Een muzikale reis die continenten samenbrengt

Muzikale curiositeit en snaarinstrumenten waren de ingrediënten voor het concert Snaren van de Wereld. Geluidstechnicus Alejandro Rivas Cottle (MemoryLab) bracht vijf muzikanten samen uit verschillende hoeken van de wereld. Ze vertelden elk hun verhaal op een traditioneel snaarinstrument.

Alejandro, die ook componist en gitarist is, vertelde in een recent interview met Pamflet van Jette: “Overal ter wereld vinden we snaarinstrumenten terug, elk met een eigen traditie, elk met een eigen klankkleur.” Deze rijkdom aan vibrerende snaren wou hij in de kijker zetten door in te zoomen op een aantal bijzondere instrumenten. Met de streaming kon er ook letterlijk ingezoomd worden op de muzikant en zijn verhaal.

Vanuit de zetel een concert bijwonen is tegenwoordig het nieuwe normaal. Alejandro wijst op het feit dat een streaming concert veel nadelen heeft. Zo is het ‘voelen’ van de muziek vanuit je eigen comfortabele zetel moeilijker dan op een liveconcert. Ook is er geen of weinig interactie tussen muzikant en publiek mogelijk. Maar streaming heeft ook een voordeel, namelijk dat publiek van over de hele wereld kan meeluisteren. Zo werden ook de luisteraars wereldwijd met elkaar verbonden via de kracht van muziek.

Snaren die verbinden

Het doel was de instrumenten een voor een te presenteren. Op die manier kreeg het publiek de kans op elk instrument te leren kennen: hoe ziet het eruit, hoe wordt het bespeeld, wat is de klankkleur, welk repertoire gaat ermee gepaard…

De Senegalese muzikant Bao Sissoko beet, samen met zijn kora (een West-Afrikaans tokkelinstrument met een uniek vorm), de spits af. Het verhaal dat hij ons vertelt, is dat van het instrument zelf, namelijk de vermenging van traditionele muziek met andere muzikale tradities. De rode draad door dit muzikaal spel was het gebruik van een ostinato. Bovenop dit steeds herhalende motief tokkelde hij een melodie, gebruikte de kora als percussie-instrument of zong Sissoko de melodie mee.

Na de warme, diepe klanken van de kora volgde een instrument met scherpe, heldere klanken: de pipa (een peervormige Chinese luit met een geschiedenis van ongeveer tweeduizend jaar). Ook Hua Xia vertelde op muzikale wijze het verhaal van zijn instrument. Sissoko deed dit met verschillende stijlen terwijl Xia koos voor een tijdreis en etaleerde de evolutie aan versiering- en speeltechnieken die het instrument kenmerken.

De derde muzikant tijdens dit concert was Shahriar Sharifpour op santour (een hammered dulcimer afkomstig uit Mesopotamië of Iran en is familie van het West-Europees hakkebord). Het programma droeg de titel Mystere du cœur. Het mysterie waar de titel naar verwijst, is het instrument zelf. Het spelen van santour is een traditie die steeds zoekt naar innovatie. Deze nieuwsgierigheid en de permanente zoektocht naar nieuwe mogelijkheden weerklonken in zijn improvisaties.

Daarna kwam Beeto Robledo samen met zijn jarana het podium op. De jarana is een klein gitaar-achtig instrument. Normaal is dit een begeleidingsinstrument waardoor het solorepertoire schaars is. Maar wegens het tijdelijke verbod op samen musiceren begon Robledo de solomogelijkheden van het instrument te verkennen. Jarana is ook de naam van een Mexicaanse dans die Robledo ook liet zien. Naast het bespelen van het instrument, danste hij ritmische patronen met de hakken van zijn schoenen.

De laatste soloartist van de avond was Mostafa Taleb op kamancheh (een Perzisch strijkinstrument met twee snaren gespannen over een lange hals). Hij bracht een lange improvisatie, genaamd The Harmony of Life, met als doel bewustzijn voor het muzikale erfgoed op te wekken. Taleb maakte hiervoor gebruik van verschillende technieken om zo de indrukwekkende klankmogelijkheden van het instrument aan het publiek te tonen.

Als hoogtepunt en afsluiter van de avond speelden de vijf muzikanten samen en startte ze een muzikale dialoog — wat in de parktijk niet evident is om instrumenten uit verschillende culturen te mengen. Ze deelden nooit eerder het podium en ontmoetten elkaar voor het eerst slechts enkele uren voor de stream. Voor ze startten was de sfeer broos en gespannen maar toen de eerste noten klonken, begonnen de snaren van verschillende continenten met elkaar te resoneren. Ze brachten een indrukwekkende afsluiter voor deze muzikale reis.


  • WAT: Snaren van de Wereld
  • WIE: Beto Robledo [jarana], Bao Sissoko [kora], Mostafa Taleb [kamancheh], Shahriar Sharifpour [santour] en Hua Xia [pipa] in samenwerking met MemoryLab 
  • WAAR: Gemeenschapscentrum Essegem vzw — Leopold I straat 329, 1090 Jette
  • EXTRA INFO: Livestream via Facebook (hier nog beschikbaar)
  • WANEER: Zaterdag 20 februari 2021
  • FOTO’S: © Facebookpagina van het evenement

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: