*** Er komen meer en meer opnames op de markt van barokcantates en andere gezongen werken waar het koor de solistische partijen voor rekening meent of waar solisten samen het koor vormen. Er zijn enkele geslaagde opnames te vinden waar zowel de soli als de koorpartijen in een juist evenwicht zitten.
*** Er komen meer en meer opnames op de markt van barokcantates en andere gezongen werken waar het koor de solistische partijen voor rekening meent of waar solisten samen het koor vormen. Er zijn enkele geslaagde opnames te vinden waar zowel de soli als de koorpartijen in een juist evenwicht zitten. Anderen bewandelen het juiste spoor maar zijn nog niet op hun plaats. En dan kan je nog de vraag stellen of de visie om alleen solisten in te zetten voor alles of koorzangers de solo’s te laten uitvoeren wel de juiste visie is. Helemaal overtuigd ben ik nog niet. Was de kleine bezetting niet eerder een keuze uit noodzaak: geen geld genoeg en/of niet voldoende goeie zangers te vinden? Er zal nog veel water naar de zee stromen eer de discussie hierover op punt staat.
Dirigent Christian Brembeck leidt het Parthena Baroque en Vocal in het opus primum uit 1665 ‘Geistliche Harmonien’, van de 17de eeuwse componist Christoph Bernhard. Zeven zangers nemen zowel de koor- als solopartijen voor hun rekening op een dubbel cd in een realisatie van Christophorus Records.
Bernhard was duidelijk een goed ambachtsman en wist wat mooie muziek componeren betekent. Zijn muziek doet me aan Heinrich Schütz (1585-1627) denken en dat is ook niet zo vreemd. Schütz nam Bernhard in dienst als altist (1649). Intussen had de jonge componist in zijn geboortestad Danzig (nu Gedansk) uitgebreid kennis gemaakt met het werk van Jan Pieterszoon Sweelinck dankzij de plaatselijke organist Paul Siefert die zijn pupil Christoph een en ander diets maakte. Zijn muziek is niet te streng maar wel in alle lijnen passend in de protestantse traditie van Noord-Oost Duitsland. Bernhard gebruikt harmonie als rode draad en dat geeft altijd weer mooie akkoorden.
Het koor en orkest zingen en spelen zoals we het graag horen, geen detail gaat verloren, niemand overstemt het geheel noch is er een wegglijdende stem of instrument. Terecht rijst de vraag: waarom is de muziek die vooraf gaat aan Bach, vandaag niet populairder? Zoals het koor ons in de greep houdt, zo zijn we toch minder aangesproken door de solopartijen. De goed geschoolde stemmen passen uitstekend in een professioneel (klein) koor en geven samen een rijk evenwicht met volle klanken en gedetailleerde finesses maar als solisten kunnen geen van de zangers me overtuigen. Opnieuw wordt nog maar eens duidelijk dat een stem die als solist gevormd is niet overeenkomt met een stem die de dagelijkse koorpraktijk vervult. De minder prestatie moet je nu niet interpreteren als ondermaats want dat is niet zo. De dubbel-cd blijft een sterk geheel en kan elke liefhebber van het genre zonder twijfel bekoren.