Alain Honorez, een jonge Vlaming met uitstraling en panache, kreeg zijn opleiding aan de Koninklijke Balletschool van Antwerpen en kon meteen aan de slag bij het Koninklijk Ballet van Vlaanderen. We schrijven 1996. De chemie zat goed. Een jaartje later was hij al half-solist.
Zaterdag 18 februari 2012 werd in een totaal uitverkochte Vlaamse Opera in Gent een Gouden Label overhandigd aan Alain Honorez, sterdanser van het Koninklijk Ballet Vlaanderen, voor zijn gehele carrière. Hij nam in schoonheid en ontroerd afscheid van het publiek. Langdurig en overdonderend applaus weerklonk, voor en achter de schermen vloeiden tranen. Kon het afscheid mooier na de vertoning van het in de pers bejubelde ballet Doornroosje waar Alain Honorez zijn lievelingsrol Carabosse vertolkte?
Juryrapport Gouden Label Alain Honorez
Alain Honorez, een jonge Vlaming met uitstraling en panache, kreeg zijn opleiding aan de Koninklijke Balletschool van Antwerpen en kon meteen aan de slag bij het Koninklijk Ballet van Vlaanderen. We schrijven 1996. De chemie zat goed. Een jaartje later was hij al half-solist. Met hard werken en een geweldige drive ging zijn carrière in stijgende lijn. In 1999 solist, eerste solist in 2001 en sinds 2004 principal of sterdanser. Met een grote gretigheid bereikte hij het toppunt van zijn kunnen. Een geïnspireerd en gepassioneerd artiest. Balletdansers zijn te vergelijken met topatleten. Elke dag een intensieve training om het onwillige lichaam soepel te houden, gepaard aan een hectisch werktempo. In de dans is er de beweging en het verhaal, de abstracte vorm en de pure expressie. De hoogste inzet is jezelf. Vakmanschap, finesse is een zaak van professionele ethiek.
Dans en muziek zijn talen die we allemaal spreken
Voor Alain Honorez was het belangrijk om een manier te vinden dat hij niet zou eindigen als allround danser. Hoe kon hij excelleren in een bepaald facet en het publiek boeien? Jaren terug ontdekte hij dat het voor hem belangrijk was om een rol te spelen. Niet alleen techniek ten toon spreiden, maar ook inleving. Muzikaliteit is daarbij heel belangrijk én een goed gevoel voor beweging. Feeling hebben voor de hartslag, de frasering, de harmonie en de dynamiek van de muziek. Heel wat dansers hebben dat niet van nature. Daarnaast absolute discipline én mentaal en fysiek moet je heel diep kunnen en durven te gaan.
Perfectie is een zaak van chemie tussen choreograaf, muziek en de tegenspelers. Het is inderdaad de combinatie van alle elementen samen die een voorstelling maken. Niet alleen de danser die enorme technische kwaliteiten heeft. Het is ook belangrijk wanneer een choreograaf een bijzonder mooi werk bedenkt en er samenspraak is met de danser. Met choreografe Marcia Haydée heeft Alain Honorez een innige verwantschap. Tussen die twee was er instant chemistry. Ook de muziek is van een groot belang voor een perfecte samenhang. In deze voorstelling zijn al die elementen aanwezig.
We zullen Alain Honorez missen….