***** De Russische pianist Vladimir Pavlovich Ovchinnikov (1958) was tot op heden een onbekende naam voor mij. Nu is het een naam die voor altijd in mijn geheugen gegrift zal staan.
***** De Russische pianist Vladimir Pavlovich Ovchinnikov (1958) was tot op heden een onbekende naam voor mij. Nu is het een naam die voor altijd in mijn geheugen gegrift zal staan. Ovchinnikov studeerde bij Aleksey Nasedkin op het conservatorium van Moskou, won een gedeelde tweede plaats op de International Tsjaikovsky Competition in Moskou (1982, eerste prijs niet uitgereikt dat jaar) en de eerste prijs op de Leeds International Piano Competition (1987). In 2005 werd hij bekroond met de grootste onderscheiding van Rusland voor muzikanten: The National Artist of Russia, uitgereikt door de Russische president. Momenteel is hij docent piano op aan het conservatorium van Moskou en directeur van de Centrale Muziekschool van het conservatorium van Moskou.
Hij koos voor de études d’exécution transcendante van Franz Liszt (1811-1886). Het is een serie van twaalf concert-etudes,voltooid in 1851, opgedragen aan Liszt’s leermeester Carl Czerny. De serie wordt in zijn geheel beschouwd als één van de moeilijkst uitvoerbare werken voor piano ooit geschreven. Van de serie is étude n°5 “Feux Follets” (vertaald: dwaallichtjes) in technische zin wel het meest veeleisend. Zelden wordt de serie in één keer geheel uitgevoerd. Befaamde pianisten die de serie in zijn geheel hebben uitgevoerd zijn György Cziffra, Jorge Bolet, Claudio Arrau en Boris Berezovski. Deze uitvoering blaast de luisteraar letterlijk uit zijn sokken. Ovchinnikov beschikt over zo’n enorme techniek dat hij in veel passages vergelijkbaar is met György Cziffra. Hij lijkt zoals Cziffra steeds capabel om net iets meer te versnellen met een enorme kracht. De stukken worden gespeeld aan een enorm snel tempo, vaak te snel dan aangegeven (prestissimo i.p.v. allegretto). Dit maakt het geheel zo formidabel, ook omdat hij nooit aan kracht verliest. Hier kan men van mening over verschillen. Men kan zeggen dat het een vorm van sereniteit mist, maar dat is een kwestie van smaak, alvast niet de mijne. In ieder geval is dit groot pianospel.
Deze cd is een must have voor alle Liszt-fanaten.