Gouden Label voor laatste Haydn-Biënnale

Haydn-Biennale, Gouden Label, Vorst Anton Esterhazy

Gouden Label Zondag 20 november mocht ondergetekende in naam en opdracht van Vorst Anton Esterhazy, rechtstreeks opvolger van de broodheer van Joseph Haydn, een Gouden Label uitreiken voor het afronden van de allerlaatste Haydn-Biënnale in Mechelen.

Gouden Label Zondag 20 november mocht ondergetekende in naam en opdracht van Vorst Anton Esterhazy, rechtstreeks opvolger van de broodheer van Joseph Haydn, een Gouden Label uitreiken voor het afronden van de allerlaatste Haydn-Biënnale in Mechelen.

Voor het concert kon het publiek luisteren naar een opvallend sterk muzikaal gespeeld beiaardconcert vanuit de Sint-Romboutstoren door stadsbeiaardier Eddy Mariën.

De Sint-Romboutskathedraal zat afgeladen vol. Op het podium dirigeerde Jaak Gregoor voor de pauze het Metropolis Symfonie Orkest met aan het orgel Benjamin Steens. Deze moest zich noodgedwongen ‘behelpen’ met een orgelpositief omdat het kathedraalorgel vandaag niets anders meer is dan een kerkmeubel. De toestand van het orgel dat Flor Peeters ooit liet bouwen (en waarvoor hij een pracht van een historisch instrument letterlijk in stukken liet hakken) is belabberd tot en met. Memel in het hout, registers die niet werken en vals. Onwaardelijk voor de metropolitane kerk van het land en erg als er dus beroep met gedaan worden op een klein orgelpositief. Maar met een van de grote organisten aan het vrolijke instrumentje wordt er meteen allerlei opgelost. Geen geklaag dus, wel integendeel.

Het was luisteren naar de zeer weinig uitgevoerde orgeconcerto’s in C Hob. XVIII: 1 en 8 van Haydn (1732-1809). Composities van een jonge verliefde componist die naast die (onbeantwoorde) liefde, jeugd, goedhartigheid en elegantie over de luisteraar strooien. De barok is nog niet uitgewist in de concerto’s waar het galante van het aankomende classisme al wel de leiding heeft. Het orkest speelt een sterke uitvoering en volg nauwgezet de preciesie van de dirigent die op zijn beurt het oogcontact met de organist niet verliest. Professionalisme heet dat en je krijgt de liefste liefde van Haydn voorgeschoteld. Je voelt je jonger worden bij het luisteren naar deze musici in deze muziek.

Gouden Label – uitreiking en juryrapport

Vrijdag 18 november ontving Klassiek Centraal een e-mail van niemand minder dan Vorst Anton Esterhazy. Hij stelde ondermeer het volgende:

De uitreiking van een Gouden Label van Klassiek Centraal aan Alfons Deleus voor zijn uitstekend engagement in de realisatie van de concerten van de Haydn-Biënnale is een fantastische idee waar ik graag aan deel wil nemen. Alfons, Marie-Jeanne en al de mensen van het Haydngenootschap Vlaanderen hebben dit festival over de jaren tot een colwaardig internationaal niveau kunnen brengen. Ze moeten onze erkenning bekomen.

Helaas, ik kan op het laatste concert van de 20ste november niet in Mechelen aanwezig zijn. Daarom denk ik, dat U, in mijn naam, aan Alfons de prijs kunt overhandigen en een korte toespraak in mijn naam kunt geven op deze bijzondere gelegenheid. Misschien kan ik deze geste nogmaals op de algemenen uitreiking op 23 juni  volgend jaar in het Antwerpse Provinciehuis, persoonlijk herhalen.

Met vriendelijke groeten,

Vorst Anton Esterhazy

De uitreiking vond plaats net voor de aanvang van het tweede deel van het concert.  In duidelijke bewoordingen werd uiteengezet waarom het Haydngenootschap Vlaanderen dit Gouden Label op een bovendien bijzondere gelegenheid kreeg uitgereikt. Lees het juryrapport:

Het Haydngenootschap Vlaanderen is een vrijwilligersorganisatie. Vele handen zorgen ervoor dat de Haydn-Biënnale een van de beste, zoniet het beste, georganiseerde festival is tot ver over onze Vlaamse grenzen. Niet alleen bood de affiche van de verlopen festivals in 15 jaar concerten waar onder meer musici zoals deze van het Eggner Trio een internationale doorbraak konden maken, ook was er bij elk concert weer die totale afwerking. De podia werden zonder enige uitzondering van weelderige bloemenstukken voorzien, de lelijke podiumelementen werden altijd weer met mooi blauw zijden doek bekleed, waar nodig werden zwarte theaterdoeken gedrapeerd. Hostessen en host begeleidden telkens weer het publiek en cullinaire recepties sloten haast elk concert af. Het programmaboekje was door en door professioneel met een inhoud om u tegen te zeggen. Al deze zichtbare en onzichtbare dingen, waar vele vrijwilligers de slaap voor gelaten hebben, zorgden voor een van de ‘rijkste’ muziekfestivals denkbaar. Om die reden wordt door Klassiek Centraal met overtuiging een Gouden Label toegekend dat door de persoonlijke tussenkomst van Vorst Anton Esterhazy een extra waarde heeft gekregen.

Krönungsmesse

Kon de Haydn-Biënnale beter afgesloten worden dan met een bekronende mis? De Krönungsmesse van Franz Liszt (1811-1886) naast het vermelde orkest, organist en dirigent werd uitgevoerd door het koor Vocaal Collectief en de solisten Christel De Meulder (sopraan), Inez Carsauw (mezzo), Gijs Van der Linden (tenor) en Dirk Snellings (bas-bariton).

Slechts nu en dan kon je, als je echt wil scherp zij, vaststellen dat het ensemble niet 100% professioneel is. Maar wat is het lelijk dit te durven schrijven want niets meer of minder dan doorgedreven ervaring klonk in de kathedraal. Als een van de grote dirigenten leidde Jaak Gregoor het geheel met stevige hand en temperament zonder de waarheid geweld aan te doen, integendeel. Koor, orkest en solisten hadden zeer veel oogcontact en volgden perfect. De vier solisten presteerden schitterend. Dit concert had internationaal allure en overtrof alle verwachtingen. Zeg maar dat er muzikaal bevestigd werd waarom een Gouden Label helemaal wel moest toegekend en uitgereikt worden.

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: