FestiVita! 2023: ontdek de magie van vroege muziek

Van 16 tot 19 februari 2023 vindt in de Cercle Royal Gaulois in het Brusselse Warandepark de tweede editie plaats van FestiVita! Brussels Early Music Festival. Met zestien optredens verdeeld over vier dagen, is dit festival dé gelegenheid om te genieten van de rijkdom en de magie van vroege muziek. Zowel de echte muziekliefhebber als het ongeoefende oor komen hier aan hun trekken, dankzij een gevarieerd programma met heel wat primeurs. FestiVita! brengt een geslaagde mix van musicologisch onderzoek met een grote openheid voor de uitvoerders van nu. Dit jaar is de thematische rode draad van het festival de ‘Grand tour européen’. Een novum tijdens deze editie zijn de vijf jonge ensembles die de vruchten van hun onderzoek zullen presenteren aan de hand van korte optredens op het “Première”-podium.

FestiVita! brengt een breed repertoire met muziek van de late middeleeuwen tot de vroeg moderne periode. Daarbij wordt steeds geprobeerd om dicht bij de muzikale praktijken van die tijd te blijven, een aanpak die kenmerkend is voor de vroege muziek,” legt fluitist en organisator van het festival Michel Keustermans uit. “We spelen op historische instrumenten en respecteren de toenmalige stijl, het tempo en de gestiek. Het is een heel andere ervaring dan een eigentijdse uitvoering op moderne instrumenten. Het gaat in de eerste plaats om een proces van zich openstellen.” Zo kan men in de Cercle Gaulois werken van Joseph Haydn en Ludwig van Beethoven horen die – bij kaarslicht! – uitgevoerd worden op de pianoforte door Petra Somlai (17.02, 22.45 uur).

Voor deze tweede editie van het jonge festival neemt het programma het thema van de ‘Grand tour européen’ als uitgangspunt, dit is de educatieve reis doorheen het continent die barokcomponisten aflegden. Een uitgebreide beschrijving van deze traditie werd opgesteld door de Engelse componist Charles Burney (1726-1814), een van de grondleggers van de moderne musicologie. Het publiek kan tijdens het ‘Banquet-qu’on-sert’ een kleine reis door de tijd maken met een gastronomisch concert. Het menu is ontleend aan het Italië van de 18e eeuw en de vijf gangen worden afgewisseld met muzikale intermezzo’s uit diezelfde periode (19.02, 12.00 uur). Maar dat is niet de enige primeur. FestiVita! nodigt ook vijf jonge ensembles uit om de resultaten van hun onderzoek naar vroege muziek te presenteren. Dat doen ze in de vorm van een omkaderd miniconcert op het “Première”-podium (18.02, 14.00 uur).  

Het openingsconcert Mon Amant de Saint-Jean van het ensemble Le Poème Harmonique is – geheel in de lijn van het festival – bedoeld voor een breed publiek. Samen met de Franse sopraan Isabelle Druet, 2e prijswinnares van de Koningin Elisabethwedstrijd 2008, injecteert het ensemble een dosis jaren ‘20 gekkigheid in de muziek van Monteverdi en zijn tijdgenoten (16 februari, 20.30 uur). Muziekliefhebbers kunnen genieten van de wereldpremière van Les Cris door het ensemble InAlto en sopraan Alice Foccroule, onder leiding van kornetspeler Lambert Colson. In Les Cris wordt geprobeerd om het geroezemoes op middeleeuwse markten op muziek te zetten, zoals ook Clément Janequin dat al deed. 

Eveneens een wereldpremière is La Gloria e Imeneo waarin minder bekend werk van Antonio Vivaldi gebracht wordt door het ensemble Les Muffatti en begeleid door mezzosopraan Coline Dutilleul en contratenor Clint Van der Linde. Deze weelderige serenade die werd gecomponeerd voor de bruiloft van Lodewijk XV in de tuinen van de Franse ambassade in Venetië, illustreert de belangrijke diplomatieke rol die muziek kon spelen (17.02, 20.45 uur).

Wie van cross-over muziek houdt, kan uitkijken naar het concert van het Berlage Saxophone Quartet. Dit kwartet, dat in 2008 werd opgericht in Amsterdam, legt zich toe op arrangementen van kamermuziek speciaal voor saxofoon. Hun uitvoering van de Goldbergvariaties, voor klavecimbel geschreven door Johann Sebastian Bach, combineert grote virtuositeit met de volle, warme klank van koperblazers (18.02, 22.30 uur).

Vroege muziek is een wereld op zichzelf, met eigen klemtonen en met specifieke gebaren en dansen. Tijdens het Renaissance bal kan je die wereld beter leren kennen. Dansmeester Lieven Baert laat het publiek kennismaken met historische choreografieën en wordt daarbij muzikaal begeleid door het orkest van studenten ‘vroege muziek’ van het Koninklijk Conservatorium van Brussel. Dit is een niet te missen onderdeel van het festival!

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: