• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
Radio
zaterdag, december 2, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Gershwin³

door: Yarrid Dhooghe
19 oktober 2015
in Concerten, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
Frank Braley
Share on FacebookShare on Twitter

Auteur: Yarrid Dhooghe

ookinteressant

Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann

Een Beethovenles met pianist Alexander Melnikov

Jubileumconcert met Minuut Stilte voor Vrede

De Gershwin Triple Sunday van het Festival 20/21 beloofde een gedifferentieerde blik op de componist George Gershwin te werpen. Om hierin te slagen kwam zowel het bekende als minder bekende repertoire aan bod. Frank Braley, Daan Vandewalle en Flat Earth Society brachten de muziek van Gershwin en tijdgenoten op hun eigen manier.

One!
De Gershwin Triple Sunday opende met een recital van de Franse pianist Frank Braley. Naast composities van George Gershwin was er ook muziek van tijdgenoten Claude Debussy, Paul Hindemith, Maurice Ravel, Igor Stravinsky en de minder bekende Ervín Schulhoff geprogrammeerd. Vooral de relatieve korte werken (preludes, rag time, fox trot, études, songs) van deze componisten kwamen aan bod. Onder andere hierdoor leek Gershwins fenomenale Rhapsody in Blue eerder aan het recital te zijn toegevoegd als publiekstrekker dan dat het een interessante meerwaarde bood aan de programmering.

Desalniettemin was het vooral de Rhapsody in Blue die wist te bekoren. Braley wist vanaf de opstijgende glissando in de openingsmaat (die van de klarinet in de orkestversie) het publiek meteen te grijpen. Ook de verschillende karakters van de segmenten in dit eendelige werk kwamen goed tot uiting. Hij voerde het werk niet alleen technisch hoogstaand uit, maar ook met de nodige schwung. Juist die schwung was bij momenten een gemis in de eerder gespeelde composities. Voornamelijk de drie préludes van Debussy, die het recital openden, waren nogal sec en afstandelijk. Ze waren technisch uitgepuurd, maar zeker ‘Ladanse de Puck’ en ‘Général Lavine’ waren wellicht hierdoor te clean.

Two!!
Het tweede recital werd verzorgd door de Belgische pianist Daan Vandewalle. Maar het was geen gewoon recital. Vandewalle presenteerde een concert waarbij hij teruggreep naar een oudere traditie van het recital waarbij de stukken wel vastliggen, maar ze zonder applauspauze en in willekeurige volgorde aaneengeregen werden. Op deze manier speelde Vandewalle Gershwins Please Pay Some Attention To Me en Love Is Here To Stay, een selectie Gershwin arrangementen van de Engelse componist Michael Finnissy, Little Shimmy van Gershwins tijdgenoot George Antheil en Alvin Currans korte versie van Inner Cities II. The Aglio Oglia Pepperoncino Blues.

Dit concept maakte het de luisteraar natuurlijk niet gemakkelijker om precies te weten wat er op het moment zelf gespeeld werd. Maar wie zich daar niet aan stoorde of voor wie dit geen probleem was, bood Vandewalle een o zo rijke luisterervaring.

De meest opvallende uitvoering van het recital was ongetwijfeld de selectie Gershwin arrangementen van Finnissy. Het ene moment was de toon van Gershwin duidelijk present, het andere moment kwam Finnissy’s eigen stijl meer op de voorgrond. Vandewalle kon hier vloeiend, maar efficiënt tussen mediëren. Hij vloeide gemakkelijk van het ene in het andere karakter, soms agressief, soms swingend, maar steeds doorvoeld.

Three!!!
Luchtiger dan de eerdere twee recitals was Flat Earth Society’s concert dat de Gershwindag afsloot. In hun bewerkingen van Gershwins muziek was de componist soms zelf zoek. Toch bood dit concert een uiterst boeiende luisterervaring en sloeg Festival 20/21 hiermee de brug tussen de klassieke en populaire muziek, zoals Gershwin dat zelf zo vaak deed. Het was een feestje dat op een originele, ludieke manier de dag besloot.

De Gershwin Triple Sunday was in meer dan zijn opzet geslaagd. De luisteraar kon de muziek van Gershwin en tijdgenoten in een brede zin (her)ontdekken. Naast het bekende repertoire greep Festival 20/21 vooral de kans om ook minder uitgevoerd werk in de schijnwerper te plaatsen. Vooral Daan Vandewalles recital zal lang in het geheugen gegrift blijven.


WAT: Gershwin Triple Sunday
WIE: Frank Braley (piano), Daan Vandewalle (piano), Flat Earth Society o.l.v. Peter Vermeersch
WAAR: Schouwburg Leuven
WANNEER: 18 oktober 2015
Website: Festival 20/21
Tags: 20e-eeuwse muziekAlvin CurranClaude Debussy (1862-1918)Daan Vandewalle (°1968)Ervín Schulhoff (1894-1942)Festival 20•21Festival van VlaanderenFlat Earth SocietyFrank BraleyGeorge Antheil (1900-1959)George Gershwin (1898-1937)Igor Stravinsky (1882-1971)Maurice Ravel (1875-1937)Michael FinnissyPaul Hindemith (1895-1963)
Vorig artikel

Stemvirtuoze Joyce, maestro-pianist Tony

Volgend artikel

Prettig esthetisch genoegen in Kortrijk

Yarrid Dhooghe

Yarrid Dhooghe

Yarrid Dhooghe is musicoloog en cultuurmanager. Hij werkt bij Standaard Uitgeverij als marketeer. Daarnaast houdt hij zich veel bezig met klassieke muziek, literatuur en het organiseren van culturele activiteiten.

Ook interessant:

Deelnemers bekend van De warmste nacht van het talent
Nieuws

Bekendmaking programma LUNALIA 2024

29 november 2023
Deelnemers bekend van De warmste nacht van het talent
Nieuws

Deelnemers bekend van De warmste nacht van het talent

27 november 2023
Distler: Die Weihnachtsgeschichte
New Releases

Distler: Die Weihnachtsgeschichte

23 november 2023
Mascagni: Cavalleria rusticana
New Releases

Mascagni: Cavalleria rusticana

3 november 2023
Een indrukwekkend ‘In Memoriam’ voor Weinberg en Sjostakovitsj
Concerten

Een indrukwekkend ‘In Memoriam’ voor Weinberg en Sjostakovitsj

29 oktober 2023
Transit, of hoe luisteraars ook toeschouwers worden
Evenementen

Transit, of hoe luisteraars ook toeschouwers worden

24 oktober 2023
Volgend artikel
Camille Thomas en Julien Libeer: een geoliede Frans-Belgische combinatie met zin voor momentum  …

Prettig esthetisch genoegen in Kortrijk

The Greek Passion

The Greek Passion

Il Barbiere di Siviglia, Giacomo Rossini, Jodie Devos, Lionel Lhote

Il Barbiere di Siviglia met een scheut Hergé…

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (854)
  • Concerten (914)
  • Evenementen (437)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (31)
  • Interviews (117)
  • New Releases (413)
  • Nieuws (677)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.084)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • radio stream
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.