• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
donderdag, september 28, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Emotie uit den boze

door: Tim De Backer
9 maart 2015
in Concerten, Recensies
Leestijd:2 minuten
A A
Jan Kobow: gaf de liederen van Eisler, Weill en Křenek zonder inleving of emotie weer.
Share on FacebookShare on Twitter

Drie componisten uit de periode tussen de twee wereldoorlogen, door het nazi-regime tot “entartete” kunstenaars veroordeeld en alle drie in de jaren dertig naar de VS geëmigreerd: Hanns Eisler, Kurt Weill en Ernst Křenek. AMUZ bracht ze samen in een interessant programma, op de juiste manier vertolkt door tenor Jan Kobow en pianist Burkhard Kehring.

ookinteressant

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Drie componisten uit de periode tussen de twee wereldoorlogen, door het nazi-regime tot “entartete” kunstenaars veroordeeld en alle drie in de jaren dertig naar de VS geëmigreerd: Hanns Eisler, Kurt Weill en Ernst Křenek. AMUZ bracht ze samen in een interessant programma, op de juiste manier vertolkt door tenor Jan Kobow en pianist Burkhard Kehring.

Uit de liedkeuze bleek duidelijk dat de drie componisten een eensgezinde houding ten overstaan van de burgerlijke kunst vertegenwoordigen. De satire in Kreneks Reisebuch aus den österreichischen Alpen is subtiel, maar onmiskenbaar. Bij allen is ook duidelijk de invloed van Brecht herkenbaar, zowel inhoudelijk (geen individuele emoties) als vormelijk (invloed van Schönbergs dodecafonie en de jazz). Deze muziek vraagt geen esthetische benadering en zeker geen identificatie, noch van de zanger en zeker niet van de luisteraar. Het Hollywood-Liederbuch dat Eisler tijdens de ballingschap schreef, bevat teksten van zowel Brecht als de romantici Goethe en Hölderlin, maar het staat ver af van stemmingslyriek en rapporteert nuchter over de verbanning als een feit, geen treurnis.  

Jan Kobow was een uitstekende vertolker van deze liederen. Zijn stem klonk afstandelijk en gaf koel de tekst weer, zonder inleving of emotie. De liederen vragen zelden lyrische bogen, maar hebben venijnige, plotse registerwisselingen, die hij perfect beheerste. Hij vindt een verhalende toon die afstand schept, maar ook de noodzaak eraan verduidelijkt. De snelle afwisseling van legato en staccato (An die Hoffnung) negeert het geloof in de hoop. De hoekige, neutrale toon hield hij ook in de liederen vol. Die verleiden nochtans tot satirische inleving, zoals in het Klops-Lied van Weill (dat men ook uit de mond van Biberkopf uit Döblins Berlin Alexanderplatz zou kunnen horen) of in het schitterende Auf und Ab (Křenek). Pianist Kehring Burkhard volgde zeer aandachtig, zonder de neutraliteit te doorbreken: een kunst op zich. Een recital dat een exponent is van het ruime muziekaanbod in muziekcentrum AMUZ.

Tags: 20e-eeuwse muziekAMUZErnst Křenek (1900-1991)Hanns Eisler (1898-1962)Kurt Weill (1900-1950)
Vorig artikel

Prachtige dubbelkorigheid uit het barokke Polen

Volgend artikel

De piano klinkt als een orkest

Tim De Backer

Tim De Backer

Tim De Backer (°1982) is historicus van opleiding. Muziek uit het verleden draagt dus hoe dan ook zijn voorkeur en interesse weg. Maar door wie of wat de fascinatie voor klassieke muziek precies werd aangewakkerd, is moeilijk te zeggen ... De film Amadeus zat er zeker voor iets tussen. Die werd als tiener immers grijsgedraaid. En tijdens de universiteitsjaren groeide de interesse voor kamermuziek gestaag. Tim volgde in avondschool ook nog een opleiding in de journalistiek (2010-2012). Dankzij de pianist die hij in dat kader interviewde, ondertussen een goede vriend, kwam hij in 2011 Klassiek Centraal op het spoor. Sindsdien schrijft hij regelmatig over concerten, bespreekt sporadisch een cd, enzovoort ... Kamermuziek is nog steeds zijn eerste en grootste liefde.

Ook interessant:

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja
Concerten

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

28 september 2023
Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas
Concerten

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

27 september 2023
Perrine Devillers en Ariel Abramovich
Concerten

Perrine Devillers en Ariel Abramovich

30 augustus 2023
Luisteren kan veel zeggen
Evenementen

Luisteren kan veel zeggen

23 augustus 2023
Infinite Voyage ⎮ Emerson String Quartet
New Releases

Infinite Voyage ⎮ Emerson String Quartet

12 augustus 2023
Hans Gal: Concertinos
New Releases

Hans Gal: Concertinos

8 augustus 2023
Volgend artikel
Yury Martynov

De piano klinkt als een orkest

Liefde tussen de lijnen, Marc Gevaert

Marc Gevaerts boek over liefdesrelaties…

Ning Kam, Liebrecht Vanbeckevoort, Atomium Brussel, repetitie

(Minder) klassiek duo viool en piano in Atomium

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (893)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (647)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.054)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.