• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
Radio
donderdag, november 30, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Evenementen

Fractus V

door: Viviane Redant
28 september 2015
in Evenementen, Recensies
Leestijd:4 minuten
A A
Fractus V
Share on FacebookShare on Twitter

Sidi Larbi Cherkaoui laat zalen vollopen. Deze keer weer voor acht voorstellingen in deSingel. Zijn werk wordt gewaardeerd en hoog ingeschat, zeker ook in eigen land. Fractus V groeide uit tot een van zijn meest geladen voorstellingen met sequenties die aan de ribben blijven plakken. Een danser/choreograaf die bovenop zijn technische competenties ook een persoonlijk verhaal laat horen dat raakt, beroert en tot reflectie noodt. Een voorstelling met een onderhuidse energie en magnetisme.

ookinteressant

Een Beethovenles met pianist Alexander Melnikov

Jubileumconcert met Minuut Stilte voor Vrede

Alain Altinoglu en zijn Rijn, dit keer in BOZAR

Context

Miljoenen mensen worden voor de gek gehouden, belazerd, gemanipuleerd, onderdrukt door totalitaire regimes en godsdienstfanatisme. De centrale rol van intellectuelen en artiesten is critici te spelen van de machthebbers. In vele landen worden ze als potentieel gevaar gezien. De voorbeelden zijn legio. Sidi Larbi Cherkaoui staat niet aan de periferie maar pal middenin het leven. Als observator van een versplinterde wereld neemt hij positie in. Fractus V werd een voorstelling vol tegenstellingen en verbindingen. Wit naast zwart, gesproken woord naast zang en muziek, gruwel naast schoonheid, verstilde momenten naast chaos en existentieel onbehagen. Het geheel doorweven van schitterende vondsten met een kwalitatieve consistentie.

Groeiproces

De aanzet voor deze voorstelling werd vorig jaar gegeven. In mei 2014 maakte hij voor het veertigjarig bestaan van Pina Bausch’s Tanztheater Wuppertal een korte creatie met drie dansers waarin hij de breuk tussen het individu en de maatschappij wou onderlijnen. Al vlug werd duidelijk dat deze korte voorstelling  potentieel bood voor verdere uitdieping.

Hij vond aanknopinspunten in de geschriften van de Amerikaanse filosoof, mediacriticus, politiek activist en anarchistisch denker Noam Chomsky.

Sidi Larbi Cherkaoui heeft de voorbij vijftien jaar zijn danstaal steeds proberen te verrijken met ontmoetingen in verschillende danstradities. Dit is nu niet anders. Hij staat zelf mee op het podium en omringde zich met vijf compleet verschillend geschoolde en gespecialiseerde dansers. De Franse virtuoze danser Dimitri Jourde heeft een circusopleiding genoten. De Amerikaanse Johnny Lloyd komt uit de Lindy Hop en was oorspronkelijk muzikant. De Spaanse danser Fabian Thomé Duten begon zijn carrière als flamencodanser bij  Joaquin Cortés en Patrick ‘Two Face’ Williams heeft z’n sporen verdiend in hip hop en breackdance battles. Hoe uiteenlopend hun dansachtergrond, toch vinden hun bewegingen elkaar in vaak technisch vernuftige choreografieën. Ook de muzikanten komen uit alle uithoeken van de wereld. Er is de Japanse percussionist/zanger Shogo Yoshii, de Koreaanse zanger/muzikant Woojae Park en de Indische virtuoze Sarodmuzikant Soumik Datta. Allemaal experten in hun eigen muziektraditie maar ook steeds nieuwsgierig naar kruisbestuivingen. Gepassioneerd door lijnen en vormen blijft het architectonische aspect een constante in het oeuvre van Sidi Larbi Cherkaoui. Deze keer worden met driehoeken allerlei figuren en constellaties gebouwd, gaande van een piste, samengestelde driehoeken, pyramides, een muur waarvan de dertig elementen in een domino-effect tegen de vlakte gaat. Er zijn mooie interventies bij zoals de opbouw van de pyramide die nadien gesloopt wordt, wat appeleert aan eeuwenoud erfgoed dat door kortzichtigheid en religieus fanatisme  opgeblazen wordt. Er zijn flitsen van genialiteit te zien, maar soms verlamt de op- en afbouw ook de actie. In tegenstelling tot een schilder die in 2 dimensies denkt en de beeldhouwer die in 3 dimensies denkt, moet een decorontwerper/choreograaf in 4 dimensies denken. Hij moet rekening houden met de tijd, dat wil zeggen: hij moet niet alleen denken in toneelbeelden, maar in voortdurend bewegende toneelbeelden.

Begin en einde

De acteurs nemen achteraan op de scène plaats op enkele stoelen op een verder nagenoeg lege scène, links en rechts staan de instrumenten opgesteld. Ze verzamelen centraal op de scène en zingen een prachtig Sanctus. Dan begint het constructiewerk met de houten panelen in driehoekvorm. Er wordt een soort van piste aangelegd waarop de fiere Spaanse danser Fabian Thomé als een heuse hidalgo op een virtuoze en indrukwekkende wijze zijn flamencokunsten ten toon spreidt. Een danser die gedurende de hele voorstelling mijn blik blijft aanzuigen door zijn fantastische podiumprésence. Dan ontwikkelt de voorstelling zich in sneltreinvaart. Als choreograaf is Sidi Larbi Cherkoui uniek. Hij creëert prachtige beelden van een uitgepuurde finesse en schoonheid. Het handen- en armenwerk springt hier echt op de voorgrond, doet denken aan Egyptische hiërogliefen en muurschilderingen, aan de Indische god Shiva, afgebeeld als danser van de tantrische tandavadans. In een verstrengeling van lichamen creëert hij beelden die op insecten, op monsters lijken. De waanzin van de 21ste eeuw maakt hij  evocatief en associatief. De gruwel van mensen die afgeknald, geschopt en mishandeld zijn,  wordt meestal in alle anonimiteit gepleegd en daarna gretig, met een zekere geilheid gefotografeerd en gefilmd door de media wat hij laat culmineren in een unheimlich stroboscopisch effect.

De voorstelling eindigt met alweer een prachtige samenzang en de acteurs

en musici die hun plaats weer innemen op de stoelen, om dan een voor een in de coulissen te verdwijnen.

Fractus V draagt de magie van de actualiteit met de fysieke en mentale pijn van de enkeling maar levert geen automatische antwoorden af. Hoewel heel knap en beklijvend groeit de voorstelling door de grote versnippering van het geheel niet tot een absoluut meesterwerk uit.

Tags: DansDE SINGELSidi Larbi Cherkaoui
Vorig artikel

Gedurfd gespeeld

Volgend artikel

Ontdekkingen tijdens twee opmerkelijke concerten

Viviane Redant

Viviane Redant

Opleiding: Hoger Instituut voor Dramatische Kunst Studio Herman Teirlinck + cursus dramaturgie UAntwerpen | Werkkring: regisseur-omroeper Radio 1, Radio 3 (nu Klara), Werelduitzendingen, Nachtradio | Theater (KVS, NTG, KNS, TIL, Brialmonttheater, Reizend Volkstheater, Fakkel) | TV-werk in Vlaanderen en Nederland + presenteren | Film | Musical en muziektheater | Momenteel freelance cultureel journaliste

Ook interessant:

Opera Ballet Vlaanderen, dans ‘New Ballet Mécanique’ & ‘Half Life’
Evenementen

Opera Ballet Vlaanderen, dans ‘New Ballet Mécanique’ & ‘Half Life’

9 oktober 2023
Junior Ballet Antwerp viert eerste lustrum met o.m. een hommage aan James ENSOR
Interviews

Junior Ballet Antwerp viert eerste lustrum met o.m. een hommage aan James ENSOR

27 september 2023
Balletschool Mosa opent Jeanne Brabants Studio
Nieuws

Balletschool Mosa opent Jeanne Brabants Studio

12 juli 2023
Recensies

JBA première ‘Miniaturen II’ indrukwekkend

20 juni 2023
OBV: Wereldcreatie Jermaine Maurice Spivey, William Forsythe en Crystal Pite sluiten seizoen af
Nieuws

OBV: Wereldcreatie Jermaine Maurice Spivey, William Forsythe en Crystal Pite sluiten seizoen af

19 mei 2023
Junior Ballet Antwerp: ‘SIGNATURES’
Evenementen

Junior Ballet Antwerp: ‘SIGNATURES’

1 mei 2023
Volgend artikel
Pianoduo Izumi, Polina Chernova, Kiyotaka Izumi

Ontdekkingen tijdens twee opmerkelijke concerten

Pascal Moraguès, Daniel Blumenthal en Vladimir Mendelssohn

20ste Festival Mozart (Brussel, Waterloo en Glabais) op topkoers

Sidi Larbi Cherkaoui - Arvo Pärt

Ballet Vlaanderen ‘Choreolab’

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (854)
  • Concerten (913)
  • Evenementen (437)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (31)
  • Interviews (117)
  • New Releases (413)
  • Nieuws (675)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.083)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • radio stream
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.