• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
donderdag, september 28, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Gebloemrokte zussen spelen samen muziek

door: Lucrèce Maeckelbergh
2 december 2017
in Concerten
Leestijd:3 minuten
A A
Gebloemrokte zussen spelen samen muziek
Share on FacebookShare on Twitter

Voor haar ongeveer jaarlijkse passage in Brussel stond mezzosopraan Cecilia Bartoli dit keer samen met de jonge en even bevlogen celliste Sol Gabetta op het podium. Samen met de Cappella Gabetta vertolkten ze een origineel programma uit de achttiende eeuw. Het concert bood minder spektakel dan we ooit al met Bartoli meemaakten, maar het bleef een belevenis.

ookinteressant

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

Perrine Devillers en Ariel Abramovich

De aria’s werden voor de overgrote meerderheid geselecteerd uit minder bekend repertoire. Bartoli ontgint opera’s waarmee het publiek eindelijk kennis kan maken, zodat we een breder beeld krijgen van de achttiende-eeuwse muziek en de verborgen schatten ervan. Zo hoorden we om maar een voorbeeld te geven, na de ouverture uit een opera van Johann Adolf Hasse, de prachtige aria Fortuna e speranza uit Nitocri van Antonio Caldara, over de tweestrijd tussen hoop en geluk die het personage Emirena misleiden. Een aria die inhoudelijk lang niet zoveel om het lijf heeft dan muzikaal. Bartoli maakt er een verscheurende emotionele tweestrijd van, dankzij haar nog steeds fenomenale, heldere en kleurrijke stem. Vóór het da capo-deel van de aria heeft de cello een heerlijk duet met de altviool uit het ensemble, alsof ze een tapijtje leggen voor de sublieme hoogte die Bartoli in de herneming bereikt. Hoe helder en fel haar stem ook kan klinken, haar pianissimo in de aria van Domenico Gabrielli (Aure voi de miei sospiri) is zacht als fluweel in de uiting van het diepe verdriet. In diezelfde aria vertolkt ze trouwens op merkwaardige manier de echo van de klagende zuchten. In een ariaatje over de wind van Tomaso Albinoni verbluft ze met haar halsbrekende coloraturen, die in lange gebonden frasen vloeien, terwijl de cello met warme toon in dialoog gaat.

Energie en musiceervreugde

Het is een constante doorheen heel het programma dat beide solisten overlopen van enthousiasme en speelvreugde. De energie spat eraf. Ze vertolken niet zomaar elk op zich hun eigen partij, maar zijn altijd deel van wat de andere doet en wat het ensemble speelt. Van Bartoli weten we al dat ze vaak de muzikanten van haar begeleidend ensemble mee in haar optreden betrekt, maar ook Sol Gabetta is iemand die letterlijk samenspeelt, concerteert. Als ze even op een eigen inzet wacht, zit ze mee te deinen met de muziek, blijft ze betrokken. Samen maken ze van elk tafereel een verhaal. De wind wordt een personage (O placido il mare van Hermann Raupach), coloraturen in de stem en versieringen in de cello zijn niet puur technische hoogstandjes maar krijgen betekenis. Sfeervol was de intro door cello-solo en de continuo van fagot, klavecimbel en contrabas bij Händels Ode for St Cecilia’s Day. In de aria van Luigi Boccherini die Bartoli als slot van het concert zong – nadat we door Gabetta een prachtig gespeeld celloconcerto gehoord hadden – was het echt alsof ze een aria tot een stukje theater uitspeelde, iets wat ze met spontaneïteit en naturel doet.

Behalve enkele lichteffecten bij het opkomen van de solisten was er dit keer niet veel “performance-theater” bij het optreden, wat bij vorige gelegenheden uitbundiger het geval is geweest (bijvoorbeeld het concert Sacrificio in 2009 waarin ze vooral castraat-aria’s vertolkte). De twee dames waren – zoals het zusjes betaamt als ze mogen optreden – gelijk gekleed: in het eerste deel zwart corsage op zwarte tulen rok, na de pauze op gebloemde rok. Het stond de dames mooi, zowel de volslanke – zullen we maar zeggen – als de frêle. De bisnummers waren dit keer verdeeld tussen eerder serene aria’s als Vivaldi’s Sovvente il sole uit Andromeda en nummers waarin Bartoli zich kon laten gaan, zoals een fandango en Rossini’s La Danza, dat ze met onvoorstelbare bravoure en triangelspeelsheid de zaal inzwierde. Een ingetogen Napolitaans lied van Ernesto de Curtis, Non ti scordar di me, was een kleine zij het onnodige hint naar het publiek. Wees gerust, we zullen dit concert niet licht vergeten!


  • WAT: Dolce Duello, arie barocche per voce e violoncello | Diverse componisten, waaronder Antonio Caldara, Domenico Gabrielli, Tomaso Albinoni, Georg Friedrich Händel en Luidig Boccherini
  • WIE: Cecilia Bartoli (mezzosopraan), Sol Gabetta (cello), Cappella Gabetta (Andrés Gabetta, concertmeester)
  • WAAR: Henry Le Boeufzaal, BOZAR, Brussel
  • WANNEER: woensdag 29 november 2017
Tags: 20e-eeuwse muziekAntonio Caldara (1671-1736)Antonio Vivaldi (1678-1741)BarokBozarCappella GabettaCecilia BartoliDomenico Gabrielli (1651/1659-1690)Ernesto de Curtis (1875-1937)Georg Friedrich Händel (1685-1759)Hermann RaupachJohann Adolf Hasse (1699-1783)Sol GabettaTomaso Albinoni (1671-1751)Vroege muziek
Vorig artikel

Joshua Galasse (13) zou graag Tchaikovski met orkest spelen

Volgend artikel

Musical en opera, een gevarieerd repertoire in het Duits

Lucrèce Maeckelbergh

Lucrèce Maeckelbergh

Werkte 32 jaar als programmamedewerkster klassieke muziek bij VRT-radio. Ze heeft een uitgesproken voorliefde voor lied en opera en blijft in dat genre nog actief op de website van Klassiek Centraal. Werkte als muziekrecensente voor Staalkaart. Auteur van "Con Passione", een portret van dirigent Antonio Pappano (2006, uitgegeven bij Snoeck).

Ook interessant:

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas
Concerten

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

27 september 2023
Il concerto segreto
New Releases

Il concerto segreto

12 september 2023
Caldara: Arias for Bass
New Releases

Caldara: Arias for Bass

16 augustus 2023
Grenerin: Gitarrenwerke “L’Ame-Son”
New Releases

Grenerin: Gitarrenwerke “L’Ame-Son”

15 augustus 2023
Infinite Voyage ⎮ Emerson String Quartet
New Releases

Infinite Voyage ⎮ Emerson String Quartet

12 augustus 2023
London – Circa 1740 ⎮ La Rêveuse
New Releases

London – Circa 1740 ⎮ La Rêveuse

10 augustus 2023
Volgend artikel
Musical en opera, een gevarieerd repertoire in het Duits

Musical en opera, een gevarieerd repertoire in het Duits

Juan Diego Flórez zingt eindelijk Mozart

Juan Diego Flórez zingt eindelijk Mozart

Messa da Requiem, een rariteit van Donizetti

Messa da Requiem, een rariteit van Donizetti

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (892)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (646)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.053)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.