Onze website is vernieuwd, geef zelf je evenementen in. Heb je een fout gezien. Mail ons!

Klassiek Centraal

Finale KEW Cello 2022 – vierde avond

Eerste kandidaat: Bryan Cheng – Canada, °1997

© Harald Hoffmann

Jörg Widmann zijn ‘5 Albumblätter’, zoals u intussen weet is dat het opgelegde werk, klonk alweer anders. Geen interpretatie is dezelfde en dat maakt het boeiend en tegelijk m o e i l i j k om te jureren.

Waar ik niet van houd, zijn de enorme glissando’s bij aanvang die we bij andere tot nu toe niet hoorden. Cheng kan een enorme techniek koppelen aan een zeer grote podiumervaring en aan heel wat deelnames aan wedstrijden. Dat zie je ook aan zijn (te?) zelfzeker voorkomen. Naar mijn gevoel overdrijft hij in het benadrukken van eender wat en dat onderstreept hij met een bewuste gestiek. Kijk, daar laten jury’s en publiek in de zaal zich mogelijk door verleiden, maar wie herbeluisteren zal en dat liefst blind doet, zal een ander oordeel vormen. Het is niet het eerste ‘wedstrijdbeest’ dat uiteindelijk geen (grote) carrière maakt. De oprechte inspiratie is immers ver te zoeken.

Antonín Dvořák is de vader van het romantische Cello Concerto n. 2 in B minor op. 104 B 191. Eigenlijk had de componist geen zin om dit concerto te schrijven. Het is pas na het een paar keer beluisteren van het tweede celloconcerto van Victor Herbert dat Dvořák met overtuiging aan de slag ging. En wat mag de wereld blij zijn dat hij aan de slag ging. Dit celloconcerto is een van de memorabele monumenten uit het repertoire.

Eerlijk? Ik gruwel een beetje bij de inzet van Cheng. Deze is hard en wat brutaal, met kreunende strijkinsteken. Fijnheid en romantiek is wel wat anders dan de voor mij soms zelf lelijke klanken. In het tweede deel is dat harde gelukkig achterwege en wordt Cheng zelfs smeuïg.

Je hoort in zijn spel te weinig persoonlijkheid en te veel zijn leraar van de Russisch/Joodse school voor strijkers waar toch afstand wordt van genomen. Ze tekent een bepaalde periode in vooral de 20ste eeuw, maar – mogen we chauvinistisch zijn? – de oude Belgische school neemt het terug over op wereldvlak en terecht. Ze is veel zuiverder en veel meer instrumentgebonden waardoor ook een partituur helderder en warmer kan gespeeld worden. Dat Cheng nog vasthangt in die techniek komt ongewoon over en kan een hypotheek vormen op zijn latere carrière, hoe goed ze vandaag de dag ook mag verlopen. We zijn zeer benieuwd naar het oordeel van de jury.

Tweede kandidaat: Oleksiy Shadrin – Oekraïne, °1993

(c) Koningin Elisabethwedstrijd

‘5 Albumblätter’ van Jörg Widmann: hier overheerst meteen de warme kleur die de cello zo aantrekkelijk maakt. Een groot musicus, dat horen we over heel de lijn. Shadrin maakt het werk mooier, maakt de kleurschakeringen duidelijker, laat het geheel ademen. We horen geen gekreun, geen glijden over de snaren, het is de ‘nieuwe oude techniek’. De tegenstelling met de vorige kandidaat kan niet groter zijn. In het slotdeel van dit werk mocht er wel meer bravoure klinken.

Sergey Prokofiev had 18 jaar nodig om de Sinfonia concertante op. 125 af te werken, zeg te herwerken. De compositie had de eerste jaren helemaal geen succes en toen Prokofiev het werk negen jaar na de première nog eens hoorde, besliste hij dat de kritiek terecht was en hij herwerkte het voor de toen nog zeer jonge Mstislav Rostropovitsj. Het is de finale versie die geprogrammeerd is.

Een juiste keuze, om meerdere redenen, wat het om dit werk voor deze wedstrijd te brengen. Het wordt weinig uitgevoerd en het ligt de cellist blijkbaar na aan het hart. Hij gaat sterk in het werk op al mag het soms nog meer de zaal vullen en mogen bepaalde accenten scherper gelegd worden. Shadrin legt vooral de nadruk op de lyriek, een goede zaak en ik ben mee, maar toch moet de snedigheid in de verf gezet worden waar het vereist is. Misschien had hij een meer zuiver romantisch werk moeten kiezen?

De KEW is rechtstreeks te volgen via livestream. Klik op [eafl id=”32764″ name=”KEW live” text=”deze link”] en zit mee op de eerste rij.

Donderdag 02/06 [20:00]

Bryan Cheng [ Antonín Dvořák, Concerto n. 2 en si mineur op. 104 | Concerto n. 2 in b op. 104 ]

Oleksiy Shadrin [ Sergey Prokofiev, Symphonie concertante op. 125 | Sinfonia concertante op. 125 ]

Details:

Titel:

  • Finale KEW Cello 2022 – vierde avond

Blijf op de hoogte

Elke donderdag sturen we een nieuwbrief met de meest recente berichten op onze website

– advertentie –