Exemplarische liedkunst

Dorothea Röschmann en Mitsuko Uchida: kleurenpracht in dienst van de inhoud.

Nominatie Gouden Label – Deze lied-cd brengt twee kunstenaressen bij elkaar die kamermuziek van het hoogste niveau brengen: sopraan Dorothea Röschmann en pianiste Mitsuko Uchida. Het programma is sober, maar exquis: twee liedcycli van Robert Schumann – Liederkreis en Frauenliebe und Leben – en de Sieben frühe Lieder van Alban Berg.

Nominatie Gouden Label – Deze lied-cd brengt twee kunstenaressen bij elkaar die kamermuziek van het hoogste niveau brengen: sopraan Dorothea Röschmann en pianiste Mitsuko Uchida. Het programma is sober, maar exquis: twee liedcycli van Robert Schumann – Liederkreis en Frauenliebe und Leben – en de Sieben frühe Lieder van Alban Berg.

Robert Schumann en Alban Berg liggen in elkaars verlengde als componisten van wie de liederen gekarakteriseerd zijn door fijnzinnige poëzie en uiterste intimiteit. De vertolkers op deze cd hebben daar de perfecte feeling voor. Mitsuko Uchida begeleidt trouwens heel select zangers bij een liedrecital, dus dat is op zich al een garantie van kwaliteit. Dorothea Röschmann heeft een glanzende hoogte, terwijl ook de lage tonen – bijvoorbeeld in Auf einer Burg – vol en fluweelzacht klinken. Haar stem is zo natuurlijk wendbaar dat ze elk subtiel gevoel weergeeft. Zelfs eenvoudige woorden als “keiner” (in In der Fremde) geeft ze inhoud. In Waldesgespräch vertelt ze echt een verhaal. De dialoog komt tot leven met de “Hexe Lorelei” en het tafereel drukt angst en bevreemding uit. Tegelijk geeft de piano commentaar bij de onuitgesproken tragiek van het lied, terwijl ze in Die Stille mee fladdert met het “Vöglein”.

Fijne nuances

In de liederen van Alban Berg staat de kleurenpracht van sopraan en piano helemaal in dienst van de inhoud. Luister bijvoorbeeld naar de beginzin van Die Nachtigall: “Das macht es hat die Nachtigall die ganze Nacht gesungen”. Paradoxaal ontroert het soort afstandelijkheid in de muziek van Alban Berg door de zeer fijne vocale nuances – parallel trouwens met de piano – en de uitstekende stembeheersing, waardoor de stem nooit koud klinkt. En dan is er ten slotte nog die schitterende cyclus van Robert Schumann: Frauenliebe und –leben. Pas er alle boven aangehaalde kwaliteiten op toe en ik kan zeer kort zijn: deze uitvoering is voor mij een van de allermooiste die ik van de cyclus ken. Ze komt bij mijn absolute top-drie te staan!

Tot slot merk ik nog op dat de cd een live-opname is, gemaakt in die fantastische “tempel” van de kamermuziek: de Wigmore Hall in Londen. Je voelt in de uitvoering het live karakter, want de vertolkers spreken je echt aan. Ik had er graag bij willen zijn!

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in:

Meer lezen ?

Sterrenparade

Voor wat staan de sterren die toegekend worden? Het is belangrijk om daarin openheid te brengen, dit m.a.w. op de (ver)nieuw(d)e website te expliciteren. KC is voorstander van een positieve benadering, genre de restaurantrubriek in dSMagazine: uitstekend– goed – redelijk – nipt.

5 ⭐️ = uitstekend

4 ⭐️ = zeer goed

3 ⭐️ = goed

2 ⭐️ = redelijk

1 ⭐️ = nipt

Introductiegidsen

Steun Klassiek Centraal via JPC