• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
vrijdag, september 22, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Festival de Wallonie 2013

door: Redactie
9 juli 2013
in Concerten, Recensies
Leestijd:5 minuten
A A
Les Agremens, Guy van Waas
Share on FacebookShare on Twitter

Gouden Label – Het wordt stilaan een traditie, de jaarlijkse trip naar het oord waar ik mijn eerste serieuze muzieklessen kreeg. Namen is traditioneel ook de stad waar het openingsconcert van het Festival de Wallonie plaatsvindt. Zoals bekend is dit festival (een beetje zoals het Festival van Vlaanderen) onderverdeeld in deelfestivals met telkens een ander epicentrum (Brussel, Namen, Saint-Hubert, enz.).

ookinteressant

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

Gaudeamus: flirt met flashlight en microtonaliteit

Gouden Label – Het wordt stilaan een traditie, de jaarlijkse trip naar het oord waar ik mijn eerste serieuze muzieklessen kreeg. Namen is traditioneel ook de stad waar het openingsconcert van het Festival de Wallonie plaatsvindt. Zoals bekend is dit festival (een beetje zoals het Festival van Vlaanderen) onderverdeeld in deelfestivals met telkens een ander epicentrum (Brussel, Namen, Saint-Hubert, enz.).

Het thema dit jaar is passie en "Appassionata" is dan ook een logische titel. Bij die titel denken we gauw aan muziek (een befaamde pianosonate bijvoorbeeld) met een gelijknamige titel of aan de aanwijzing 'appassionato' op de partituur – kortweg aangeduid als app. of appass. – wat noch min noch meer staat voor hartstochtelijk.

Dat daarbij in allerlei teksten (liederen, opera) soms nogal zwaar overdreven wordt met die passie is duidelijk. Zo erg zelfs dat in een overigens totaal futiele openingstoespraak de vraag gesteld werd of het festival nog wel "kinderen toegelaten" was…

Passioneel

Door het programma van de avond liep één rode draad: die van al of niet beantwoorde of bedrieglijke of illegale, maar ook brave liefde en passie. Dit alles uit één enkele periode in de muziekgeschiedenis: de barok. Dat niet gekozen werd voor de romantiek zal u misschien verbazen maar is begrijpelijk om twee redenen. Ten eerste, het orkest Les Agrémens is vooral, maar niet exclusief gespecialiseerd in barokmuziek. Ten tweede, de locatie, een barokke kerk, is niet geschikt voor (veel) grotere ensembles. Ook al zijn er voldoende barokcomponisten bij wie passie te vinden is als onderwerp van hun werk, toch heeft men zich zeer wijselijk beperkt tot Handel (1685-1759), Vivaldi (1678-1714) en Haydn (1732-1809). Strikt genomen behoort laatstgenoemde niet tot de barok maar zijn Feuersymphonie sluit natuurlijk wel aan bij het thema !

We luisteren naar Ode for Saint Cecilia's Day (HWV 76), een instrumentale ouverture die ons meteen in de goede sfeer brengt. Zelden zo passioneel zien dirigeren en horen spelen. Het is je reinste Freude ans Musizieren en dit de hele avond lang. Dirigent, solisten en orkest vertolken een en ander met grote precisie maar ook met humor en vooral met passie.

Uit drie verschillende opera's van Handel horen we een aria: Ah mio cor uit Alcina, Piangero (+ recitatief E pur cosi) uit Giulio Cesare en Venti turbini (+ recitatief Di speranza un bel raggio) uit Rinaldo – telkens voorafgegaan door een instrumentale introductie uit elk van die opera's.

De solisten zijn Pauline Yarak en Manon Poskin (sopranen) en Guillaume Houcke (contratenor) alle drie laureaat van het Institut Supérieur de Musique et de Pédagogie (IMEP), de Waalse tegenhanger van ons Lemmensinstituut. Zeer puike vertolkingen, door voorlopig nog onbekende namen, die het publiek zeer fel op prijs stelt. Dixit dirigent Guy van Waas: "Een publiek dat komt luisteren naar onbekende namen – niet aangelokt door gevestigde waarden – is een 'groot' publiek." Kippenvel galore.

Het eerste deel eindigt met het Concerto Grosso opus 3 nr. 6 HWV 317, waarin Guy van Waas naast zijn aanstekelijk maar zeer nauwkeurig dirigeertalent ook schittert op orgel en daar opvallend veel plezier aan beleeft.

Vuur en vlam

Opnieuw een instrumentale intro om na de pauze de temperatuur van de passie aan te wakkeren: Concerto voor strijkers RV 121 van Vivaldi. Daarna een uittreksel uit Bajazet van dezelfde componist: de aria Sposa son disprezata met contratenor Guillaume Houcke. Hij is naast een begenadigd zanger ook organist… Talent bij de vleet dus. 

De vierdelige (Presto, Andante, Menuetto, Allegro) Feuersymphonie, nr. 59 van Haydn is een vurige afsluiter van de avond. Zoals hierboven vermeld, straalt de vreugde van het musiceren van de gezichten af en spettert het vuur van deze muziek tot helemaal achteraan de kerk. Guy van Waas is de drijvende kracht – cheville ouvrière heet dat in het Frans en dit zegt duidelijk wat het betekent: hard werken. Hij is de meest complete muzikant die ik ken, met een zeer brede horizon. Hij was ooit klarinetsolo in het orkest van de RTBf en toen het orkest opgedoekt werd, ging hij zich specialiseren in het vertolken van werk voor chalumeau (de voorloper van de klarinet). Maar Guy speelt ook voortreffelijk klavecimbel, pianoforte en orgel. Hij bezit een aantal waardevolle instrumenten waaronder… een kerkorgel.

Sedert zijn eerste cd als dirigent met het Concerto Köln (Sinfonias Españolas) in 1993 wordt hij overal in Europa gevraagd als dirigent. Sedert 2001 leidt hij op meesterlijke wijze – de main de maître – het ensemble Les Agrémens, heeft intussen al 5 cd's opgenomen naast een dvd over de muziek van Marie Antoinette in het  Petit Trianon in Versailles en ontving – laat zich raden – talrijke prijzen (Diapason, Diapason d'Or, Disque de la Semaine in Télérama, enz.). Alsof dit alles niet volstond, is hij organist in de Karmelietenkerk in Brussel en ook professor kamermuziek aan het Conservatorium van Mons.

Hij is een grootmeester in het verzorgen van details, kan een enorm breed palet van muzikale kleuren aan en weet de juiste dramatische accenten te leggen waar en wanneer het hoort. Een groot musicus en een innemende persoonlijkheid. Eén en al charme en bescheidenheid.

Tags: Les Festivals de Wallonie
Vorig artikel

Richard Wagner im Kino van Sabine Sonntag

Volgend artikel

Koningin Elisabethwedstrijd (KEW) 2013

Redactie

Redactie

Ook interessant:

Le Festival Musical du Hainaut 2023
Nieuws

Le Festival Musical du Hainaut 2023

8 september 2023
Festival Musiq3: Utopie net over de taalgrens
Nieuws

Festival Musiq3: Utopie net over de taalgrens

24 augustus 2023
Voorbeschouwing Muziekfestival Namen
Nieuws

Voorbeschouwing Muziekfestival Namen

26 juni 2023
Een verrassende en muzikale zomercocktail tijdens Royal Juillet Musical de Saint-Hubert 2023
Nieuws

Een verrassende en muzikale zomercocktail tijdens Royal Juillet Musical de Saint-Hubert 2023

7 juni 2023
Les Festivals de Wallonie 2023
Nieuws

Belgische primeurs tijdens Les Festivals de Wallonie

24 mei 2023
Festival Musiq3 start zomer met klassiek, jazz, pop en elektro
Nieuws

Festival Musiq3 start zomer met klassiek, jazz, pop en elektro

12 mei 2023
Volgend artikel
CD KEW 2013, National Orchestra of Belgium, Marin Alsop, Orchestre Royal de Chambre de Wallonie, Michael Hofstetter

Koningin Elisabethwedstrijd (KEW) 2013

Dietrich Mack Wagners  Frauen

Wagners Frauen

Friedrich Weissensteiner Die Frauen der Genies

Friedrich Weissensteiner Die Frauen der Genies

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (230)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (891)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (113)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (643)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.052)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.