Ons landje heeft nogal wat componisten. Je hoort ze al te weinig op radio en tv en sociale media, maar toch. Eén van de oudste is André Laporte. Die is ondertussen al 91. En recent nog kreeg een andere bekende componist, Bernard Foccroulle, een doctoraat honoris causa van zowel de KU Leuven als de UCL. Maar er zijn nog veel andere en jongere. Ze hebben sinds jaar en dag al hun eigen vereniging, de Unie van Belgische Componisten. Sinds 1968 bekronen ze jaarlijks artiesten die “in hun loopbaan aandacht hebben voor de verspreiding, de uitvoering en de bevordering van Belgische muziek ” met een Fuga-prijs. Zoals het een Belgische vereniging past, telkens een Nederlandstalige en Franstalige persoon of groep. En dat gebeurde op een feestelijke zitting, in de kleine zaal van het Koninklijk Brussels Conservatorium. De Laureaten ? Kortrijkzaan Benjamin Glorieux, cellist, componist én dirigent en het Franstalig Duo Gemini met violist Jean-Fréderic Molard en pianist Jean-Noël Remiche.
Na de uitreiking van die Fuga-prijs, een gegraveerde gedenkplaat, volgde uIteraard een concert met die laureaten. In het geval van componist Glorieux was dat met een eigen muziekstuk en het Duo Gemini vertolkte natuurlijk werk van Belgische componisten. Bekroonde componist Glorieux bracht zijn Orpheus. Song met cello en elektronica. Van iemand die niet bang is van nachtelijke rave-toestanden en zonder enig probleem ook voluit de Bachsuites speelt, kunnen we ons toch verwachten aan iets anders dan wat we meestal in concertzalen horen. Vreemde experimentele klanken? Oneigenlijk gebruik van het instrument, i.c. de cello, dat wél, want we moeten niet enkel naar zijn “muziek ” luisteren maar ook naar zijn stem en andere geluiden. Met af en toe toch bestreken cellosnaren, elektronisch versterkt. Zijn Orpheus blijkt een “mixed media” werk. Maar die verscheidenheid zit ingebakken bij deze geluidskunstenaar: “ Ja, dit is eigenlijk een performance. Het is niet alleen het opentrekken van het repertoire maar ook het opentrekken van de cello, letterlijk en figuurlijk. Ik laat me inspireren door beeldende kunsten, ook die van mijn vrouw, ze is fotografe, door schoonheid en die is alom, door wat op m’n pad komt, en dat is dus alles. En het resultaat is dan uiteraard mixed media.” Ook zang komt erbij te pas, op basis van runenteksten. Met als slot een smakelijke knipoog: het laatste deeltje heet ”Chocolat” en als dank voor de pas ontvangen gedenkplaat laat hij een doosje “Merci” de zaal rondgaan. Jammer genoeg onvoldoende om iedereen te bevoorraden met lekkers.
Een voor de meeste toehoorders misschien beter verteerbare brok Belgische muziek gaf dan het bekroonde Franstalige Duo Gemini, met Jean-Fréderic Molard, viool en pianist Jean-Noël Remiche. De aangesproken en aanwezige componisten konden glunderend naar zichzelf luisteren. Met een Prélude pour violon et piano van Mariano Ferrández opende dit galaconcertje, gevolgd door 6 Pièces pour violon et piano van Renier Doutrelepont. Ze speelden ook een werk van Weily Luc, een Belgische componiste van Chinese origine, in Brussel opgeleid en nu werkzaam in Los Angeles. Haar Moments mélancholiques d’une nuit pluvieuse, is een momentopname die haar gevoelens verklankt op dat bijzondere ogenblik. We hoorden ook de Sicilienne van Wilfried Westerlinck, “nieuwe” klassiek kan je dat noemen, aangenaam maar toch met een weerbarstig kantje. Bij Osmose Danielle Baas was er een beetje ritmische Copland te horen. Vrolijk was dan tot slot een Rondo équivoque van Michel Defourny.
Allemaal werk dus van Belgische componisten waarvan velen aanwezig op deze feestzitting. We kijken en luisteren vaak met veel bewondering naar onze uitstekende muzikanten die een prima reputatie hebben in binnen- en buitenland. Maar zouden we ook niet wat meer aandacht moeten hebben voor die uitgebreide schare van hedendaagse Belgische componisten? De uitreiking sloot dan ook terecht af met een oproep aan hen om werk in te sturen naar de jury dat in aanmerking kan komen als plichtwerk voor de Elisabeth piano wedstrijd die er aankomt.
WAT: Uitreiking Fuga-prijzen, Unie van Belgische Componisten
WIE: Benjamin Glorieux, cellist, componist en dirigent; Duo Gemini: Jean-Fréderic Molard, viool en Jean-Noël Remiche, piano.
WAAR: Brussel, Koninklijk Conservatorium, Kleine zaal.
WANNEER: vrijdag 16 februari 2024