MUSIC TO ACCOMPANY A DEPARTURE
Het eerste Duitstalige requiem als een tijdloos ritueel van afscheid en verwerking
Terwijl de Pest en de Dertigjarige Oorlog een spoor van dood en verwoesting door Europa trokken, schreef Heinrich Schütz, een van de belangrijkste Duitse componisten vóór Johann Sebastian Bach, zijn Musikalische Exequien. Gestoeld op zijn persoonlijke ervaringen – Schütz verloor op korte tijd zijn ouders, zijn echtgenote en later ook zijn beide dochters – componeerde hij een diep doorvoelde meditatie op afscheid en rouw voor een bezetting van enkele solisten en een klein koor. Hij greep daarbij niet terug naar het gebruikelijke Latijnse requiem, maar verklankte een verzameling korte liturgische teksten in de volkstaal, over verdriet, troost en vergeving.
In hun 21ste-eeuwse interpretatie brengen regisseur Peter Sellars en het Los Angeles Master Chorale dit werk als een tedere ceremonie van herinnering en verwerking. Etherische koorpassages bieden er troost en contemplatie, solo’s een intiem maar gedeeld moment van rouw. Tot in de uitgepuurde choreografie het leven van de nabestaanden finaal zijn ritme herneemt. In het vertrouwen dat wat zo ver lijkt steeds nabij is.