• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
Radio
woensdag, november 29, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Een recital van de romantische eindigheid

Franz-Josef Selig & Gerold Huber in De Munt

door: Jessy Baeken
8 november 2021
in Concerten, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
Een recital van de romantische eindigheid
Share on FacebookShare on Twitter

De Munt bracht in samenwerking met Franz-Josef Selig (bas) en Gerold Huber (piano) een intiem liedrecital, doorweven met thema’s als de vergankelijkheid, menselijkheid en vergane glorie. De twee uitvoerders brachten een avond gedreven door het verhaal achter het leven.

ookinteressant

Een Beethovenles met pianist Alexander Melnikov

Jubileumconcert met Minuut Stilte voor Vrede

Alain Altinoglu en zijn Rijn, dit keer in BOZAR

Welk thema is er nu intiemer dan de eindigheid? Het Duitse Liedrepertoire van Carl Loewe (1796-1869), Hugo Wolf (1860-1903), en Rudi Stephan (1887-1915) leverden alvast het materiaal om dit tableau te schetsen.

Het Lied

Loewe, Wolf en Stephan zijn drie componisten uit verschillende stadia van de romantiek. De eerste twee componisten kenden elkaar, en waren beiden kinderen van de romantische bloeiperiode. Stephan stond bekend als een laatromantische componist met een expressieve stijl. Wat hen verbindt, is hoe zij zich allen toelegden op het liedrepertoire. Het Duitse Lied, met zijn muzikale ontluiking bij Schubert (als grote voortrekker), was een muzikale expressie van innerlijke roerselen en bovennatuurlijke schouwspellen. De negentiende eeuw, van begin tot einde, leende zich als toneel voor de verhalende kracht van het Lied in al zijn facetten. Het resultaat hiervan is het verhaal achter dit recital – een vanitas-tafereel (een pronkstuk van de eindigheid) van het Lied, als het ware.

Opgaan in muziek

Het recital zelf presenteerde zich als een tweeluik. Selig en Huber begonnen met een uitgebreid repertoire van Loewe-liederen. Een voor een momentopnames van bezinning, gevecht en bovennatuurlijke ontmoetingen. Af en toe deed het aan als de vertellingen van een Arthurroman, met strijders en magie. Seligs warme stem en sprekende uitvoering brachten kracht en bravoure aan het repertoire. De liederen waren intern opgesteld als muzikale fragmenten. Hierbij loopt het lied als geheel door, maar wordt de sfeer bepaald door de klankkleur, het ritme en sleutelveranderingen (kort door de bocht gezegd). Het ene segment was krachtig en pakkend, maar sloeg daarna om naar geheimzinnigheid. Elk moment kreeg door Selig zijn eigen interpretatie. Mijn luisterend oor heeft een fascinatie voor lage bastonen, dus gretig zocht ik hiernaar. De dorst voor een goede, lage bastoon werd gelaafd tijdens de laatste toon van Herr Oluf’s frase “Da lag Herr Oluf und war tot” – de duisternis van de dood kwam even naar boven. De Erlkönig (het befaamde gedicht van Goethe) zou wel vaker een slachtoffer maken in Loewes repertoire. Bij ieder lied was het ook fascinerend om te zien hoe Huber zich inleefde, regelmatig eens met de lippen meebewegend. Er is tijdens een recital niets zo interessant om te zien als een duo dat allebei opgaat in de muziek.

Het tweede tableau was een combinatie van de romantische klanken van Wolf en de laatromantische interpretatie van Stephan. Het repertoire verliet het meer fragmentarische, om over te gaan op klankkleur en expressie. Wolf en Stephan leken in deze voor elkaar gemaakt. Selig ontpopte zich van verhalenverteller tot de personificatie van emotie. Dit gedeelte kwam naar voren als een memento mori – het gedenken van de eindigheid. Een fascinerende keuze. Wolf ging over in Stephan, om terug over te gaan in Wolf, waardoor de gelijkende kracht van de twee componisten uit de verf kwam. Bij Grenzen der Menschheit (Wolf) kwamen twee onverwachte diepe klanken als snijdende messen tevoorschijn; in de frase “Und viele Geschlechter, Reihen sich dauernd”. Dit stuk eindigde op een stijgende noot, na zo’n verrassende aanval. Het contrast met het vloeiende, dromerige slotlied Abendbilder (Wolf), dat als een gebed afsloot, kon niet groter zijn.

Een confrontatie met de sterfelijkheid, krachtig gebracht door Selig en Huber. Hiermee bracht De Munt een intiem recital op het podium, een ode aan het Duitse Lied. Het was een verfrissende verrassing voor een aandachtig luisterend oor.

Te beluisteren op

  • Klara
    20.11.2021
  • Musiq’3
    09.12.2021
Tags: Carl Loewe (1796-1869)De MuntFranz-Josef SeligGerold HuberGoetheHugo Wolf (1860-1903)LiedRomantiekRudi StephanVocaal
Vorig artikel

Paul Cools nieuwe voorzitter van het Antwerp Symphony Orchestra

Volgend artikel

Een periode van muzikaal vuurwerk: Festival 20·21 #1

Jessy Baeken

Jessy Baeken

Jessy Baeken studeert musicologie en kunstwetenschappen aan de KU Leuven. Zij heeft een achtergrond in klassieke zang en lyrische kunst bij verscheidene prominente operazangers (DKO en privé). Sinds vijfentwintig jaar is zij verbonden aan verscheidene zangkoren – zowel nationaal als internationaal. Jessy zet zich daarnaast in voor vertegenwoordiging en muziekfestivals. Als musicologe specialiseert zij in negentiende-eeuwse opera, muziekesthetica en -sociologie. Voor haar staat de relatie tussen geschiedenis, personagevorming en uitvoering centraal.

Ook interessant:

Distler: Die Weihnachtsgeschichte
New Releases

Distler: Die Weihnachtsgeschichte

23 november 2023
Bellissama ‘Tour de France’
Concerten

Bellissama ‘Tour de France’

13 november 2023
De Munt valt in de prijzen op de International Opera Awards
Nieuws

De Munt valt in de prijzen op de International Opera Awards

13 november 2023
Urbain Van Asch dirigeert nu de Engelenkoren
Nieuws

Urbain Van Asch dirigeert nu de Engelenkoren

7 november 2023
Hedendaagse koormuziek
Cd & DVD

Koorgezangen uit het noorden

6 november 2023
Mascagni: Cavalleria rusticana
New Releases

Mascagni: Cavalleria rusticana

3 november 2023
Volgend artikel
Een periode van muzikaal vuurwerk: Festival 20·21 #1

Een periode van muzikaal vuurwerk: Festival 20·21 #1

Een periode van muzikaal vuurwerk: Festival 20·21 #1

Een periode van muzikaal vuurwerk: Festival 20·21 #2

Mechels Kamerorkest & Guido de Neve

Mechels Kamerorkest & Guido de Neve onder de toren

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (854)
  • Concerten (913)
  • Evenementen (437)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (31)
  • Interviews (117)
  • New Releases (413)
  • Nieuws (675)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.083)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • radio stream
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.