De 6de editie van de Uitreiking Gouden Labels van Klassiek Centraal werd opnieuw een voltreffer voor de klassieke muziek in binnen- én buitenland. 330 ingeschreven genodigden, bekende musici naast aanstormend talent, 16 van de 27 Gouden Labels in ontvangst genomen: een succes.
Voor deze editie kon Klassiek Centraal voor de derde keer op rij rekenen voor de regie op filmregisseur Cor Blancke en zijn assistente Assunta Covatti. Dankzij hun kunde kregen we opnieuw een gevuld podiumgebeuren dat een vlot verloop kende. Hieraan koppelden we voor een tweede keer een vloeiende presentatie door Katelijne Boon, omroepster bij Klara. Haar kennis van het vak op zich vermengt zich met een vriendelijke spontaniteit die een warme sfeer creëert in de zaal bij zowel het publiek als de mensen op het podium.
Nelly Maes, voormalig politica en secretaris van het Algemeen Nederlands Verbond, sprak een sterke feestrede uit waar ze het belang van cultuur – niet in crisis ondanks de crisistijd – met niet mis te verstane bewoordingen onderstreepte. Haar krachtige woorden zijn voor Klassiek Centraal een grote steun en een teken van erkentelijkheid.
Gedurende heel het feest zat vooraan zijwaarts het podium kunstenaar Bert De Keyser de musici te schetsen. Katelijne Boon ontving van hem, totaal onverwacht, eveneens een ter plaatse gemaakte penseelschets. Een mooi geste. Mooie gestes zijn de kunstenaar niet vreemd. Zo schonk hij Klassiek Centraal een aantal tekeningen die we mogen verkopen aan de hoogste bieders. De opbrengst wordt geschonken aan onze vereniging.
CaVeMa / Les Agrémens vaardigt musici af
CaVeMa, de organisatie achter onder meer Les Agrémens (Gouden Label Concert) en het Choeur de Chambre de Namur, vaardigde niemand minder dan de internationaal gelauwerde Guy Van Waas (dirigent / organist) af die met een select gezelschap musici, met niet in het minst de jonge sopraan Jodie Devos (2de prijs Koningin Elisabethwedstrijd Zang 2014 !) en met Bernarde Woltèceh (cello) en met de revelatie als contratenor Guillaume Houcke .Zij brachten een korte bloemlezing van het beste van de beroemdste barokcomponisten. Het publiek was muisstil – dat was het trouwens tijdens heel de viering die ononderbroken bijna 2,5 uur duurde – bij het aanhoren van deze musici die (al) op het hoogste niveau staan. Het is nochtans geen dankbare taak om in dergelijke zaal op een feestelijke zitting meteen uw beste kunnen naar voor te brengen en het publiek te doen vergeten in welke theaterzaal het zit.
Frank Hendrickx en Frederik Daelemans vertegenwoordigen I Solisti Del Vento
I Solisti Del Vento stuurde Frank Hendrickx voorop. Hij bracht intimiteit in de zaal met zijn meeslepende interpretatie van Syrinx (Debussy). Francis Pollet die het Gouden Label Carrière werd toegekend (ontvangen door zijn echtgenote daar hij samen met zijn ensemble, Theater Transparant en B’Rock in Hannover op tournee was), legde via een Skypeverbinding uit aan Katelijne Boon wat het belang is van het steunen van jong talent. Die steun kon niemand ontkennen. Pollet stelde eerder voor aan ons om de 12-jarige Frederik Daelemans cello solo te laten spelen. Francis Pollet mogen we vertrouwen en dus gingen we op het voorstel in. Frederik Daelemans speelde.
De jonge Frederik Daelemans schonk – jawel, schonk – het publiek Bach en Aaron Minsky. Wat een maturiteit straalt deze jonge tiener uit! Zijn muzikaliteit is moeilijk nog te verbeteren, je kan hem mogelijk hooguit nog wat bijschaven her en der. Technisch zal er nog veel groeien, net zoals hij zelf ook nog groeien zal gezien zijn leeftijd. Vlaanderen heeft met hem een nieuw talent dat, als hij de muziek blijvend kiest, de grote podia in binnen- en buitenland zal veroveren. Bach was zo mooi gefraseerd, bij de tweede boogstreek is Frederik al ‘weg’, hij is elders, de mond gaat open, de ogen halfdicht en de cello vertelt wat Bach ons te zeggen heeft. Minsky tilt Daelemans op een hoger niveau. En dat gaat allemaal zo vanzelf, zonder enige plankenkoorts. Een extra woord van dank aan Francis Pollet voor de tip, aan de ouders van Frederik én aan hem zelf om zo meteen na de schoolexamens voor ons feest de willen optreden. We wensen hem een rijk gevulde carrière.
Veel persaandacht
Voor het eerst kunnen we terugblikken op heel wat nationale persaandacht waar de vijf vorige edities voornamelijk de buitenlandse pers ons wist te vinden met een opvallende afwezigheid van de binnenlandse pers. De inhaalbeweging is gemaakt. Klara, Persagentschap Belga, De Morgen, Het Nieuwsblad, Het Laatste Nieuws, AVS (TV) en tal van nieuwssites brachten een uitgebreid verslag van deze Uitreiking Gouden Labels. Het is een teken dat we de juiste weg bewandelen met onder meer het definitief indelen in categorieën enerzijds en anderzijds het beperken van het aantal Gouden Labels voor CD/DVD en Concert tot telkens 10. Het invoeren van de Nominatie Gouden Label zorgde op zich al voor een nog diepgaander beoordelen van het beluisterde en of bijgewoonde door onze recensenten en zo werd en voor het eerst ook gejureerd om tot de selectie van de tien CD/DVD’s te komen. Bij Gouden Label Concert bleven we steken (nu ja) op 7 Gouden Labels.
Een extra woord van dank aan onze sponsors zonder wiens hulp deze viering onmogelijk was geworden.