Violence & Consolation
De vioolsonates van Bartók en Janáček behoren onbetwist tot het kruim van de 20e-eeuwse vioolmuziek.
Beide composities overrompelen je volledig: ze zijn vaak heftig, op het agressieve af, terwijl op andere momenten vertedering en verstilling de bovenhand halen. Spanning is er sowieso, van de eerste tot de laatste noot.
Dat alles geldt evenzeer voor de veel minder bekende vioolwerken van Erwin Schulhoff – een Tsjechisch genie dat nog altijd op zijn grote doorbraak wacht. Festival 20·21 tracht alvast een handje toe te steken: in niet minder dan drie concerten kan je kennis komen maken met zijn briljante en bijzonder veelzijdige oeuvre.
De Nederlands-Russische violiste Maria Milstein maakte tien jaar geleden een magistrale opname van Janáčeks vioolsonate. Sindsdien staat ze onafgebroken op de radar van ons festival. Milstein is bijzonder veelzijdig, maar niets lijkt haar meer op het lijf geschreven te zijn dan de intense verstrengeling van rauwheid, melancholie en folklore in de Slavische vioolmuziek van de 20e eeuw. Haar droompartner daarbij is haar zus Nathalia, met wie ze sinds 2005 een duo vormt.