• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
dinsdag, oktober 3, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Cd & DVD

Galya Bisengalieva vertelt contemplatief verhaal over uitdroging Aralmeer

door: Wynold Verweij
29 september 2020
in Cd & DVD, Recensies
Leestijd:4 minuten
A A
Galya Bisengalieva vertelt contemplatief verhaal over uitdroging Aralmeer
Share on FacebookShare on Twitter

De Kazachs-Britse violiste Galya Bisengalieva verrast op haar debuut-cd Aralkum met een symfonische compositie voor viool, basfluit en elektronica. Haar muzikale verhaal gaat over het uitdrogen van het Aralmeer in Centraal-Azië, een van de grootste milieurampen ter wereld. Zij voert de luisteraar mee vanuit zoete herinneringen, via peilloze vertwijfeling naar een straaltje hoop.  

ookinteressant

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Ooit was het Aralmeer het vierde grootste meer ter wereld. Maar in de jaren ’60 legden de Sovjetautoriteiten de rivieren die naar het meer stroomden om ter irrigatie van grootschalige katoenteelt. Het zoetwatermeer is inmiddels voor de helft veranderd in de zoutwoestijn Aralkum. De visserijsector is weggevaagd, scheepswrakken liggen te verkommeren. Het beetje overblijvende water raakte vervuild met meststoffen en pesticiden. Het vergiftigde stof dat uit de blootliggende beddingen waait, wordt nu aangetroffen in Noorwegen en in het bloed van pinguïns in Antarctica.

In een interview met Bandcamp zegt Bisengalieva (°1986) over haar jeugd in die regio: “Er was altijd water, maar dat hield ineens op. Het was een door mensen gecreëerde ramp en wij waren triest en wanhopig. Maar wat mij het meest choqueerde was dat deze ramp buiten Kazachstan nauwelijks bekend was.” Zij heeft daarop de koe bij de horens gevat en is vanuit haar huidige woonplaats Londen naar haar geboorteland gereisd om interviews met betrokkenen te maken en archieven te raadplegen. Daarnaast heeft ze veldopnamen uit het gebied beluisterd. Die opnamen inspireerden haar tot imitatie van gierende winden door de spleten van de wrakken en vogelgeluiden van vroeger en nu. In een toelichting bij de cd zegt zij: “Ik werk veel met basfluit en meerlagige strijkers. Daardoor kon ik de muzikale stem van het Aralmeer vrij snel vinden. Bovendien biedt mijn compositiestijl ruimte voor zowel de eentonigheid van het woestijnlandschap als voor stromend water.”

Onverwachte verbindingen

Galya Bisengalieva heeft een bijzonder talent ontwikkeld om onverwachte verbindingen te leggen. Na jaren van driloefeningen op de Russische muziekscholen kreeg zij op 12-jarige leeftijd een studiebeurs om haar vioolstudies in Engeland voort te zetten. Met twee woorden Engels en een rugzak heeft zij die uitdaging opgepakt. Brutaliteit en doorzettingsvermogen brachten haar tot de Royal Academy of Music in Londen. De twee decennia daarna is haar ster stapsgewijs gestegen en treedt zij inmiddels op in toonaangevende zalen binnen en buiten Europa. Op dit moment ligt haar focus op solowerk en improvisaties met het London Contemporary Orchestra, waarvan zij medeoprichtster is. Verder heeft zij haar eigen label, Nomad Music Productions. Haar omnivore aanpak leidde tot verrassende samenwerkingsverbanden met onder andere Steve Reich, Terry Riley, Radiohead, de celliste Hildur Guðnadóttir en het modehuis van Alexander McQueen.

Haar muzikale stijl heeft een eigen stem gekregen als gevolg van rebellie tegen het strakke muziekonderwijs in de Sovjet-Unie en diens orthodoxe pendant in Engeland. Bovendien kreeg zij na jaren concerto’s van Brahms, Bach en Schnittke de behoefte om de viool opnieuw uit te vinden. Zij vergeleek die behoefte eens met een verblijf in een konijnenhol waarin weinig input van buiten komt en je op jezelf bent aangewezen om eruit te kruipen.  De fase waarin zij zich nu bevindt, is op Aralkum goed te horen. Door mede gebruik te maken van elektronica heeft zij nieuwe geluiden ontwikkeld. Haar timbre is een combinatie van op drones gebaseerde muziek en elektronica. Drone is een genre uit minimalistische muziek waarbij tonen extreem lang worden aangehouden. Het zijn vaak brede, slepende geluidsclusters met minimale harmonische variaties. Het geeft een indruk van plechtstatigheid, maar ook van melancholie en vervreemding. Overigens is het gebruik van drones niet nieuw. Voorbeelden zijn 15e-eeuwse Byzantijnse gezangen, Hindoestaanse klassieke muziek, Japanse gagaku en Schotse doedelzakmuziek.

Tevredenheid, rampspoed, hoop

Aralkum is opgesplitst in drie delen: Pre-Disaster, Calamity en Future. De eerste track is meteen het titelstuk en ademt kinderlijke tevredenheid dankzij zangerige vioollijnen en vloeiende harmonieën. Scholen vissen walsen door het stromende water, vogels zingen en zijn verliefd. Golven strelen de oevers tot in de tweede track. Die heet Moynaq, naar de zeehaven die is opgeofferd. De ritmiek is nu onbestemd en de melodielijnen zijn lang en klagend. Hier en daar klinkt een ratel als waarschuwing. Een basfluit kondigt onheil aan. Dat onheil richt zich op het stadje Kantubek, nu een spookstad. De gelaagdheid van de ondertonen kleurt de luisterervaring zwart. Op deze derde track voltrekt zich de ramp. De motieven blijven rommelen en donderen in de onderste registers, meditatief en zonder uitschieters, waardoor de onafwendbaarheid van de gebeurtenis wordt onderstreept. De vierde track vertelt de verdwijning van het eiland Barsa-Kelmes. De bourdonritmen en de suggestie van tikkende uurwerken nemen de luisteraar mee in een dodenmars die eindigt in een wolk van schreeuwende meeuwen. De twee laatste tracks doen vermoeden dat er misschien hoop is. Kokaral is genoemd naar de dam die uiteindelijk de uitdroging onder controle moet brengen en nieuwe kansen op gedeeltelijk herstel kan scheppen. De pizzicati van de strijkers klinken optimistisch, de orkestratie heeft iets meer geur en kleur en er worden voorzichtig hogere toonregisters verkend. Maar de sfeer wordt nergens uitgelaten, laat staan onbevangen. De compositie blijft contemplatief en het slot is een open einde. Het verhaal is verteld, maar het boek is nog lang niet dicht.


  • WAT: Aralkum – Galya Bisengalieva
  • WIE: Galya Bisengalieva (viool, elektronica), Pasha Mansurov (basfluit)
  • UITGAVE: One Little Independent Records
  • FOTO: © Gwenaëlle Trannoy
  • BESTELLEN: JPC

 

Tags: Galya BisengalievaHedendaags klassiekHildur GuðnadóttirMuziek uit de Amerika'sRadioheadSteve Reich (°1936)Terry Riley (°1935)Viool
Vorig artikel

Puccini’s zachte charme opent operaseizoen in Luik

Volgend artikel

Danzas Climaticas van Amanda Piña urgent en precair

Wynold Verweij

Wynold Verweij

Wynold Verweij heeft journalistiek als achtergrond. Hij was redacteur van NRC Handelsblad en correspondent in New York en Brussel. Na enkele omzwervingen in het bedrijfsleven en het advieswezen heeft hij zich toegelegd op studies filosofie en muziekgeschiedenis aan de KU Leuven. Hij is gefascineerd door klassieke muziek die nu wordt gecomponeerd en is voortdurend op zoek naar nieuwe melodische mogelijkheden, uitdagende orkestraties en prikkelende esthetiek.

Ook interessant:

De negen ‘muses’ van harpist Remy van Kesteren
Interviews

De negen ‘muses’ van harpist Remy van Kesteren

16 september 2023
Boesmans: On purge bébé !
New Releases

Boesmans: On purge bébé !

15 september 2023
Gaudeamus: flirt met flashlight en microtonaliteit
Evenementen

Gaudeamus: flirt met flashlight en microtonaliteit

11 september 2023
Brahms: Violin Sonatas
New Releases

Brahms: Violin Sonatas

26 augustus 2023
Beethoven: Violinsonaten Vol.2
New Releases

Beethoven: Violinsonaten Vol.2

7 augustus 2023
A Celebration of Paul Reade
New Releases

A Celebration of Paul Reade

2 augustus 2023
Volgend artikel
Danzas Climaticas van Amanda Piña urgent en precair

Danzas Climaticas van Amanda Piña urgent en precair

In Memoriam Frédéric Devreese (1929 -2020)

In Memoriam Frédéric Devreese (1929 -2020)

Thomas Dieltjens over de kosmische precisie van Morton Feldman

Thomas Dieltjens over de kosmische precisie van Morton Feldman

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (893)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (650)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.054)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.