• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
donderdag, september 21, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Gent Festival van Vlaanderen 2020

Een kleine, fijne editie met de grootst mogelijke impact

door: Erna Metdepenninghen
8 oktober 2020
in Concerten, Recensies
Leestijd:6 minuten
A A
Gent Festival van Vlaanderen 2020
Share on FacebookShare on Twitter

Veerle Simoens, de directeur van Gent Festival van Vlaanderen, omschreef de editie 2020 als “de kleine, fijne editie met de grootst mogelijke impact”. Dankzij Covid-19 moest de 63ste editie opeens anders aangepakt worden. Het programma voor 2020 werd integraal naar 2021 verplaatst. Maar toen de verscherpte maatregelen ook de aangepaste versie onmogelijk maakten, moest er opnieuw gedacht en overlegd worden.

ookinteressant

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

Gaudeamus: flirt met flashlight en microtonaliteit

Zo kwam uiteindelijk de agenda 2020 tot stand: een “Covid-proof edition” van het festival dat liep van 19 september tot 3 oktober, gespreid over meer dan 100 kleine en intieme voorstellingen op 19 locaties in de stad, met de medewerking van 380 (voornamelijk lokale) artiesten en bijgewoond door bijna 10.000 mensen.

Blikvangers waren de wereldpremière van Für Jan van Eyck, een compositie voor koor en orgel van Arvo Pärt, de 50ste verjaardag van Philippe Herreweghes Collegium Vocale Gent en ‘Beethoven in pocket size’, de integrale uitvoering van Beethovens negen symfonieën in uiteenlopende kamermuziekbewerkingen.

Het Gentse festival werd afgerond met ‘Listen to the Lamb’, een wonderbaarlijke muzikale polyptiek verspreid over de hele Bijlokesite. Daarvoor vroeg het festival elf andere culturele Gentse organisaties om elk één paneel van Van Eycks Lam Gods in muziek te vertalen. Zo kon een bonte groep artiesten en kunstenaars zoals B.O.X., Dez Mona, Victoria de Luxe, Gunter Lamoot, Showbizz Baer, Mattias De Craene, Osama Abdulrasol, Opera Ballet Vlaanderen, Democrazy, KASK, Spectra, De Vieze Gasten, … een ode aan Van Eycks meesterwerk brengen.

Spiro

Ik nam een duik in het dikwijls verleidelijke aanbod en startte met OdeGand, de vertrouwde muzikale rondvaart op de Gentse binnenwateren als inzet van het festival. Maar dit keer was er een ‘Soirée’ langs de verlichte, pittoreske oevers van de binnenstad en vijf artistiek/muzikale haltes met korte concerten en optredens (harp, koor, blazers, acrobaten, Khan brothers). Een geslaagd nieuw initiatief waarvan ook minister Jambon kon genieten!

Voor een “feestelijke opening met muziek en dans” nodigde het festival het publiek uit in het Museum voor Schone Kunsten waar drie keer Spiro kon bijgewoond worden. Drie keer want de corona-maatregelen lieten telkens slechts een beperkte groep publiek toe en op die manier konden toch meer melomanen aan hun trekken komen. Het betekende ook een eerste kennismaking met de door het festival gehanteerde, succesvolle veiligheidsformules: individuele begeleiding naar en van verspreide zitplaatsen, flesjes handspray en ontsmetting tussen de verschillende optredens. Dat de deuren daardoor soms later dan aangekondigd opengingen, nam het publiek er meestal zonder morren bij, zelfs het in de regen wachten voor een gesloten kerkdeur!

Spiro was een performance ontworpen door de Hongaarse danser Gabor Kapin, balletmeester bij het Ballet Vlaanderen, die hiermee als choreograaf debuteerde. Hij presenteerde een tweeluik waarin vijf dansers aan bod kwamen, begeleid door een cellist en een pianist die muziek van Bach en Ravel speelden.  Blijkbaar was Gabor Kapin geïnspireerd door de engelen van Van Eyck, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik dat niet in zijn dansstukken kon ontdekken. Ik kon wel, zonder problemen, de prestaties van cellist Mikko Pablo, pianist Aidan Mikdad en de dansers bewonderen, vooral dan de virtuoze prestatie van Nancy Osbaldeston, de schitterende principal van het Ballet Vlaanderen.

Für Jan Van Eyck

Vijftig jaar geleden stichtte de Gentenaar Philippe Herreweghe met enkele muzikale vrienden en leeftijdgenoten een koor dat nu als Collegium Vocale Gent internationaal lauweren oogst. De viering van de vijftigste verjaardag had – wie niet – af te rekenen met corona, maar het Collegium Vocale kreeg toch een ruime plaats in het programma en mocht zelfs de wereldcreatie van Für Jan Van Eyck, de gelegenheidscompositie van Arvo Pärt, vertolken. Het is een korte compositie voor orgel en koor door de 85-jarige componist uit Estland in opdracht van de Stad Gent gecomponeerd naar aanleiding van het themajaar ‘OMG! Van Eyck was here’ en waarvoor Arvo Pärt  teruggreep naar het “Agnus Dei” van zijn Berliner Mass. Maude Gratton aan het orgel en Collegium Vocale Gent waren overtuigende pleitbezorgers. Zelfs met de concerten van beperkte duur die het festival dit jaar noodgedwongen presenteerde, moesten de composities van Pärt nog aangevuld worden. Philippe Herreweghes koor liet ons ook genieten van composities van Monteverdi en  Bruckner om dan het concert af te ronden met Dieu parmi nous van Messiaen. Dit programma werd drie dagen na elkaar telkens in drie concerten (om 12.30, 18.30 en 20.45 uur) in de Sint- Baafskathedraal of de Sint-Jacobskerk aangeboden.

In totaal was het jarige Collegium Vocale Gent gedirigeerd door Philippe Herreweghe in 17 weliswaar korte concerten te horen met een betekenisvol programma. Dat de Bach-vertolkingen van het koor een cruciale rol hebben gespeeld in de internationale doorbraak van het ensemble kon bij deze verjaardag niet vergeten worden, en dus leidde Philippe Herreweghe zijn ensemble in twee cantates. Zijn liefde voor Italië, de taal, poëzie en polyfonie spreekt uit de keuze van bladzijden uit het madrigaalboek van Gesualdo waaraan hij vier concerten wijdde onder de sprekende titel van O dolorosa gioia. Zes met zorg geselecteerde zangers en de teorbe van Thomas Boysen, geleid door Herreweghes inspirerende hand lieten een aandachtig en ontroerd publiek genieten. Bach kwam eveneens aan bod in vier concerten. Die waren opgebouwd rond twee solocantates: Widerstehe doch der Sünde en Vergnügte Ruh vertolkt door de Engelse contratenor Alex Potter, omringd door musici van Collegium Vocale Gent met Bart Naessens (orgel) en Marcel Ponseele (hobo) en uiteraard gedirigeerd door Philippe Herreweghe. Kon ik volledig in de ban komen van Gesualdo, dan vond ik Potter in de Sint-Jacobskerk vrij zwak klinken. Maar het aandachtige publiek bleek toch erg opgetogen en Potter was dankbaar voor het succes.

Beethoven 9 voor blazers

Geen kerkruimtes voor Beethoven, die voor zijn 250ste verjaardag met uitvoeringen van zijn negen symfonieën bedacht werd, maar eerder onverwachte concertzalen, ingericht in de Oude Vismijn en het Industriemuseum van Gent. Inderdaad “ingericht” want het festival had een aantal Belgische orkesten gevraagd om elk een gereduceerde bewerking van een symfonie te presenteren. Corona maakte het immers onmogelijk om volledige symfonieorkesten te laten optreden. En dus werden aparte concertzalen met aangepaste podia gecreëerd waar  het B’Rock Orchestra, Anima Eterna Brugge, Casco Phil, Orchestre Philharmonique Royal de Liège, Symfonieorkest van de Munt, Symfonisch Orkest van Opera-Ballet Vlaanderen, Belgian National Orchestra en de Koninklijke Muziekkapel van de Gidsen hun gekozen gereduceerde versies konden laten horen. Dat gebeurde telkens twee keer. In totaal dus 18 concerten. Of de uitvoeringen van de negen symfonieën te combineren waren, heb ik niet uitgezocht, maar heb me wel laten verrassen door enkele versies. Beslist apart was de bewerking voor uitgebreid blazersensemble van Beethoven 9 door de Italiaan Alessandro Bombonatie die de voortreffelijke solisten van de Koninklijke Muziekkapel van de Gidsen lieten horen. B’Rock Orchestra presenteerde Beethoven 1 in een bewerking van zijn leeftijdsgenoot Carl Friedrich Ebers en zorgde met tien musici voor een boeiende, heerlijk genuanceerde uitvoering. Beethoven 2 hoorde ik vertolkt door musici van Anima Eterna Brugge: Midori Seiler (viool), Mercedes Ruiz (cello) en Jos van Immerseel (pianoforte) in een bewerking die blijkbaar van Beethoven zelf zou stammen maar erg mager overkwam.

Ik rondde mijn festivalbezoek af op de Bijlokesite en pikte enkele optredens mee van ‘Listen to the Lamb’, werkstukken van zeer uiteenlopende aard en inspiratie, en eindigde met God de Vader van Jean Delouvroy, een bijdrage van Opera Ballet Vlaanderen. Een intrigerend en boeiend werk, goed uitgewerkt en voortreffelijk gepresenteerd. Applaus voor de prestatie van de anonieme danser.


  • WAT: Gent Festival van Vlaanderen
  • WAAR: verschillende locaties
  • WANNEER: 19 september-3 oktober
  • FOTO: m.t.

 

1 of 4
- +

1.

2.

3.

4.

Tags: Anima Eterna BruggeArvo Pärt (°1935)B’Rock OrchestraCollegium Vocale GentFestival van VlaanderenFestival van Vlaanderen GentGabor KapinJan van Eyck (1390-1441)Listone to the LambLudwig van Beethoven (1770-1827)Nancy OsbaldestonVeerle Simoens
Vorig artikel

Thomas Dieltjens over de kosmische precisie van Morton Feldman

Volgend artikel

Chanson d’amour: finesse in zang en piano

Erna Metdepenninghen

Erna Metdepenninghen

Vanaf 1966 losse medewerkster bij de BRT, later VRT en KLARA met programma's als ‘Perspectieven van het muziektheater’ en ‘Stemmen’, interviews en commentaar bij Koningin Elisabethwedstrijd Zang. Van 1970 tot 2005 recensente bij De Standaard voor muziek, opera en ballet. Medewerkster vaktijdschriften als Opera (Londen), Scherzo (Madrid), Luister (Nederland). Werkte mee aan Elseviers Encyclopedie van de Opera en Prisma van de Opera. Van 1990 tot 2006 voorzitter van de Vereniging van de Belgische Muziekpers. Sinds 2012 recensente bij Klassiek Centraal.

Ook interessant:

Festival 20•21 en Transit willen oren en geest openzetten
Evenementen

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

19 september 2023
Winnares Nordic Music Prize 2022 komt naar de Kempen
Nieuws

Winnares Nordic Music Prize 2022 komt naar de Kempen

14 september 2023
Nacht van de Verbeelding palmt Gentse Musea in op 29 september
Nieuws

Nacht van de Verbeelding palmt Gentse Musea in op 29 september

7 september 2023
Perrine Devillers en Ariel Abramovich
Concerten

Perrine Devillers en Ariel Abramovich

30 augustus 2023
Musica Divina, hemels en helend klassiek in de Kempen
Nieuws

Musica Divina, hemels en helend klassiek in de Kempen

27 augustus 2023
OdeGand Soirée verspreidt muziek over stadspleinen en langs het water op 16.09!
Nieuws

OdeGand Soirée verspreidt muziek over stadspleinen en langs het water op 16.09!

25 augustus 2023
Volgend artikel
Chanson d’amour: finesse in zang en piano

Chanson d’amour: finesse in zang en piano

Flonkerende harmonieën van Feldman bij Het Collectief

Flonkerende harmonieën van Feldman bij Het Collectief

Tutti Fratelli Festival ‘Spiegels van de Ziel’

Tutti Fratelli Festival ‘Spiegels van de Ziel’

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (230)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (891)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (113)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (643)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.052)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.