Zoek
Sluit dit zoekvak.

Onze website is vernieuwd, geef zelf je evenementen in. Heb je een fout gezien. Mail ons!

Na concerti van Sibelius, Glazoenov en Tsjaikovski brengt de Amerikaanse violiste Esther Yoo nu een nieuwe selectie concerti op cd uit. Onder het platenlabel Deutsche Grammophon brengt ze de concerti van Bruch en Barber. Wat een combinatie: een romantische en een 20e-eeuwse klassieker. Als finale speelt ze het speelse Yankee Doodle van Belgisch componist en gevierd violist Vieuxtemps.

De jonge violiste Esther Yoo werd in 2018 de eerste Artist-in-Recidence van het Royal Philharmonic Orchestra. Samen brachten ze Max Bruch’s (1838-1920) Vioolconcerto nr.1 in G mineur, Op.26 (1866) voor het eerst in Cadogan Hall te Londen. Nu in 2023 brengt ze met het RPO dit concerto uit op cd.

In de voetsporen van Joseph Joachim

Yoo opent met dit geliefde concerto gevolgd door Bruch’s Adagio appassionato, Op.57 (1891). Twee werken die de invloed van vioolicoon Joseph Joachim kennen. Bruch componeerde de eerste versie in 1864. De première was geen succes en Bruch ontmoedigde elke violist om het te spelen. De Duitse componist zou de partituur naar Joachim opgestuurd hebben die verschillende aanpassingen voorstelde. In 1868 bracht Joachim de première van de nieuwe versie en sindsdien is het concerto niet meer uit het vaste vioolrepertoire geraakt.

Zo brengt nu ook Yoo dit concerto. Ze opent met gepaste intensiteit het lyrische “Vorspiel” [track 01]. Haar sobere dosering van vibrato heeft als effect dat het gebruik ervan des te krachtiger klinkt. Na deze emotieve opening volgt een krachtige passage met dubbelgrepen en virtuoze loopjes. Deze brengt Yoo met technische precisie.

De verstandhouding tussen Bruch en Joachim bleef ook na het concerto goed. In 1890 componeerde Bruch Adagio appassionato [track 04] voor de Hongaarse violist. Het is bijna miniconcerto met de viool als hoofdrol. Op een bedje van strijkers treedt de soloviool naar voren. Het openingsthema is dramatisch klagend. Het contrasterende neventhema is in majeur en biedt soelaas. Op nieuw weet Yoo dit werk met passie en intensiteit te brengen door versieringen en vibrato te doseren en op strategische plaatsen in te zetten. De romantische weltschmerz die naar het einde toe verzacht, komt hierdoor knap tot klinken.

muziek in de kapel partner van Klassiek Centraal

https://youtu.be/vZyanggOlSc

Muziek uit Amerika

Samuel Barbers (1910-1981) vioolconcerto (1938-39) is ongetwijfeld een van de bekendste uit de 20 eeuw. Deze Amerikaanse componist laat de viool het menselijke oor verleiden. Yoo zet in het “Allegro” [track 05] solo in. Zonder de ondersteuning van het orkest rolt ze het expressieve thema uit. Voor de gebruikelijke concertvirtuositeit moet je geduld hebben. Geleidelijk aan bouwt de violiste het steeds complexer wordende thema uit. Na de climax keert de rust abrupt weer en vloeit het eerste deel over in de tweede beweging “Andante” [track 06].

Het derde en laatste deel van dit concerto is misschien wel het geniaalste. Het razend snelle “Presto in moto perpetuo” [track 07] is een technische uitdaging. Dit slotdeel opent met een paukenmotief en al vanaf deze start is het contrast met de vorige twee delen duidelijk. Yoo neemt dit complexe motief over. Eenmaal ze haar notenstroom begint, is er geen rust tot het einde. Beter nog. In de coda moet Yoo zelfs nog een tandwiel hoger wanneer de notenstroom versnelt. Een verbluffende prestatie.

Na dit Amerikaanse concerto volgt een kort werk van de Belgisch componist en violist Henri Vieuxtemps (1820-1881). Yankee Doodle: Souvenir d’Amérique, op.17 (1843) [track 08] begint als een instrumentaal recitatief waarbij Yoo opnieuw solo inzet. De aanzwellende noten en dubbelgrepen brengt ze met humor. Wanner de soliste op een lange triller terechtkomt, voegt het orkest zich bij het muzikale spel. En dan klinkt het Yankee Doodle-wijsje. Het begint eenvoudig maar elke variatie die volgt, brengt weer een andere technische uitdaging met zich mee. Yoo weet deze met een verlichte toets te brengen. Soms bijna alsof de viool kan fluiten. Dit leuke stukje brengt gewoon een glimlach op je gezicht.



4/5

WIE: Esther Yoo [viool], Royal Philharmonic Orchestra o.l.v. Vasily Petrenko

WAT: Barber Bruch

UITGAVEN: Deutsche Grammophon

BLUISTEREN: https://estheryoo.lnk.to/BarberBruch

© Klassiek Centraal – build & hosted door Kyzoe.be

Join Us

Subscribe Our Newsletter

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.Consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo. ex ullamcorper bibendum. Vestibulum in mattis nisl.

Doe Mee en Win kaarten voor FLOW FEstival in OOstende