• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
Radio
woensdag, december 6, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Frosch/Orlofsky steelt de show

door: Tim De Backer
26 februari 2013
in Concerten, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
fledermaus2013_01.jpg
Share on FacebookShare on Twitter

Van Christoph Loy hebben we in de Munt al herhaaldelijk knappe producties kunnen zien. Als uitgangspunt voor zijn Fledermaus in Frankfurt neemt hij de persoonsverwisselingen van de personages in de loop van het stuk en het brengt hem meteen bij een schitterende coup de théâtre. Zo werd deze Fledermaus een amusante en ontspannen avond muzikaal genieten.

ookinteressant

Opera Ballet Vlaanderen – VONK ‘Schemer’

Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann

Een Beethovenles met pianist Alexander Melnikov

De voorstelling van Die Fledermaus (een herneming van maart 2011) opent met een rococo toneelgordijn dat enkele frivole, mythologisch geïnspireerde liefdestafereeltjes toont. Een intro op de luchtige aanpak van Die Fledermaus, waar met relaties een loopje genomen wordt. Van Christoph Loy hebben we in de Munt al herhaaldelijk knappe producties kunnen zien. Als uitgangspunt voor zijn Fledermaus in Frankfurt neemt hij de persoonsverwisselingen van de personages in de loop van het stuk en het brengt hem meteen bij een schitterende coup de théâtre.

 

Verder zijn er Eisenstein die Marquis Renard wordt, zijn vrouw Rosalinde die als Hongaarse gravin op het feest bij Orlofsky verschijnt, Adele die zich als kunstenares in de dop voorgeeft. Het bracht Loy er toe de volgorde van het stuk overhoop te gooien en hij laat het feest bij Orlofsky meteen losbarsten aan het begin van het eerste bedrijf. De arrestatie van Eisenstein komt dan pas daarop aansluitend. Echt geslaagd vind ik de ingreep niet, en het maakt het geheel eigenlijk verwarrender zonder meerwaarde te bieden. Zijn tweede eigenzinnige keuze is daarentegen wel een schitterende inval die tot echt geestige passages leidt, namelijk de gevangenisbewaker Frosch te laten spelen door Prins Orlofsky. Origineel daarbij is dat hij de rol(len) laat vertolken door een contratenor, wat een apart en absoluut grappig effect heeft. Een gevangenisbewaker die de hele tijd met een onnatuurlijk hoge stem spreekt: het is hilarisch, vooral als hij dan in het laatste bedrijf ook nog stomdronken is. Martin Wölfel doet dat fantastisch. Hij geniet duidelijk van Loy’s idee dat een gevangenisbewaker er ook wel eens kan van dromen een Prins te zijn….Loy laat het hele stuk in dezelfde Biedermeier-kamer afspelen, die dan voor de gevangenisscène leeggehaald wordt. Hij vindt originele gags die minutieus werken en niet geforceerd overkomen en soms lijkt het wel alsof hij zijn ervaring met typische verwarringsscènes in de Italiaanse opera buffa kan omzetten naar operette-imbroglio.

 

De zangpartijen waren homogeen en uitstekend bezet. Misschien was Christian Gerhaher bij de première van deze productie een briljanter Eisenstein, maar Daniel Schmutzhard zong en speelde uitstekend. Zijn Rosalinde was een kordate en kokette Jacquelyn Wagner en Christiane Karg een pittige en verleidelijke Adele. Ook de dialoogpartijen die in deze meesterlijke operette zo belangrijk zijn, kwamen perfect tot hun recht en werden mooi omringd door de muzikale aanpak van Roland Boër. Boër was in de Munt assistent bij Antonio Pappano voor een aantal voorstellingen en hij dirigeerde er in 2002 Tri Sestri van en samen met Peter Eötvös. Ondertussen maakte hij internationaal carrière en dirigeerde onder andere Mozarts Zauberflöte in de Scala van Milaan in de regie van William Kentridge. Een voorstelling die ook op dvd is uitgebracht (Opus Arte 1066D). Dat deze voorstelling van Die Fledermaus in Frankfurt in haar geheel amusant overkwam ligt zeker ook aan het juiste tempo van zijn orkestrale aanpak. Pauzen liet hij niet toe en hij zorgde ervoor dat de grappen niet wegzakten, maar scherp in de muziek overvloeiden. Zo werd deze Fledermaus een amusante en ontspannen avond muzikaal genieten.

 

Tags: De MuntJohann Strauss Jr (1825-1899)OperetteRomantiek
Vorig artikel

Speelzucht ontwricht menselijke waardigheid

Volgend artikel

Steffen Barth: Der Ring des Nibelungen

Tim De Backer

Tim De Backer

Tim De Backer (°1982) is historicus van opleiding. Muziek uit het verleden draagt dus hoe dan ook zijn voorkeur en interesse weg. Maar door wie of wat de fascinatie voor klassieke muziek precies werd aangewakkerd, is moeilijk te zeggen ... De film Amadeus zat er zeker voor iets tussen. Die werd als tiener immers grijsgedraaid. En tijdens de universiteitsjaren groeide de interesse voor kamermuziek gestaag. Tim volgde in avondschool ook nog een opleiding in de journalistiek (2010-2012). Dankzij de pianist die hij in dat kader interviewde, ondertussen een goede vriend, kwam hij in 2011 Klassiek Centraal op het spoor. Sindsdien schrijft hij regelmatig over concerten, bespreekt sporadisch een cd, enzovoort ... Kamermuziek is nog steeds zijn eerste en grootste liefde.

Ook interessant:

Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann
Concerten

Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann

1 december 2023
De Munt valt in de prijzen op de International Opera Awards
Nieuws

De Munt valt in de prijzen op de International Opera Awards

13 november 2023
Exposé: Wagner’s Das Rheingold
Concerten

Exposé: Wagner’s Das Rheingold

26 oktober 2023
Exposé: Wagner’s Das Rheingold
Concerten

Exposé: Wagner’s Das Rheingold

26 oktober 2023
De Munt: opnieuw verrassend en creatief naar een nieuw seizoen!
Nieuws

De Munt genomineerd voor twee International Opera Awards

18 oktober 2023
Boesmans: On purge bébé !
New Releases

Boesmans: On purge bébé !

15 september 2023
Volgend artikel
Steffen Barth, Der Ring des Nibelungen, Königshausen und Neumann

Steffen Barth: Der Ring des Nibelungen

Josef Lehmkuhl, Der Kunst Messias

Josef Lehmkuhl - Der Kunst-Messias

Daniel Hope, Spheres, Deutsche Grammophon

Daniel Hope - Spheres

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (854)
  • Concerten (915)
  • Evenementen (437)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (31)
  • Interviews (117)
  • New Releases (413)
  • Nieuws (678)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.085)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • radio stream
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.