• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
zaterdag, juni 3, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
No Result
View All Result
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
No Result
View All Result
Klassiek Centraal
No Result
View All Result

Een Russische Bach

Erik Langeveld by Erik Langeveld
3 september 2017
in Cd & DVD, Recensies
Reading Time: 4 mins read
Een Russische Bach
Share on FacebookShare on Twitter

***** De jonge Russische componist Alexey Stanchinsky verliet op een donkere herfstavond in 1914 zijn huis in Smolensk. Zonder een cent op zak, maar met alleen een boek over de heilige Sint Alexius de man van God in zijn ransel begon hij aan een tocht waarvan nooit terug zou keren. Zijn weg voerde hem dwars door een rivier. Tot aan zijn kin in het ijzige water vervolgde hij zijn tocht. Hij voelde hoe hij één werd met de eeuwigheid. Zijn hart verdroeg echter noch zijn uitputting noch zijn extatisch enthousiasme. Enkele dagen later vonden een paar boeren zijn lichaam aan de oever van de rivier zes werst van huis. Hij was pas zesentwintig jaar oud.

Zo kwam een eind aan het gekwelde leven van een onbekende en onderschatte pianist en componist. Had hij zijn barre tocht overleefd dan had hij zich zeker tot een Russische Bach kunnen ontwikkelen, zo verzuchtte men na zijn dood. En inderdaad de jaren voor zijn dood etaleerde Stachinsky in zijn werk een bijzondere emotionele rijkdom gecombineerd met een al even rijkgeschakeerd en virtuoos contrapunt, zoals dat tot dan toe nog niet in de Russische muziek vertoond was.

Deze cd met pianowerken vertolkt door de Russische pianiste Ekaterina Derzhavina getuigt van diens genie. De eerste vraag die bij je opkomt als je deze cd hebt beluisterd is hoe het mogelijk is dat deze prachtige muziek niet veel langer bekend is? Het antwoordt vind je op de achterkant van het tekstboekje: deze opnames dateren uit 2004/ 05 en hebben sindsdien kennelijk ergens op een plank in de studio liggen stoffen. Sowieso zijn opnames van Stanchinsky uiterst zeldzaam. De recentste dateren van het begin van deze eeuw en zijn allang uitverkocht. Een uitgave van de verzameld pianowerken bestaat niet. Daarom is de uitgave van deze cd meer dan welkom.

Stanchinsky (1888 – 1914) studeerde piano bij Joseph Lhevinne en compositie bij Igumnov aan het Conservatorium van Moskou. Hij begon met componeren toen hij zestien was.

Zijn talent werd meteen erkend, ook al presenteerde de jonge leerling tijdens de compositielessen nu niet meteen de makkelijkst in het gehoor liggende muziek. Zijn korte impressionistische werken, aanvankelijk duidelijk beïnvloed door Moessorgsky en Grieg, later door Scriabin, met hun vrije vorm, flarden van melodieën, gecompliceerde ritmiek, vergaande chromatiek openden een vreemde volstrekt unieke droomwereld.

Een succesvolle loopbaan leek in het verschiet te liggen, maar door de dood van zijn vader (1908) kwam de gevoelige jongeling in een jarenlange depressie terecht. Er werd een ongeneeslijke erfelijke schizofrenie geconstateerd. Stanchinsky kreeg zo’n afkeer van zijn werk dat hij composities verscheurde en gedurende een de volgende jaren maar sporadisch componeerde. De fantasiewereld van zijn jonge jaren maakte plaats voor een veel hardere op techniek gerichte, hier en daar met humor gecombineerde stijl, waarin hij naar hartenlust experimenteerde met canons, fuga’s en polytonaliteit. Zijn populariteit nam toe. De Moskouse muziekwereld verwelkomde Stanchinsky bijna als een cultfiguur.

Deze cd geeft een indruk van de verschillende fases in Stanchinsky’s ontwikkeling. De Twelve Sketches (1908, uitgegeven 1914)) – een genre dat hij toevoegde aan het pianorepertoire – vormen een cyclus die opvalt door hun vrije vorm, stemmingswisselingen, humor en complexiteit. Hier is een nog jonge maar muzikaal al volwassen componist aan het werk. De ongekende klankkleuren, gevolg van diatoniek en chromatiek, de dissonanten, de uiterst ingewikkelde, maar altijd evidente  ritmiek, soms rauw, soms lieflijk, de virtuositeit afgewisseld met uiterste subtiliteit geven deze cyclus een ongekende muzikale zeggingskracht. En dat alles in een kleine twintig minuten!

Alleen al deze twaalf schetsen zijn voldoende reden om deze cd meteen aan te willen schaffen, maar er volgt nog meer: De Tien Preludes (1908 – 1913) dateren uit die moeizame periode van zijn leven, toen hij in een zware depressie verkeerde na de dood van zijn vader.

We horen in deze cyclus van korte werken nog invloeden van Moessorgsky en Stravinsky, en natuurlijk ook Scriabin. Maar duidelijk is dat ondanks een zekere ideeënverwantschap met deze laatste, Stanchinsky de emotionele spanning veel verder opvoert. Ook hier bereikt hij op elk gebied de uitersten van wat toen voor mogelijk gehouden werd. De Lydische prelude in Es met zijn 21/16 maatsoort is een mooi voorbeeld van Stavinsky’s gesofisticeerde manier van componeren. Verschuivende accenten binnen de maat brengen een labiele en kwetsbare sfeer teweeg.

De Sonate no. 1 voltooid in 1911 is een betoverend werk met zijn volksmuziekachtige thema’s en zijn aan Mussorgski herinnerende kerkklokken aan het eind van het eerste deel. Maar het indringende treurige tweede deel is het hoogtepunt van deze sonate. Kan muziek nog meer Russisch zijn?

De cd sluit af met drie Lieder ohne Worte, gecomponeerd door de vijftien jarige Stanchinsky, en gemodelleerd naar zijn grote voorbeeld Mendelssohn, maar dan gekenmerkt door Russische melodieën en polyfonie en een grote beeldende kracht waardoor je moeiteloos plaatsneemt in een Russische gondel op de Wolga.

Ekatarina Derzhavina liet al eerder van zich liet horen met onder andere een veelgeprezen opname van de verzamelde pianosonates van Haydn. Haar komt nu de eer toe deze meesterwerken aan de vergetelheid ontrukt te hebben. Ze is ook de gedroomde interpreet voor de raadselachtige Stanchinsky. Haar vertolking is weergaloos. Ze heeft zich diens weerbarstige en niet altijd toegankelijke taal volledig eigen gemaakt en zich grondig verdiept in zijn leven en werk. Ze vertolkt deze hondsmoeilijke muziek volledig soeverein, met een enorme precisie en een prachtig gevarieerd toucher, waardoor de enorme emotionele rijkdom van de muziek extra goed tot zijn recht komt. Moeilijke muziek klinkt bij haar makkelijk. Zo voert ze de luisteraar mee door Stanchinsky’s droomwereld soms op kousenvoeten, soms gewapend met een botte bijl.

De opname draagt ook bij tot de goede verstaanbaarheid van deze muziek. Door de directe en glasheldere manier waarop de piano opgenomen is, blijft er niets verborgen. Zelfs de wegstervende boventonenreeksen aan het eind van een stuk komen duidelijk de huiskamer in. Deze cd is dan ook een genot om naar te luisteren.

Derzhavina schrijft in haar informatieve toelichting er van overtuigd te zijn dat Stanchinsky’s tijd nog moet komen. Het is aan u om te bewijzen dat ze gelijk heeft. Misschien dat er dan eindelijk  een platenmaatschappij de moed opvat om het complete werk van dit ten onrechte vergeten genie uit te brengen. Graag in de uitvoering van Ekatarina Derzhavina. Het is de hoogste tijd!


  • WAT: Pianoworks by Alexey Wladimirowich Stanchinsky
  • WIE: Ekatarina Dherzhavina
  • UITGAVE: Profil 2017
  • Foto’s: m.t.
Stanchinsky
Ekatarina Derzhavina

 

Tags: 20e-eeuwse muziekAleksandr Skrjabin (1872-1915)Alexei Stanchinsky (1888-1914)Ekatarina DerzhavinaIgor Stravinsky (1882-1971)Modest Moessorgski (1839-1881)profil
Previous Post

Festival van Pesaro: de minder gekende Rossini ontdekken

Next Post

Markante opera’s van de twintigste eeuw

Related Posts

Zomeropera Alden Biezen: La storia di Gianni Schicchi
Concerten

Zomeropera Alden Biezen: La storia di Gianni Schicchi

31 mei 2023
Jacques Offenbach, Orphée aux enfers 
Concerten

Jacques Offenbach, Orphée aux enfers 

30 mei 2023
Budapest Festival 2017 – Bartóks toneelmuziek
Concerten

Iván Fischer en zijn Budapest Festival Orchestra met Mahler 9.

30 mei 2023
Tragiek met een boodschap van vrede
Concerten

Tragiek met een boodschap van vrede

27 mei 2023
Concerten

Freunde & Freundjes

16 mei 2023
Lunalia 2023: William Blake: visionair
Concerten

Muzikaal eerbetoon aan William Blake: genie of gek

7 mei 2023
Next Post
Markante opera’s van de twintigste eeuw

Markante opera's van de twintigste eeuw

Bayreuther Festspiele – Parsifal, Die Meistersinger von Nürnberg: Weisst du, was du sahst?

Bayreuther Festspiele - Parsifal, Die Meistersinger von Nürnberg: Weisst du, was du sahst?

Amazing Haydn 2017 Muzikaal festijn met internationale topsolisten

Amazing Haydn 2017 Muzikaal festijn met internationale topsolisten

Bijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (228)
  • Cd & DVD (839)
  • Concerten (875)
  • Evenementen (419)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (29)
  • Interviews (109)
  • New Releases (366)
  • Nieuws (592)
  • Onbekend Talent (1)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.011)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

No Result
View All Result
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • persberichten
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.