• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
zondag, oktober 1, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Festival van Peralada

door: Erna Metdepenninghen
22 augustus 2018
in Concerten, Evenementen, Recensies
Leestijd:7 minuten
A A
Festival van Peralada
Share on FacebookShare on Twitter

In de buurt van de stad Figueras in de provincie Girona in Catalonië ligt het domein van Peralada, een veertiende eeuws kasteel, omgeven door schitterende tuinen waar jaarlijks in de zomermaanden een festival georganiseerd wordt dat hoofdzakelijk klassieke concerten, opera en  dans aanbiedt maar ook andere muzikale genres zoals jazz en pop een kans gunt

ookinteressant

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Het werd gesticht in 1987 op initiatief van Carmen Mateu, een grote muziekliefhebster, en onder meer op een suggestie van Montserrat Caballé die zo’n zomers lyrisch rendez-vous aan de Middellandse zee wel zag zitten. Nu is het festival dus al aan zijn 31ste editie toe en heeft in de afgelopen jaren heel wat grote kunstenaars mogen verwelkomen zoals Montserrat Caballé, Placido Domingo, José Carreras, Teresa Berganza, Juan Diego Florez, Mstislav Rostropovitsj, Rudolf Nurejev of Maurice Béjart. In het ruime auditorium in de tuin  kunnen, naast symfonische concerten, ook zowel scenische als concertante uitvoeringen van opera’s plaats vinden, meer dan eens in coproductie met belangrijke theaters. Met terechte trots vermeldt het festival dat de ondertussen befaamde en door veel operatheaters (ook in 2005 door de Vlaamse Opera) overgenomen “Carmen”-enscenering van Calixto Bieito in Peralada in première gegaan is. Het festival houdt er immers van jong talent een kans te geven. Voor meer intieme recitals kan men terecht in de Eglesia del Carme, vlakbij, een stemmige gotische kerk met kruisgang. Verschillende restaurants bieden de mogelijkheid voor of na een uitvoering van gevarieerde buffetten met een rijke keuze van allerlei zeevruchten te genieten.

De grote opera’s op een rij

Het festival Castell Peralada 2018 loopt van 5 juli tot 17 augustus, ingezet met een uitvoering van Verdi’s “Requiem” en afgerond met een dansspektakel dat hip hop met barokmuziek zal combineren. Operaliefhebbers kunnen kiezen tussen uitvoeringen van “Rinaldo” en “Acis and Galatea” (Händel) en een scenische realisatie van “Die Zauberflöte” van Mozart. Ik koos voor een opera-weekend met concerten met de tenoren Javier Camarena en Jonas Kaufmann en een concertante uitvoering van de opera “Thaïs” van Massenet. Voor zijn debuut bij het festival van Peralada bracht de Mexicaanse tenor Javier Camarena, aan de piano begeleid door Angel Rodriguez,  in de Eglesia del Carme een boeiend recital  waarin vooral het Italiaanse belcanto aan bod kwam met composities van Rossini, Donizetti en Bellini. Maar hij startte zijn optreden met Ferrando’s aria “Tradito! Schernito! Uit Mozarts “Cosi fan tutte” en bracht ook hulde aan Manuel Garcia, de Spaanse tenor, componist en pedagoog en vader van Maria Malibran en Pauline Viardot. Jammer dat de tekst van bv. het duidelijk komische “El poeta Calculista” niet in het programma afgedrukt was, dan hadden we nog meer kunnen genieten van Camarena’s interpretatievermogen. Maar dat bleek natuurlijk ook overduidelijk uit de bekende aria’s uit Rossini’s “L’Italiana in Algeri” en “La Cenerentola”, Donizetti’s “Lucia di Lammermoor” en “La Fille du Régiment” of Bellini’s “I Puritani”. In deze nummers konden we genieten van Camerena’s soepele en krachtige stem, zonnige timbre, moeiteloze, briljante top noten, heerlijke frasering en voorbeeldige tekstprojectie. Hij is geen tenor die alleen hoge noten uitstoot, hij interpreteert tekst en muziek en weet te nuanceren en te differentiëren. In de Cubaans-Mexicaanse pianist Angel Rodriguez had hij een uitstekende partner en samen vergastten ze het publiek op een reeks bis-nummers waaronder een paar populaire Spaanse liedjes die door het publiek konden worden meegezongen! Niet te verwonderen dat het enthousiasme groot was. En terecht.

Jonas Kaufmann, jazeker !

De Duitse tenor Jonas Kaufmann, een van de meest gevierde zangers van het ogenblik,  kwam reeds voor de derde keer naar Peralada.  Hij trad op in het grote auditorium, begeleid door het orkest van het Teatro Real van Madrid met als dirigent Jochen Rieder. Zij brachten een Frans-Duits programma met aria’s en orkestrale fragmenten uit werk van Saint-Saëns, Gounod, Bizet, Chabrier, Halévy, Massenet en Wagner. Het orkest van het Teatro Real zette de avond in met de Bacchanale uit “Samson et Dalila” van Saint-Saëns en zou over het algemeen een goede beurt maken in het Franse repertoire  ook al waren bepaalde tempi van de dirigent betwistbaar. Maar de musici voelden er zich blijkbaar beter thuis dan in Wagner. De Walkurenrit was vrij rommelig, de Meistersinger-ouverture nogal schools en de Lohengrin-prelude startte weinig etherisch. Voor Jonas Kaufmann daarentegen was Wagner duidelijk een meer vertrouwd terrein dan de Franse opera. Van de vier aria’s die hij vertolkte : “Ah, lève -toi soleil” uit “Roméo et Juliette” van Gounod, “La fleur que tu m’avait jetée » uit “Carmen” van Bizet, “Rachel, quand du Seigneur » uit « La Juive » van Halévy en « Ô souverain, ô juge, ô père » komt er eigenlijk maar één uit een opera die hij geregeld op het toneel zingt: Don José’s  bloemenaria. Die bracht hij vol nuances met heerlijke pianissimi. Ook de andere aria’s werden met zorg en goede techniek vertolkt maar niet echt beleefd, met een niet altijd ideale Franse uitspraak en een donker timbre waar soms een lichtere klank meer welkom was geweest (Roméo). Maar in “Ein Schwert verhiess mir der Vater” uit “Die Walküre” kwam Kaufmanns stem volledig tot haar recht en leefde zijn vertolking echt. Of zijn “Wälse”-uitroepen zo indrukwekkend en lang moesten zijn, neem je er maar bij. Walthers “Morgenlich leuchtend” uit “Die Meistersinger” vloeide lyrisch mooi en Kaufmann verraste door van Lohengrins “In fernem land” de volledige versie met twee strofen te zingen. De volle zaal reageerde geestdriftig en kreeg toemaatjes : “Pourquoi me réveiller” uit “Werther” van Massenet, de Franse opera waarin Kaufmann als geen ander schittert,  “Winterstürme wichen dem Wonnenmond” uit Wagners “Walküre” en tenslotte “Träume” een van de Wesendocklieder, misschien wel een hulde aan de onlangs overleden stichtster van het Peralada Festival.

En ja natuurlijk ook… Placido Domingo!

Voor de concertante uitvoering van “Thaïs” van Massenet stond de Franse dirigent Patrick Fournillier aan het hoofd van het orkest van het Teatro Real van Madrid en samen hebben ze alle kleuren en emoties uit Massenets partituur gehaald met mooie contrasten tussen de levendigheid en sensualiteit van de Alexandria-scènes en de ascese en sereniteit van de cenobieten, de tocht door de woestijn en de kloostergemeenschap. Ook de koren van het Teatro Real presteerden prima. Blikvanger van de uitvoering was natuurlijk de Athanaël van Placido Domingo, een van de eerste baritonrollen die de grote tenor op zijn repertoire heeft genomen. De stem blijft verrassend krachtig, sonoor en soepel en de vertolker nog altijd even geëngageerd. Is zijn projectie van de tekst niet altijd even duidelijk, dan weet Domingo, ook in een concertante uitvoering, zijn personage overtuigend tot leven te brengen, de gedrevenheid, verbetenheid, tweestrijd en uiteindelijke wanhoop van Athanaël te vertolken. Een nog altijd indrukwekkende prestatie. Thaïs vond in Ermonela Jaho een verleidelijke, triomfantelijke, getormenteerde en tenslotte serene vertolkster met een expressieve stem, stralend en in staat tot fijne nuances.  Een ontroerende interpretatie. Thaïs’ laatste minnaar Nicias kreeg een uitstekende vertolking van de tenor Michele Angelini met veel présence, een stralende, slanke stem, met moeiteloze hoogte en een voorbeeldige tekstprojectie. Jean Teitgen gaf de cenobiet Palémon waardigheid en autoriteit met een opmerkelijk sonore basstem.  Goede prestaties van Marifé Nogales (Albine), Elena Copons (Crobyle), en Lidia Vinyes Curtis (Myrtale). De bekende “Méditation” kreeg een mooi gefraseerde vertolking van violist Vesselin Demirev.


  • WIE: Javier Camarena, Jonas Kaufmann, Angel Rodriguez, Jochen Rieder, Orkest van het Teatro Real, Patrick Fournillier, Placido Domingo, Ermonela Jaho, Michele Angelini, Jean Teitgen, Marifé Nogales, Elena Copons, Lidia Vinyes Curtis, Vesselin Demirev
  • WAT: Festival van Peralada
  • WAAR & WANNEER: Peralada 27, 28, 29 Juli

 

 

 

 

Tags: Angel RodriguezCharles Gounod (1818-1893)Elena CoponsErmonela JahoFestival van PeraladaGeorg Friedrich Händel (1685-1759)Georges Bizet (1838-1875)Giuseppe Verdi (1813-1901)Javier CamarenaJean TeitgenJochen RiederJonas KaufmannJules Massenet (1842-1912)Lidia Vinyes CurtisMarifé NogalesMichele AngeliniOperaOrkest van het Teatro RealPatrick FournillierPlacido DomingoRequiemRichard Wagner (1813-1883)RomantiekVesselin Demirev
Vorig artikel

Salzburger Festspiele – ANTIEK EN ANDER DRAMA

Volgend artikel

Rossini Opera Festival

Erna Metdepenninghen

Erna Metdepenninghen

Vanaf 1966 losse medewerkster bij de BRT, later VRT en KLARA met programma's als ‘Perspectieven van het muziektheater’ en ‘Stemmen’, interviews en commentaar bij Koningin Elisabethwedstrijd Zang. Van 1970 tot 2005 recensente bij De Standaard voor muziek, opera en ballet. Medewerkster vaktijdschriften als Opera (Londen), Scherzo (Madrid), Luister (Nederland). Werkte mee aan Elseviers Encyclopedie van de Opera en Prisma van de Opera. Van 1990 tot 2006 voorzitter van de Vereniging van de Belgische Muziekpers. Sinds 2012 recensente bij Klassiek Centraal.

Ook interessant:

Ter info voor operaliefhebbers!
Nieuws

Ter info voor operaliefhebbers!

29 september 2023
Elettra kaapt Idomeneo

Elettra kaapt Idomeneo

26 september 2023
Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11
Nieuws

Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11

15 september 2023
Boesmans: On purge bébé !
New Releases

Boesmans: On purge bébé !

15 september 2023
Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau
Concerten

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

13 september 2023
Bruckner: Symphony No.8
New Releases

Bruckner: Symphony No.8

2 september 2023
Volgend artikel
Rossini Opera Festival

Rossini Opera Festival

Kleur- en beeldrijke ‘Rubens’

Kleur- en beeldrijke ‘Rubens’

Laus Polyphoniea – Nieuw topstuk onmiddellijk in wereldpremière

Laus Polyphoniea - Nieuw topstuk onmiddellijk in wereldpremière

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (893)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (649)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.054)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.