Kom naar het Leuvense Festival 20・21 en je hoort en ziet toch altijd namen die je niet elke dag tegen komt of minstens al te zelden. Het is de grote kracht van de organisatoren van dat festival om meerdere van die composities en componisten uit dat grote 20-21ste muziekaanbod te halen en in Leuven een podium te geven. Maar dit keer zit er ook middeleeuws werk tussen en dan weet je meteen waarom het thema van deze editie de titel draagt Verweven Verleden. En als je de namen leest van Arvo Pärt en Sofia Goebajdoelina naast die van Guillaume de Machaut en Perotinus, dan heb je het begrepen.
Ook dit jaar is er weer een componist die een hele zondag krijgt toebedeeld in het programma. Het Bennewitz Quartet en het Meccore String Quartet mogen zes strijkwartetten brengen van Béla Bartók. Dat Poolse en Tsjechische ensemble vatten die zondag in de Leuvense stadsschouwburg het leven van deze componist samen in zijn eerste zes strijkwartetten. Een concert gelardeerd met die voor habitués van het festival ondertussen welbekende ZKF’s ofte ‘Zeer Korte Films’.
We hadden het hogerop over té zelden gehoorde namen. Inderdaad, George Crumb, Salvatore Sciarinno, György Ligeti en György Kurtag, ze staan hier allemaal op het programma. Van Kurtag, altijd al kort, niet alleen met woorden maar ook met noten, kan je een heel speciaal werk horen: Kafka-fragmente. Een liedcyclus voor viool en sopraan op 40 korte tekstfragmenten uit het werk van Franz Kafka. De festivaldirectie wou dit geheel kaderen in een scènisch videoconcept waarin ook de tekeningen van Kafka hun plaats krijgen. Benieuwd wat dat wordt.
Wie het klassieker en eenvoudiger wil houden zal zeker genieten van een intieme uitvoering van de Zeven Laatste Woorden van Joseph Haydn. Lucas Blondeel brengt die in een versie voor pianoforte. Wie er daarentegen een moderne versie wil van horen, wordt op zijn wenken bediend. In de Sint Geertrui kerk hoor je wat Sofia Goebajdoelina van de Sieben Worte maakte. En je luistert ook nog in dezelfde sfeer naar Witold Lutowslavski’s Musique funèbre.
Eén van de hoogtepunten zal zeker de Hymnen van de Nacht zijn. Ook al om dat ze uitgevoerd worden in de kerk op die prachtige site van de abdij van het Park. Dat is ook nu weer een ontmoeting tussen heden en verleden. We hebben het over de Hymnes van de Grieks-Byzantijnse componiste Kassia van Constantinopel uit de 9e eeuw. En doorheen dat verleden weven de muzikanten van Ictus hedendaagse klanken en putten daarbij uit het oeuvre van o.a. John Cage, Salvatore Sciarinno, Dimitri Sjoskakovitsj enz.
Hoor je liever romantische en impressionistische muziek, leg je oor dan te luisteren bij het Van Baerle Trio met pianist Hans Minnaar, 3e prijs op de Elisabeth Wedstrijd 2010. Dat Nederlandse trio brengt Ernest Chausson en Maurice Ravel maar ook weer werk van een al te weinig gehoorde naam, die van Lili Boulanger.
En tenslotte is er nog dat Transit weekend van 28-30 oktober voor de diehards die willen weten wat er écht vandaag de dag in die 21-eeuwse muziekwereld gebeurt. Pas op, traditioneel in de zalen van het Leuvense cultuurcentrum STUK, maar daar zijn nu verbouwingswerken. Dit keer dus uitgeweken naar andere plekken: de LUCA-campus en de Vaartkom, in Studio Manhattan. Ze noemen het een “nomadische editie”. Met ‘nog-te-ontdekken’ componisten maar ook met festivalcomponist Daan Janssens. Hij is o.a. bekend van het plichtwerk dat hij schreef voor de 24 halve finalisten van de 2022- Elisabethwedstrijd, een compositie voor cello en piano. Werk van hem is er ook op de slotavond te horen. Maar die laatste nomadische avond staat vooral in het teken van de muzikale ontmoeting tussen de Finse Kaija Saraahio en Serge Verstockt, de man die met zijn ChampdAction in Vlaanderen en elders jarenlang pionierde om de nieuwe muziek ingang te doen vinden. Op Transit kan je aan den lijve ervaren hoe dat is verlopen en in de toekomst zal verlopen.
26 september t/m 24 oktober 2022
28 oktober t/m 30 oktober 2022