Eerste kandidaat: Woochan Jeong – Korea, °1999
Iedere volgzame luisteraar is intussen vertrouwd met het opgelegde werk van Jörg Widmann: ‘5 Albumblätter’. Met Jeongs visie kregen we een nette uitvoering, foutloos, helder, maar wat vlak, weinig diepte. De tango naar het einde toe zette niet echt aan tot dansen en de apotheose was toch ook niet overweldigend. Dit stuk heeft meer te bieden en dat hoorden we toch al bij enkele kandidaten.
De Sinfonia concertante op. 125 van Sergey Prokofiev was opnieuw te beluisteren deze keer gespeeld door Woochan Jeong.
Opnieuw voelen we ons niet echt diep aangesproken door de cellist. Er ontbreekt kracht, invulling en anderzijds speelt hij met een overdreven, soms ergerlijke vibrato. Virtuositeit, die is er, techniek overheerst, maar begrijpt hij het werk wel? Hij wordt ook bijna theatraal met de mimiek die schijnbaar meer aandacht krijgt dan de inhoud van dit toch wel bijzonder rijke werk.
Tweede kandidaat: Samuel Niederhauser – Zwitserland, °1998
Zoals alle andere kandidaten, speelde Niederhauser ‘5 Albumblätter’ van Jörg Widmann.
Wat een volume waarmee Niederhauser inzet, en hoe hij meteen erna met een subtiele crescendo de zangerige melodie verderzet, dat is klasse. Minder aantrekkelijk, toch voor mij, zijn de glissando’s, maar misschien staan ze in de partituur, want er zijn er tot nu bij alle kandidaten en zeker in het eerste deel van dit werk. Kijk, de Zwitser is minder zuiver dan zijn voorganger in het spel, maar o zo veel meer te genieten is zijn muzikaliteit. En dan de tango, wie had het niet moeilijk om stil te blijven zitten dat het nu is de Henry Le Bœufzaal van de Bozar was of thuis? En ja, het applaus sprak boekdelen.
Het Concerto n. 2 in G op. 126 van Dmitry Shostakovich werd eerder al gespeeld op deze finale. Niederhauser is niet meer in de wedstrijd, hij is op een concert, midden in de partituur. Snedig, sterk en waar er een zanglijn(tje) is, zingt hij met behoorlijke nuancering. Technisch staat hij zeer sterk met de strijkstok die niet één keer een harde krassende inzet heeft, zelfs niet in de heftige snelle passages. Hij komt mij over als een muzikant die vele stijlen aankan, wat niet iedereen gegeven is. De stilte die hij van het publiek afdwong, in die laatst uitstervende noten… Veelzeggend.
Vrijdag 03/06 [20:00]
Woochan Jeong [ Sergey Prokofiev, Symphonie concertante op. 125 | Sinfonia concertante op. 125 ]
Samuel Niederhauser [ Dmitry Shostakovich, Concerto n. 2 en sol majeur op. 126 | Concerto n. 2 in G op. 126 ]
De KEW is rechtstreeks te volgen via livestream. Klik op [eafl id=”32764″ name=”KEW live” text=”deze link”] en zit mee op de eerste rij.