Fairy Tales | Regula Mühlemann

Magische wezens zoals feeën, elfen, heksen of spoken hebben de mensheid altijd gefascineerd en geïnspireerd. Vooral in de muziek komen we deze onwerkelijke wezens overal tegen. Antonín Dvořák wijdde bijvoorbeeld een hele opera aan de zeemeermin Rusalka. In Verdi’s “Falstaff” trommelt een zogenaamde feeënkoningin een schare water- en luchtgeesten op. En in Claudio Monteverdi’s beroemde “Lamento della Ninfa” vertelt een nimf over haar tragische liefdesverdriet.

De Zwitserse sopraan Regula Mühlemann is nu ook in deze drie vrouwelijke personages gegleden op haar nieuwe album “Fairy Tales”. Van de vroege barok via de romantiek tot het klassieke modernisme presenteren Mühlemann en de CHAARTS Chamber Artists uit Zwitserland een opwindend muzikaal panorama van sprookjes: Naast fragmenten uit Jacques Offenbachs Grand Opéra “Die Rheinnixen” (waaronder de “Barcarole”, die later werd hergebruikt in “The Tales of Hoffmann” en wereldberoemd werd), combineert het album vocale en instrumentale stukken uit Jules Massenets Assepoester-opera “Cendrillon”, die in 1899 in première ging, en Adolphe Adams sprookjesballet “La Filleule des fées”. Ook de muziek uit de Shakespeare-opera’s van de Engelsman Henry Purcell (“The Fairy Queen”) en zijn landgenoot Benjamin Britten (“A Midsummer Night’s Dream”) neemt ons mee naar de wereld van de feeën. Tegen het einde van het album wijden Regula Mühlemann en CHAARTS zich aan de Noordse geestenwereld. Henrik Ibsens dramatische gedicht “Peer Gynt”, gebaseerd op Noorse sprookjes, was de basis voor Edvard Griegs gelijknamige dramatische muziek. Hier komt men niet alleen rommelende demonen en trollen tegen, maar ook tedere, betoverende zangstukken zoals “Solveig’s Song”.

Regula Mühlemann en het ensemble bestrijken het stilistisch en tonaal brede scala van kleinschalige barokmuziek tot orkestrale uitstraling in arrangementen van Wolfgang Renz. Deze geven het album “Fairy Tales” een bijzonder gevarieerd geluid. Vooral werken met een veel grotere oorspronkelijke bezetting, zoals Dvořáks Rusalka, de Peer Gynt Suite of Brittens A Midsummer Night’s Dream, klinken fascinerend nieuw.

*Als u een aankoop doet via bovenstaande link krijgen wij een kleine vergoeding. Zo kunnen we u blijven voorzien van recensies en artikelen. Door iets via onze link te kopen, steun je ons in het schrijven van nieuwe artikelen. Producten worden voor jou nooit duurder als je gebruikmaakt van onze links.

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: