FANNY AND ALEXANDER
Dit eindejaar komt het meesterwerk van de Zweedse filmmaker Ingmar Bergman tot leven op het operatoneel
Kerstavond. Bij de Zweedse familie Ekdahl legt het personeel de laatste hand aan de luisterrijke kerstboom. De Ekdahls leiden het lokale theater en ook de kleine Fanny en Alexander lijken geboren voor het toneel. Al snel vult de woonkamer zich met vrolijk geschater, klinkende glazen en verrukkelijke geuren. Wanneer in de vroege uurtjes het feestgedruis verstilt tot ondeugend gegiechel en de beschonken gasten (al dan niet met hun eigen partner) tussen de lakens kruipen, dromen de kinderen weg bij het schouwspel van hun toverlantaarn. Niets doet vermoeden dat alle warmte weldra uit hun leven zal verdwijnen, wanneer hun vader Oscar onverwacht overlijdt en hun moeder Emilie hertrouwt met de autoritaire bisschop Edvard Vergérus. Die is erop gebrand om de kinderen te disciplineren en Alexanders levendige fantasieën uit te drijven, indien nodig hardhandig…
Dit eindejaar komt Ingmar Bergmans semi-autobiografische film Fanny och Alexander (1982) tot leven op het operatoneel, in een creatie van componist Mikael Karlsson en librettist Royce Vavrek. Een grootse familiekroniek verlangt grootse middelen. Dirigente Ariane Matiakh buigt zich bij haar Muntdebuut over een partituur die de akoestische klank van een symfonieorkest combineert met ingenieuze surround electronics en voert een cast van veertien solisten aan, waaronder niemand minder dan Thomas Hampson en Anne Sofie von Otter. Regisseur Ivo van Hove, intiem vertrouwd met het œuvre van Bergman, graaft diep in de ziel van zijn personages en creëert samen met scenograaf Jan Versweyveld toneelbeelden die zich gaandeweg ontvouwen tot een spookachtig spiegelpaleis. Een fantasiewereld die de harde realiteit halsstarrig tegenspreekt – en uiteindelijk misschien overwint.