• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
donderdag, september 28, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Een muzikale reis die continenten samenbrengt

MemoryLab: Snaren van de Wereld

door: Helena Gaudeus
28 februari 2021
in Concerten
Leestijd:4 minuten
A A
Een muzikale reis die continenten samenbrengt
Banner MemoryLab Facebook stream Snaren van de Wereld

Banner MemoryLab Facebook stream Snaren van de Wereld

Share on FacebookShare on Twitter

Muzikale curiositeit en snaarinstrumenten waren de ingrediënten voor het concert Snaren van de Wereld. Geluidstechnicus Alejandro Rivas Cottle (MemoryLab) bracht vijf muzikanten samen uit verschillende hoeken van de wereld. Ze vertelden elk hun verhaal op een traditioneel snaarinstrument.

ookinteressant

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

Perrine Devillers en Ariel Abramovich

Alejandro, die ook componist en gitarist is, vertelde in een recent interview met Pamflet van Jette: “Overal ter wereld vinden we snaarinstrumenten terug, elk met een eigen traditie, elk met een eigen klankkleur.” Deze rijkdom aan vibrerende snaren wou hij in de kijker zetten door in te zoomen op een aantal bijzondere instrumenten. Met de streaming kon er ook letterlijk ingezoomd worden op de muzikant en zijn verhaal.

Vanuit de zetel een concert bijwonen is tegenwoordig het nieuwe normaal. Alejandro wijst op het feit dat een streaming concert veel nadelen heeft. Zo is het ‘voelen’ van de muziek vanuit je eigen comfortabele zetel moeilijker dan op een liveconcert. Ook is er geen of weinig interactie tussen muzikant en publiek mogelijk. Maar streaming heeft ook een voordeel, namelijk dat publiek van over de hele wereld kan meeluisteren. Zo werden ook de luisteraars wereldwijd met elkaar verbonden via de kracht van muziek.

Snaren die verbinden

Het doel was de instrumenten een voor een te presenteren. Op die manier kreeg het publiek de kans op elk instrument te leren kennen: hoe ziet het eruit, hoe wordt het bespeeld, wat is de klankkleur, welk repertoire gaat ermee gepaard…

De Senegalese muzikant Bao Sissoko beet, samen met zijn kora (een West-Afrikaans tokkelinstrument met een uniek vorm), de spits af. Het verhaal dat hij ons vertelt, is dat van het instrument zelf, namelijk de vermenging van traditionele muziek met andere muzikale tradities. De rode draad door dit muzikaal spel was het gebruik van een ostinato. Bovenop dit steeds herhalende motief tokkelde hij een melodie, gebruikte de kora als percussie-instrument of zong Sissoko de melodie mee.

Na de warme, diepe klanken van de kora volgde een instrument met scherpe, heldere klanken: de pipa (een peervormige Chinese luit met een geschiedenis van ongeveer tweeduizend jaar). Ook Hua Xia vertelde op muzikale wijze het verhaal van zijn instrument. Sissoko deed dit met verschillende stijlen terwijl Xia koos voor een tijdreis en etaleerde de evolutie aan versiering- en speeltechnieken die het instrument kenmerken.

De derde muzikant tijdens dit concert was Shahriar Sharifpour op santour (een hammered dulcimer afkomstig uit Mesopotamië of Iran en is familie van het West-Europees hakkebord). Het programma droeg de titel Mystere du cœur. Het mysterie waar de titel naar verwijst, is het instrument zelf. Het spelen van santour is een traditie die steeds zoekt naar innovatie. Deze nieuwsgierigheid en de permanente zoektocht naar nieuwe mogelijkheden weerklonken in zijn improvisaties.

Daarna kwam Beeto Robledo samen met zijn jarana het podium op. De jarana is een klein gitaar-achtig instrument. Normaal is dit een begeleidingsinstrument waardoor het solorepertoire schaars is. Maar wegens het tijdelijke verbod op samen musiceren begon Robledo de solomogelijkheden van het instrument te verkennen. Jarana is ook de naam van een Mexicaanse dans die Robledo ook liet zien. Naast het bespelen van het instrument, danste hij ritmische patronen met de hakken van zijn schoenen.

De laatste soloartist van de avond was Mostafa Taleb op kamancheh (een Perzisch strijkinstrument met twee snaren gespannen over een lange hals). Hij bracht een lange improvisatie, genaamd The Harmony of Life, met als doel bewustzijn voor het muzikale erfgoed op te wekken. Taleb maakte hiervoor gebruik van verschillende technieken om zo de indrukwekkende klankmogelijkheden van het instrument aan het publiek te tonen.

Als hoogtepunt en afsluiter van de avond speelden de vijf muzikanten samen en startte ze een muzikale dialoog — wat in de parktijk niet evident is om instrumenten uit verschillende culturen te mengen. Ze deelden nooit eerder het podium en ontmoetten elkaar voor het eerst slechts enkele uren voor de stream. Voor ze startten was de sfeer broos en gespannen maar toen de eerste noten klonken, begonnen de snaren van verschillende continenten met elkaar te resoneren. Ze brachten een indrukwekkende afsluiter voor deze muzikale reis.


  • WAT: Snaren van de Wereld
  • WIE: Beto Robledo [jarana], Bao Sissoko [kora], Mostafa Taleb [kamancheh], Shahriar Sharifpour [santour] en Hua Xia [pipa] in samenwerking met MemoryLab 
  • WAAR: Gemeenschapscentrum Essegem vzw — Leopold I straat 329, 1090 Jette
  • EXTRA INFO: Livestream via Facebook (hier nog beschikbaar)
  • WANEER: Zaterdag 20 februari 2021
  • FOTO’S: © Facebookpagina van het evenement

 

1 of 6
- +

1. Snaren van de Wereld

2. Beto Robledo op jarana

3. Shahriar Sharifpour op satour

4. Bao Sissoko op kora

5. Mostafa Taleb op kamancheh

6. Hua Xia op pipa

Tags: Bao SissokoBeto RobledoHedendaags klassiekHua XiaMemoryLabMostafa TalebShahriar Sharifpourwereldmuziek
Vorig artikel

Macht en waanzin in Usher van Annelies Van Parys

Volgend artikel

Louis Andriessen: reflecties na een levenslange rebellie

Helena Gaudeus

Helena Gaudeus

Helena Gaudeus studeerde musicologie en culturele studies aan de KU Leuven. Aan het DKO studeerde ze af voor klassiek gitaar. Ze zingt alt in het kamerkoor van de academie Dil’Arte in Dilbeek. Helena zet zich regelmatig in voor muziekfestivals. Haar interesses liggen in wereldmuziek, de samensmelting hiervan met klassieke muziek en de interculturele verbanden met de muziekwereld. Daarnaast spitst ze zich toe op het gitaar- en koorrepertoire.

Ook interessant:

De negen ‘muses’ van harpist Remy van Kesteren
Interviews

De negen ‘muses’ van harpist Remy van Kesteren

16 september 2023
Boesmans: On purge bébé !
New Releases

Boesmans: On purge bébé !

15 september 2023
Gaudeamus: flirt met flashlight en microtonaliteit
Evenementen

Gaudeamus: flirt met flashlight en microtonaliteit

11 september 2023
New Releases

SamBach | Linus Roth

1 september 2023
A Celebration of Paul Reade
New Releases

A Celebration of Paul Reade

2 augustus 2023
Cd & DVD

Triestan Driessens en Kashgul

Volgend artikel
Louis Andriessen: reflecties na een levenslange rebellie

Louis Andriessen: reflecties na een levenslange rebellie

Logos robotorkest speelt Equilibrium

Logos robotorkest speelt Equilibrium

Clare Hammond speelt variaties uit de 20e en 21e eeuw

Clare Hammond speelt variaties uit de 20e en 21e eeuw

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (892)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (646)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.053)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.