klassiek Centraal werd een onverhoopt succes dat mogelijk werd dankzij heel veel mensen die zich, ieder naar best vermogen, met volle overtuiging hebben ingezet. Voor en nog meer achter de schermen werd in totale artistieke chaos een orde geschapen die door het talrijk opgekomen publiek op lof werd onthaald.

Fouten worden er altijd gemaakt, en daar leer je van. Het zal de komende jaarlijkse Uitreiking Gouden Labels er alleen nog beter kunnen op maken. Muzikaal wordt dit moeilijk, wetend op welke natuurtalenten we voor deze feesteditie mochten rekenen. Enige verfraaiing op organisatorisch vlak kan nog. Even in eigen boezem kijken, kan geen kwaad.

Nieuwe generatie talenten overtuigt

Voornamelijk jonge talenten luisterden het feestgebeuren op met dans en muziek in een regie van Cor Blancke en vlot aan elkaar gepraat door Klara-presentatrice Anne-Marie Segers. Dankzij sponsors, een provinciale subsidie en giften groot en klein, en vooral door de enorme inzet van zovele vrijwilligers, konden we opnieuw, nu al voor de achtste keer, het publiek dit evenement gratis aanbieden.

De lijst Gouden Labels vindt u hier.

Het feest opende met een herinneringsmoment aan Luc Brewaeys (1959-2015), onze ere-redacteur, en aan Nicolaus Harnoncourt (1929-2016). Meteen erna verwelkomde de gastvrouw de vele aanwezigen, gaande van vertegenwoordigers van ambassades, musici, organisatoren, uitgevers tot liefhebbers aller aard.

Jeroen Selderslaghs en Aki Nishio, een paar sterdansers tot voor kort verbonden aan het ballet van Brno (Tsjechië), opende het feest met een spetterende en tegelijk intieme pas de deux. Luk Lemmens, gedeputeerde voor cultuur van de provincie Antwerpen, sprak het welkomstwoord uit.

Het trio Nouvelle Philharmonie, gevormd door Dima TsypkinArtiom Shishkov & Sergey Smirnov en bekroont met het Gouden Label Aanmoediging, speelde werk van Astor Piazzolla en Pjotr Iljitsj Tchaikovsky.

Na het eerste deel Gouden Labels (10 CD’s) en boek volgde de feestrede door Leo Samama, die wees op het belang van muziek in de samenleving, de economie en vooral de geestelijke positieve ontwikkeling van al erg jonge kinderen die actief muziek beleven.

Pianist Sergei Redkin speelde op de schitterende Fazioli concertvleugel, geleverd door Evert Snel, werk van Tchaikovsky. Hij gaf een mogelijk nooit eerder gehoorde polyfone lezing van een van de Russische componist zijn kortere pianowerken dat vol zit van virtuoziteit maar ook erg frèle passages bevat. Dom Muzyki (Huis van de Muziek) van Sint-Petersburg vaardigde deze derde laureaat van de Tchaikovskywedstrijd 2015 af speciaal uit erkenning van dat waar Klassiek Centraal zich al jaren voor inzet. Het is een grote eer voor onze vereniging dat een samenwerking op dit niveau mogelijk werd.

Het tweede deel Goude Labels – podium voor recital, dans, kamermuziek en opera – werd gevolgd door een zeer fraaie tot pakkende vertolking door Denzil Delaere (tenor en laureaat Gouden Label Jong Talent) en Xenia Ovodova van ‘Dies Bildnis ist bezaubernd schön’ uit Die Zauberflöte van Mozart.

Anne-Marie Segers interviewde stichter en hoofdredacteur Ludwig Van Mechelen over het waarom van een Gouden Label en de toekomstplannen van Klassiek Centraal. Zo kon het publiek vernemen dat er aan een nieuwe website wordt gewerkt.

Meteen erna speelde Nicolas Dupont Three Cappricio’s van Wilfried Westerlinck.

ADANA, een vierde Raga van Wim Henderickx als geschenk aan Klassiek Centraal

Na de bijzondere reeks Gouden Labels Jong Talent, Aanmoediging, Project, Muziekmanagement en Carrière bood componist Wim Henderickx, laureaat van het Gouden Label Carrière, Klassiek Centraal zijn nieuwste werk aan. Een vierde Raga die toch meer is en anders dan de vorige drie. Het werk is opgedragen aan het 10-jarige Klassiek Centraal. Een onverwacht geschenk dat een ereplaats krijgt

Wim Henderickx speelde zelf slagwerk samen met Karin de Fleyt (dwarsfluit) en Marc Tooten (altviool), leden van het HERMESensemble.

Alle medewerkers en gelauwerden sloten het feest op het podium af met elk een boeket mooie rozen in de hand. En nu? Op naar 20 jaar Klassiek Centraal …