Onze website is vernieuwd, geef zelf je evenementen in. Heb je een fout gezien. Mail ons!

Klassiek Centraal

Festival Musiq3 pakt de Flageywijk in van 30 juni tot 2 juli en geeft zo het startschot van Les Festivals de Wallonie. Studio 1 en 2 in Flagey openen de deuren voor het klassiek repertoire, en het nabijgelegen Théâtre Marni voor de meer hybride concerten. Het gevarieerde en prikkelende programma, opgebouwd rond het thema ‘Utopieën’, nodigt de bezoeker uit om in de muziek te duiken. Een highlight is alvast het openingsconcert met de jonge Venezolaanse dirigent Glass Marcano en Brussels Philharmonic.
Dit jaar brengt Musiq3 een divers programma van 16 concerten in Flagey en Théâtre Marni. De locaties liggen dicht bij elkaar en de concerten wisselen elkaar vlot af, zodat je er als bezoeker meerdere kan combineren. Maar ook de verschillende genres maken het programma dynamisch, gaande van klassiek tot kruisbestuivingen met bijvoorbeeld jazz, pop of elektronische muziek.

“Meer dan ooit wil Festival Musiq3 een ontmoetingsplek zijn waar verschillende muzikale stijlen en generaties artiesten samenkomen,” benadrukt programmamaker Julie Calbete. “Sommigen zijn net afgestudeerd aan het conservatorium – zoals de leden van het Festivalorkest – of zijn laureaten van hun eerste wedstrijden, anderen zijn dan weer gevestigde waarden.”

Het openingsconcert zet meteen de toon met Brussels Philharmonic onder leiding van de sensationele Glass Marcano in een verrassende ontmoeting tussen de zeer romantische Tsjaikovski en zijn Symfonie nr. 5 en de Cubaan Pérez Prado, de ‘koning van de mambo’. De Venezolaanse dirigent maakt met dit concert haar Belgisch debuut. Haar muzikale energie en plezier in het dirigeren fascineren publieken over de hele wereld. Marcano werd ontdekt via El Sistema, een Venezolaanse initiatief voor sociale promotie via muziek. Naast haar rechtenstudie volgde ze avondlessen directie en drie jaar geleden verkocht ze nog fruit op een markt om te kunnen deelnemen aan de wedstrijd La Maestra in Parijs. Ze werd ontdekt op 25-jarige leeftijd, en sindsdien scheert ze hoge toppen in de wereld van de klassieke muziek (vrijdag 30/06, 19 uur, Flagey, Studio 4).

In Théâtre Marni is er plek voor een avontuurlijke mix van stijlen. Zo wordt er op de openingsavond een bijzondere uitvoering van Metamorphoses van Richard Strauss gegeven. Deze sublieme partituur voor strijkorkest, geïnspireerd door de vernietiging van Duitsland na de nazi-nederlaag, brengt drie verschillende werelden samen in een multimediale beleving. Ten eerste die van de klassieke muziek, met het Musiq3 Festivalorkest onder leiding van Shirly Laub op viool. Vervolgens ook elektronica, met een compositie en visuele mapping van Before Tigers en Skymry. Tot slot is er ook poëzie, want Camille Pier laat haar gedichten in dialoog treden met de verzen van Goethe (vrijdag 30/06, 21 uur).

In L’oasis, ook in Théâtre Marni, brengt Ivan Tirtiaux dan weer acht muzikanten samen, waaronder een strijkkwartet en elektrocomponist-muzikant Pierre Slinckx. Samen brengen ze een reeks Franstalige liederen, geïnspireerd door folk, Brassens, Nick Drake, en de Franse melodieën van Berlioz, Duparc of Fauré (zaterdag 01/07, 21 uur, Marni).

Het thema ‘Utopieën’ loopt als een rode draad door de concerten en verbindt de programma’s van Festivals de Wallonie. Zo verzoent celliste Astrig Siranossian in haar concert Racines populaire en klassiek muziek, Oost en West, en Armenië en Europa. Ze koppelt Bach, Ligeti en Kodaly aan de Armeense liederen van haar grootouders (vrijdag 30/06, 20.30 uur, Flagey, Studio 1). Het concert Nocturnes van het vocaal en orkestraal ensemble La Tempête onder leiding van Simon-Pierre Bestion dompelt Studio 4 dan weer onder in een denkbeeldig orthodox ritueel. Een gespatialiseerde versie van Rachmaninovs Vespers vermengt zich met Byzantijnse gezangen door Adrian Sirbu (zaterdag 01/07, 20.30 uur, Flagey, Studio 4).

Rachmaninovs 150ste verjaardag is ook een verbindend thema in het programma. In Romantiques toujours! leiden Beatrice Berrut, festivalartiest van Les Festivals de Wallonie, en Bruno Philippe een romantische dialoog tussen piano en cello in een van de sonates van Rachmaninov en in de Fantasiestücke van Schumann (zondag 02/07, 17 uur, Flagey, Studio 1). Eveneens in Studio 1 leidt de Belgische pianist Florian Noack ons rond in zijn zeer persoonlijke programma Trans(e)criptions, waarin hij eigen arrangementen voor piano brengt van orkestwerken van Bach, Mendelssohn, Rimsky-Korsakov en Susato (zaterdag 01/07, 18 uur, Flagey, Studio 1). Op zaterdagavond vindt in dezelfde intieme setting Music of the Stars plaats van het filosofisch-muzikale duo Doppio Stile, met Waldo Geuns op piano en Hugh Desmond op viool. Het belooft een verrassend concert dat de muziek van Xenakis, Pärt en Glass samenbrengt met adembenemende beelden van ons zonnestelsel en andere galactische constellaties.

Het slotconcert wordt in meerdere opzichten bijzonder: Brussels Philharmonic is weer van de partij, deze keer onder leiding van aanstormend talent Pieter-Jelle de Boer, met werk van Bernstein. De Koreaanse pianiste Su Yeon Kim, laureate van de Koningin Elisabethwedstrijd 2021, zal tevens voor het eerst te horen zijn in het fascinerende doch zelden gespeelde Concerto in Fa van Gershwin. Tot slot brengt het Duo Xilema, de laureaten van de Classical Generation Competition 2022, de befaamde Wals van Ravel (zondag 02/07, 19.30 uur, Flagey, Studio 4).

“Met dit programma willen we mensen uitnodigen om zich te laten leiden door nieuwsgierigheid, om de tijd te nemen voor een ontdekkingspauze voorbij leeftijd of genres”, besluit Julie Calbete.

Naast de concerten wordt de intieme Studio 3 omgetoverd tot een audiovisuele installatie die gedurende het hele weekend toegankelijk is. Buiten op het Sint-Kruisplein kan de bezoeker rustig uitblazen en genieten van de festivalsfeer dankzij een rooftop met verrassende DJ-sets. Ontspanning verzekerd! 


www.lesfestivalsdewallonie.be