• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
zondag, oktober 1, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Nieuws New Releases

“Eugen Onegin”

door: Tim De Backer
6 april 2014
in New Releases
Leestijd:5 minuten
A A
“Eugen Onegin”: een hartverscheurende voorstelling die nu ook op dvd te genieten valt.
Share on FacebookShare on Twitter

**** De namen van dirigent Valery Gergiev en protagoniste Anna Netrebko wekken bij elke operafan nieuwsgierigheid naar dit hoogtepunt uit het Russische operarepertoire. Deze opname uit de New Yorkse Metropolitan heeft bovendien nog meer pluspunten die er een fantastische voorstelling van maken.

ookinteressant

Boesmans: On purge bébé !

Music for Cello & Piano | Aleksandr Khramouchin

Il concerto segreto

**** De namen van dirigent Valery Gergiev en protagoniste Anna Netrebko wekken bij elke operafan nieuwsgierigheid naar dit hoogtepunt uit het Russische operarepertoire. Deze opname uit de New Yorkse Metropolitan heeft bovendien nog meer pluspunten die er een fantastische voorstelling van maken.

 

Regisseuse Deborah Warner kennen we ook van voorstellingen in de Munt. Ik breng even Death in Venice van Benjamin Britten (2009) in herinnering en u begrijpt dat ze een meester is in sfeerschepping. Dat is in haar enscenering van Eugen Onegin evenzeer het geval. Elke scène krijgt haar eigen specifieke sfeer die bijdraagt tot de tragiek van het verhaal.

 

Sublieme personenregie

 

Het eerste bedrijf begint in een mooie, grote en landelijke keuken, met doorzicht naar de groene tuin: we wanen ons zo in een aristocratisch Tsjechoviaans landhuis. De balscène in het tweede bedrijf lijkt op een carnavalsbal, waarbij het wel raar overkomt om van Tatjana een “Sainte Tatjana” in een processie te maken – zelfs op haar naamfeest. Op dit punt lijkt de fantasie van Warner een beetje te ontsporen. Bovendien is John Graham-Hall als Triquet niet de meest ideale vertolker. Maar het ballet is mooi en feestelijk en Warner laat de zangers sterk acteren in het spel van jaloezie, zodat de confrontatie in het slotkwintet pijnlijk vooruitwijst op het vervolg.

 

Het duel in de tweede scène is ijzersterk. Het is een van de momenten in de voorstelling waarin je merkt dat Warner haar sterke sfeerbeelden ook perfect met een uitgekiende personenregie tot een aangrijpend resultaat combineert. Het winters tafereel met de kale vlakte, een dreigend roze ochtendlucht en dorre bomen zet de twee rivalen aangrijpend tegenover elkaar, als op een dodenakker. Het derde bedrijf toont een luxueuze paleiszaal in Sint-Petersburg, waar zuilen letterlijk tussen Tatjana, Onegin en Gremin staan. Ook hier weer sublieme personenregie als Tatjana en Onegin uiterlijk op afstand blijven, maar vanbinnen kapot gaan van verlangen naar elkaar.

 

Luxueuze bezetting

 

Om zo’n personenregie te laten slagen, heb je natuurlijk vertolkers nodig die niet alleen goede zangers maar ook goede acteurs zijn. Anna Netrebko zingt haar rol met haar weelderige, volle sopraanstem, die ze grenzeloos en naadloos buigt en kleurt zonder de minste hapering. De stem paart zich aan haar al even natuurlijk acteren: bij momenten koel en afstandelijk, dan weer impulsief en breekbaar van spijt en verlangen. Een Tatjana uit de duizend!

 

Mariusz Kwiecien brengt de reputatie aan het wankelen die Thomas Hampson voor mij als Onegin heeft. Maar laten we niet vergelijken en Kwiecien zijn eigen waarde als Onegin toekennen: een afstandelijke, natuurlijk-hautaine aristocraat, die zijn innerlijke emoties niet verloochent in zijn mooie tenorale baritonstem. Zijn stem is jeugdig, kleurrijk en egaal en klinkt recht uit de borst, waar zijn – gedwongen – onderdrukt gevoel zit. Een eerste hoogtepunt is het slotduet van het eerste bedrijf, waarin hij Tatjana “pijnlijk en vernederend” (zoals zij zingt) afwijst. De evolutie van Onegin is onloochenbaar in de slotontmoeting met de gehuwde Tatjana in het derde bedrijf, waar je in plaats van trots, treurnis hoort in zijn stem.

 

Tenor Piotr Beczala zingt met zijn zachte, oprecht verleidelijke stem een onovertroffen “Kuda, Kuda” (“Waarheen zijn de mooie dagen van de lente verdwenen”) net voor het duel. Hij is als Lenski de gevoelige tegenpool van Onegin en past uitstekend in het sfeervol geheel van deze voorstelling. Ook de partijen van Madame Larina en Tatjana’s vertrouwelinge Filippyevna zijn luxueus bezet met Elena Zaremba en Larissa Diadkova.

 

Last but not least is er de schitterende prestatie van Valery Gergiev met het Metropolitan Orchestra, die deze opera tot een feest maakt. Gergiev speelt deze Tsjaikovski-partituur vanuit zijn innerlijke Russische eigenheid en brengt elk detail tot leven, of het nu bruisende feestelijkheid is, melancholische verstilling of dreigende spanning. Een hartverscheurende voorstelling die ver af staat van vals sentiment. Wie de voorstelling in de cinema zag, kan er nu ook rustig thuis van genieten.

 

Tags: Anna NetrebkoDeutsche GrammophonMariusz KwiecieńMetropolitan OperaOperaPjotr Iljitsj Tsjaikovski (1840-1893)RomantiekRussische muziekValery Gergiev
Vorig artikel

Marc-André Hamelin & Pacifica Quartet

Volgend artikel

Eén, twee, drie, bravissimo

Tim De Backer

Tim De Backer

Tim De Backer (°1982) is historicus van opleiding. Muziek uit het verleden draagt dus hoe dan ook zijn voorkeur en interesse weg. Maar door wie of wat de fascinatie voor klassieke muziek precies werd aangewakkerd, is moeilijk te zeggen ... De film Amadeus zat er zeker voor iets tussen. Die werd als tiener immers grijsgedraaid. En tijdens de universiteitsjaren groeide de interesse voor kamermuziek gestaag. Tim volgde in avondschool ook nog een opleiding in de journalistiek (2010-2012). Dankzij de pianist die hij in dat kader interviewde, ondertussen een goede vriend, kwam hij in 2011 Klassiek Centraal op het spoor. Sindsdien schrijft hij regelmatig over concerten, bespreekt sporadisch een cd, enzovoort ... Kamermuziek is nog steeds zijn eerste en grootste liefde.

Ook interessant:

Ter info voor operaliefhebbers!
Nieuws

Ter info voor operaliefhebbers!

29 september 2023
Elettra kaapt Idomeneo

Elettra kaapt Idomeneo

26 september 2023
Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11
Nieuws

Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11

15 september 2023
Boesmans: On purge bébé !
New Releases

Boesmans: On purge bébé !

15 september 2023
Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau
Concerten

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

13 september 2023
Bruckner: Symphony No.8
New Releases

Bruckner: Symphony No.8

2 september 2023
Volgend artikel
Isabelle Faust en Alexander Melnikov: zij beperkte de opsmuk tot een minimum, hij bleef te allen tijde zijn gedoseerde zelve.

Eén, twee, drie, bravissimo

Romeo & Julia, Koninklijk Ballet van Vlaanderen, Vlaamse Opera

Wereldpremière in de Vlaamse Opera Gent

Philippe Boesmans: laat in zijn suggestieve muziek de diverse instrumentengroepen prachtig samenkleuren.

Mager verhaal, geraffineerde muziek

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (893)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (649)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.054)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.