Tijdens de 8ste editie van de Antwerpse Kleppers ging Walpurgis in première met een thrilleropera, geïnspireerd op de kameropera The Medium van de Italiaans-Amerikaanse componist Gian Carlo Menotti. Deze korte, dramatische opera in 2 bedrijven werd een eerste keer opgevoerd in 1946.
Tijdens de 8ste editie van de Antwerpse Kleppers ging Walpurgis in première met een thrilleropera, geïnspireerd op de kameropera The Medium van de Italiaans-Amerikaanse componist Gian Carlo Menotti. Deze korte, dramatische opera in 2 bedrijven werd een eerste keer opgevoerd in 1946.
The Medium is de tragedie van Baba, een vrouw van middelbare leeftijd, vertolkt door mezzosopraan Eurudike De Beul. Baba, die gevangen zit tussen de wereld van de doden en die van de levenden, wordt verdacht van de moord op de doofstomme tiener Toby. Artistiek leider Judith Vindevogel zoomt in op het vooronderzoek dat de laatste uren voor de moord in scène zet.
Haar jongere tegenspeelster, Simone Milsdochter, doet op alle mogelijke manieren appèl op het geheugen en het geweten van de ondoorgrondelijke Baba. Ze verhoogt de intensiteit van paranoia, schuld en zelfs bezinning, ook naar Baba toe.
Het wekt het vermoeden op dat Simone een vertegenwoordiging is van zowel de dochter van Baba als van Toby en de onderzoekster. Of misschien zijn het wel alle drie onderzoekers. Het leven is één onderzoek. Onderzoek zit in de ondervinding. Er wordt een spanningsveld gecreëerd tussen leven en dood, tussen twee onderzoekende vrouwen. Je voelt de angst van Baba, het smachten naar liefde of toch tenminste de hunkering naar empathie. Ze zuigt a.h.w. de energie uit haar omgeving. Haar drang om te communiceren met andere entiteiten is sterk, misschien te sterk, op zoek als ze is naar een soort trance, naar boodschappen of naar een onbereikbare diepte.
Heel sterk en treffend is de breekbaarheid en de tederheid die Eurudike De Beul ten toon spreidt. Toch mis ik de onschuld en de non-verbale aanwezigheid van Toby en laat zijn ‘nederdalen’ op zich wachten.
De snerpende geluiden die componist en pianist Guy Van Nueten aan de compositie toe voegt, versterkt de naar de keel grijpende dramatiek. Het decor maakt het nog eens zo beklijvend. Alles wordt binnenskamers gehouden, het lijkt er zelfs op dat je de motieven van de dader nooit helder kunt krijgen. Scepticisme kan creatieve krachten vernietigen. Misschien hebben we wel sceptisme nodig als voedingsbodem voor ons geloof en onze creativiteit. Het ene sluit het andere niet uit, ze zijn met mekaar verbonden.
Gian Carlo Menotti
Deze voorstelling van Menotti lijkt me eerder een muziekdrama en theater dan opera. Menotti was een duizendpoot. Naast componist was hij muziekpedagoog, compositiedocent, schreef hij ook libretto's en regisseerde en leidde hij operahuizen. Wie weet was hij ook esoterisch gericht.
Verdere speeldata
De voorstelling loopt nog in thuishaven van Walpurgis, de Feniks te Mortsel op 6, 7, 11, 25, en 28 februari om 20.30 uur en op 12, 26, en 27 februari om 13.30 uur.