• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
dinsdag, oktober 3, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Eva-Maria glanst in tragische rollen tijdens jubileumconcert DNO

door: Jacqueline Van Rooij
6 juli 2016
in Concerten, Recensies
Leestijd:2 minuten
A A
Jubileumconcert Eva-Maria
Share on FacebookShare on Twitter

Intens en intiem was het jubileumconcert, dat het feestjaar van DNO afsloot gisteravond. Eva-Maria Westbroek gaf een glanzende vertolking van de waanzinnige slotgezangen van Salomé. En ze was meeslepend in de wanhoop van de wraakzuchtige Didone uit Berlioz’ Les Troyens.

ookinteressant

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Voordat de muziek de boventoon kon voeren was er veel applaus: voor Pierre Audi, die onlangs werd benoemd tot directeur van het Festival International d’Art Lyriques in Aix-en-Provence. Voor de Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan ook, toen hij DNO feliciteerde met de eretitel Opera Company of the Year. Een mooie kroon op het vijftigste jubileumjaar van het  operagezelschap. Van der Laan benadrukte nog eens hoezeer de operavorm mensen een spiegel kan voorhouden, in allerlei maatschappelijke en politieke context. Daarna zette het Rotterdams Philharmonisch Orkest in met de blazerssolo van de ouverture uit Rienzi, één van de vroege opera’s van Richard Wagner.

Orkest

Het Rotterdams Philharmonisch Orkest betoverde vanaf de eerste minuut met uiterst transparant spel, balans en homogeniteit. Marc Albrecht, die Jaap van Zweden verving, dirigeerde al net zo lijfelijk als Westbroek acteerde. Enthousiast liet hij de muziek stromen en wisselde geïntensiveerde momenten af met minimale klanken, waarin het orkest uiterst terughoudend speelde. Fettfilm projecteerde decoratieve achtergronden, waardoor de concertante avond er toch één werd met een heuse enscenering. De beelden werkten sober en suggestief.

Les Troyens

In de altijd smaakvolle regie van Pierre Audi kwam Eva-Maria Westbroek op via een loopplank constructie, die haar tot vlakbij de eerste rijen van het publiek bracht. Hierdoor won haar toch al verpletterende performance sterk aan intimiteit. Westbroek zoog het publiek mee in de door woede en verdriet verteerde Didone. Vanuit de orkestbak zong mezzosopraan Eva Kroon mooi en overtuigend als haar tegenhanger en zuster. Ook Harry Teeuwen ’s bescheiden rol was prachtig sonoor van klank.

Salomé

Na de pauze klonk de ‘Tanz der sieben Schleier’ uit Salome, die traditiegetrouw door een ballerina wordt gedanst. Hier riepen orkest en de projectiebeelden van Fettfilm de suggestie van de zeven sluiers op, die langzaam verdwenen om ruimte te maken voor de onthechtte extase van Salomé.

Pierre Audi wist gelukkig het één en ander aan onze verbeelding over te laten: geen doodshoofd op een schaal, maar een oude jas, waarop Eva-Maria de narcistische lustgevoelens van Salome kon botvieren. Wat een acteertalent! Eva-Maria gaf de weerzinwekkendheid van haar personage met elke vezel, en met huid en haar gestalte. Het publiek hield de adem in, wat een intensiteit. De vocaal zware rol werd door Westbroek, met haar volle, dramatische stem, meeslepend vertolkt. Albrecht wist haar met zijn orkest rimpelloos langs de muzikale afgronden van deze decadente fin-de-siècle muziek te loodsen.

Na afloop genoot Eva-Maria zichtbaar en met volle teugen van haar comeback in Amsterdam en beloonde ze haar publiek met een super blije en ontspannen lach op haar gezicht. Jammer dat de avond zo snel voorbij was.

Tags: Eva-Maria WestbroekOpera
Vorig artikel

Kennst du das Land

Volgend artikel

Vier ernste Gesänge, op zijn somberst met Matthias Goerne

Jacqueline Van Rooij

Jacqueline Van Rooij

Jacqueline van Rooij genoot een muzikale jeugd. Na algemene professionele bezigheden belandde ze opnieuw bij de oude liefde: de muziek. Na vakopleidingen in de klassieke muziek, een master Muziekwetenschap met de focus op opera en muziektheater, kon ze meewerken aan het programma Opera Live van de NTR. Daarna deed ze productiewerk voor de Zaterdagmatinee in het Concertgebouw Amsterdam. Ze geeft thuis pianopraktijk, recenseert voor Opera Informa, Place de l'Opéra en Zingmagazine. Verder is ze betrokken bij het Internationaal Liedfestival in Zeist. Voor Musico Reizen leidt ze opera-en concertreizen, waarbij ze verantwoordelijk is voor zowel de praktische als inhoudelijke begeleiding. Vanaf 2017 geeft ze muziekcursussen aan de Vrije Academie.

Ook interessant:

Elettra kaapt Idomeneo

Elettra kaapt Idomeneo

26 september 2023
Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11
Nieuws

Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11

15 september 2023
Boesmans: On purge bébé !
New Releases

Boesmans: On purge bébé !

15 september 2023
Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau
Concerten

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

13 september 2023
Cassandra Festival – Raising Voices
Nieuws

Cassandra Festival – Raising Voices

26 augustus 2023
Masterclass Dirigeren Operaorkest met Giampaolo Bisanti in Koninklijke Opera Wallonië-Luik
Nieuws

Masterclass Dirigeren Operaorkest met Giampaolo Bisanti in Koninklijke Opera Wallonië-Luik

18 augustus 2023
Volgend artikel
Vier ernste Gesänge, op zijn somberst met Matthias Goerne

Vier ernste Gesänge, op zijn somberst met Matthias Goerne

Der Bettelstudent

Der Bettelstudent

Manon Lescaut, Weense Staatsoper

Manon Lescaut - Wiener Staatsoper

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (893)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (650)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.054)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.