Gouden Label Werner Güra is een perfecte liedzanger die steeds de juiste toon treft. Deze Schubert-cd met de titel Willkommen und Abschied bevestigt dit eens te meer. De cd kreeg de titel van een Goethelied dat zowat middenin de cd staat en – zoals de pianist in het cd-boekje opmerkt – een keerpunt vormt op het liedparcours dat hier wordt afgelegd.
Gouden Label Werner Güra is een perfecte liedzanger die steeds de juiste toon treft. Deze Schubert-cd met de titel Willkommen und Abschied bevestigt dit eens te meer.
De cd kreeg de titel van een Goethelied dat zowat middenin de cd staat en – zoals de pianist in het cd-boekje opmerkt – een keerpunt vormt op het liedparcours dat hier wordt afgelegd. Vanaf hier zijn de liederen geconcentreerd rond het typische Schubert-thema van de romantische “Wanderer”, met alle treurnis, (ijdele) hoop en Sehnsucht die hem kenmerkt. De liederen ervoor hadden nog iets van kinderlijke naïviteit en vreugde (vb Heidenröslein). Het grandioze lied Ganymed leidt naar volwassenheid met zijn mythisch ontwaken van schoonheid en verliefdheid. Het is een beetje een geforceerde indeling, die niets afdoet aan de schoonheid van de bloemlezing. Ze evoceert wel degelijk een soort levensloop van de kindertijd naar het serene afscheid van het leven.
“Nachtstück”, het laatste lied is een ongelooflijk mooi lied (tekst van Mayrhofer) waarin de natuur mee zorgt voor de absolute en eeuwige rust van de oude man. De hoge tenorklank van Güra is warm en natuurlijk. Ze kan klinken als in een droom (Schlummerlied) of met overtuiging zonder geforceerd te worden. Zo legt hij een mooie buiging in de stem bij “Frühling” en “Geliebter” in Ganymed. De heftigheid van het titellied krijgt een felle uitvoering. Weemoed anderzijds wordt nooit larmoyant. De intelligente interpretatie en vocale verfijning gaat gepaard met een uitstekende dictie. Slechts op één plaats vind ik de toon wat bleek worden, namelijk in de Romanze uit Rosamunde (D797). Laten we dit beschouwen als de uitzondering die de rijkdom aan verbeelding en subtiliteit bevestigt.
Het is niet de eerste keer dat ik uiting geef aan mijn liefde voor de pianoforteklank in de begeleiding van Schubertliederen. De Oostenrijkse Christoph Berner is een fijngevoelig pianist en de sprankelende en vooral zachte klank van zijn spel tintelt mee met de stem, accentueert en bereidt voor, geeft rust of jaagt op. Blijft vooral dank zij de zachte toon steeds kamermuziek.
Een lied-cd die elke liedliefhebber zal koesteren. De cd werd in de vakbladen al bekroond met een Diapason d’Or, een Diamant d’Opéra (Magazine Opéra) en vijf sterren in Fonoforum. Ik voeg er graag ons “Gouden Label” aan toe.