• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
dinsdag, oktober 3, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Goddelijke en aardse liefde in tweestrijd: The King and his favourite

door: Jessy Baeken
13 maart 2021
in Concerten, Recensies
Leestijd:4 minuten
A A
Goddelijke en aardse liefde in tweestrijd: The King and his favourite
Share on FacebookShare on Twitter

ookinteressant

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Op de tweede avond van The Queen and her favourite/The King and his favourite presenteert De Munt een vaste waarde van Gaetano Donizetti: de opera La Favorita (1840). Met deze productie, opnieuw onder leiding van dirigent Francesco Lanzillotta, rondt het Brusselse operahuis hiermee het Bel Canto-verhaal af. Op de achtergrond van de machtsstrijd tussen kerk en staat ontwikkelt zich een liefdestragedie die muzikaal blijft nazinderen. Zachte melodieën en emotionele smeekbedes staan centraal in deze tragische opera.

Donizetti stond bij de creatieperiode van La Favorita, en diens compositorische voorganger L’Ange de Nisida (1839), met één voet in zijn oude muzikale bakermat Italië en met de andere in de Franse hoofdstad Parijs. In deze nieuwe muzikale wereld hoopte hij een vernieuwing van zijn oeuvre te realiseren. In zijn vaderland werden zijn werken op dat moment steeds minder gewaardeerd. Daarom kozen wel meer Italiaanse componisten voor verhuizing naar Frankrijk. Velen boekten vervolgens grote successen in het Parijse Théâtre-Italien. Het Franse publiek kon de nieuwe Italiaanse influx wel smaken. Het resultaat was een symbiose waarin de ‘grand opéra français’ en de Italiaanse vocale muziektraditie elkaar omarmden.

In Donizetti’s muziek ontwikkelen persoonlijke gevoelens zich op een tableau van politieke en religieuze spanningen. Ook koorpassages – een populaire factor in de Franse Grand Opéra – spelen een duidelijk rol. Maar bovenop al deze Franse stimulansen wendt de Italiaanse componist zijn Bel Canto-invloed aan als een zachte, maar stabiele onderstroom. Lyrische klanken ontwikkelen zich tegen een achtergrond van pathetische strijkers en dynamisch krachtige passages. Donizetti is voor alles een componist aan de vooravond van de bravoure-opera à la Verdi. Het resultaat is een muzikale taal die spreekt in een dramatische, lyrische Bel Canto.

De kracht van het noodlot

Het kader van The king and his favourite vertoont parallellen met zijn voorafgaande partnerproductie. Ook hier wordt het publiek symbolisch uitgenodigd – deze keer via de betrekking van een nieuw jong meisje, met een fascinatie voor Donizetti – tot de Muntschouwburg. Als toeschouwer ervaart zij de productie in interactie met de hoofdrolspelers. Centraal staat het noodlottige spel tussen Fernando (tenor Enea Scala), zijn gekwelde geliefde Leonora (mezzosopraan Raffaella Lupinacci) en de vorst Alfonso XI (bariton Vittorio Prato). Van elke kant worden de figuren geslingerd tussen hun waarden en passies. Alfonso wenst zijn vrouw te verstoten ten voordele van zijn ‘favorita’ Leonora. Zij wordt dan weer verscheurd tussen haar gevoelens voor Fernando, en de ooit beloofde liefde van de soeverein. Op de achtergrond van geloof – meesterlijk verbeeld in de dialogen met Baldassare, het kloosterhoofd (bas Luca Tittoto) – en de politieke spelletjes van de vorst ontwikkelt zich een plot van intriges met een fataal einde voor de gedoemde Leonora.

Lyrische krachttoeren

La Favorita is een Bel Canto tour de force. Van de vrouwenstemmen viel het contrast tussen de passages van Ines (sopraan Valentina Mastrangelo) en Leonora op als dag en nacht. Waar de eerste een lyrische helderheid bevatte die het dichtste bij de zuivere Bel Canto kwam, was de tweede van een dramatisch sprekende souplesse. In een oeuvre waar coloratuursopranen wel eens durven te domineren was het een verfrissende ervaring. Ook de verscheidenheid aan timbres onder de mannelijke zangers sprak tot de verbeelding. Het resultaat was een expressief wervelend kleurenpalet. En waar de stemmen zwegen, daar sprak het orkest des te luider in doortastende strijkpassages, donkere sereniteit en heldere tonen – de afwisseling was krachtig. De complexiteit van het verhaal en de intensiteit van de muziek waren aan elkaar gewaagd. Grote sprongen, gedragen passages en emotionele expressie – The king and his favourite vertelt een verhaal waar passies voelbaar en hoorbaar zijn in elke noot. Het fatale slot – een contrast in vergelijking met de gebruikelijke ‘lieto fine’ (een gelukkige slotconclusie) – brengt de noodlottige verlangens tot een sprekend, maar droevig einde.

Muzikale oases

Met The king and his favourite sluit De Munt een tweeluik af dat niet sterker kon contrasteren in zijn eenheid: de ene een kleurrijke, heldere Rossini, en de andere een dramatisch-lyrische Donizetti. Desalniettemin is het slotstuk een sprekend verhaal, met een even sterke muzikale taal die tot de verbeelding spreekt. In een bizarre periode brengt het Brusselse operahuis twee avonden als symbolische oases van klinkende rust – een welgekomen muzikale verademing.

  • WAT: The King and his favourite: Gaetano Donizetti’s La Favorita (1840)
  • WIE: De Munt/La Monnaie
  • WANNEER: vanaf 12 maart, livestream beschikbaar tot een week na de première
  • PRODUCTIE: Productie De Munt/La Monnaie (coproductie samen met Shelter Prod en Prospero MM Productions), gezien 12 maart 2021
  • UITZENDINGEN: Klara op 24 april 2021, Musiq3 op 24 april 2021
  • LINKS: https://fb.watch/4ah8zi7EDH/ Tenor Enea Scala over Bel Canto
  • FOTO’S: © Hugo Segers

 

1 of 5
– +

1.

2.

3.

4.

5.

Tags: De MuntFrancesco LanzillottaGaetano Donizetti (1797-1848)Italiaans repertoireOperaRomantiek
Vorig artikel

Rossini’s verliefde Gloriana in The Queen and her favourite

Volgend artikel

Mirian Conti geeft verfijnde bloemlezing van de tango

Jessy Baeken

Jessy Baeken

Jessy Baeken studeert musicologie en kunstwetenschappen aan de KU Leuven. Zij heeft een achtergrond in klassieke zang en lyrische kunst bij verscheidene prominente operazangers (DKO en privé). Sinds vijfentwintig jaar is zij verbonden aan verscheidene zangkoren – zowel nationaal als internationaal. Jessy zet zich daarnaast in voor vertegenwoordiging en muziekfestivals. Als musicologe specialiseert zij in negentiende-eeuwse opera, muziekesthetica en -sociologie. Voor haar staat de relatie tussen geschiedenis, personagevorming en uitvoering centraal.

Ook interessant:

Elettra kaapt Idomeneo

Elettra kaapt Idomeneo

26 september 2023
Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11
Nieuws

Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11

15 september 2023
Boesmans: On purge bébé !
New Releases

Boesmans: On purge bébé !

15 september 2023
Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau
Concerten

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

13 september 2023
Bruckner: Symphony No.8
New Releases

Bruckner: Symphony No.8

2 september 2023
Cassandra Festival – Raising Voices
Nieuws

Cassandra Festival – Raising Voices

26 augustus 2023
Volgend artikel
Mirian Conti geeft verfijnde bloemlezing van de tango

Mirian Conti geeft verfijnde bloemlezing van de tango

Bewegen tussen gespleten persoonlijkheden

Bewegen tussen gespleten persoonlijkheden

Nieuwe Podiumkunstensite Leuven

Nieuwe Podiumkunstensite Leuven

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (893)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (650)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.054)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.